Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
-
Kjell Olovsson
- Inlägg: 75
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02
Inlägg
av Kjell Olovsson » lör 28 apr 2012, 20:54
Hej,
Jag kommer att ta hem en fixtur från FastTracks med Svenskt sliperavstånd. Tänkte höra mig för om någon mer är intresserad? Växeln är en 8, spåret är C55 och standarden kommer att bli NMRA.

Priset vet jag inte ännu. Det är helt beroende på hur många som har intresset, men räkna med ett par hundra USD.
Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig vi mail eller PM.
Kjelle
-
Jan Frelin
- Inlägg: 504
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Inlägg
av Jan Frelin » sön 29 apr 2012, 12:29
Har du några bilder på Fasttracksväxlar?
-
Johan Winell
- Inlägg: 394
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20
Inlägg
av Johan Winell » tis 01 maj 2012, 08:24
Kjell Olovsson skrev:
Hej,
Jag kommer att ta hem en fixtur från FastTracks med Svenskt sliperavstånd. Tänkte höra mig för om någon mer är intresserad? Växeln är en 8, spåret är C55 och standarden kommer att bli NMRA.

Priset vet jag inte ännu. Det är helt beroende på hur många som har intresset, men räkna med ett par hundra USD.
Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig vi mail eller PM.
Kjelle
Hej Kjell, hur är tanken på ditt upplägg?
Ska var och en köpa fixtur eller kommer fixturen köpas gemensamt och cirkulera?
Här finns ju alla möjligheter till samarbete. Om flera är intresserade så skulle ju någon kunna köpa 5:or, någon en W-växel och någon kanske en kurvväxel och sedan skulle man kunna låta fixturerna cirkulera. Då åtgår ju bara räler och slipers till ytterligare växlar (~100:-/st). Vet inte om du sett det, men det finns startkit från 225$ innehållande specialverktyg för att slipa rälerna. Ett kit och sedan bara fixturer vore nog en bra väg. En fixtur för en nordamerikansk 8:a kostar 118$.
Ritningar svenska 891-växlar:
http://www.smalsparigt.org/databank/rit ... 91_5_a.pdf
http://www.smalsparigt.org/databank/rit ... s_11_a.pdf
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
-
Kjell Olovsson
- Inlägg: 75
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02
Inlägg
av Kjell Olovsson » ons 02 maj 2012, 18:26
Hej,
Tanken var att jag tänkte beställa en "specialgjord Svensk #8" till mig själv, sen slog det mig att man kanske skulle fråga någon annan om de var intresserade. Inget mer komplicerat än så.
Kjell
-
Olof
- Inlägg: 1076
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03
Inlägg
av Olof » ons 02 maj 2012, 20:37
Intressant att ingen nämnt varken skala eller spårvidd. Själv trodde jag först det rörde sig om en växel i skala 1:8, en inte helt okänd skala för modelltåg, men nu är jag mer tveksam.
/Olof
-
Kjell Olovsson
- Inlägg: 75
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02
Inlägg
av Kjell Olovsson » tor 03 maj 2012, 06:12
Olof skrev:
Intressant att ingen nämnt varken skala eller spårvidd. Själv trodde jag först det rörde sig om en växel i skala 1:8, en inte helt okänd skala för modelltåg, men nu är jag mer tveksam.
/Olof
Mitt fel som inte varit tydlig.
Skalan alltså "vanlig" H0, 16.5 mm spårvidd.
Kjell
-
Hauk
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
-
Kontakt:
Inlägg
av Hauk » tis 09 apr 2019, 19:14
Kjell Olovsson skrev: ↑tor 03 maj 2012, 06:12
Mitt fel som inte varit tydlig.
Skalan alltså "vanlig" H0, 16.5 mm spårvidd.
Kjell
Ble det noen Fast-track jig?
Jeg tenker å lage en slik en på min egen CNC-fres, men jeg er usikker på hvor brede spor man bør frese sammenlignet med bredden på rälsprofilen. Så hadde vært interessant å vite hvordan målene på Fast-Tracks sine jigger er.
Sporet i jiggen må vel være noen hundredeler bredere enn rälsprofilen om man skal få den ferdige växelen ut av jiggen?