Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Inlägg av Björn D »

Har inhandlat en mycket liten H0f/H06.5 byggsats av ett O&K 10 hp ånglok. Den Japanska tillverkaren har utelämnat en del detaljer och jag har ny försökt hitta lite förebildsinformation om andra 10 hp O&K-lok.
De verkar att ha varit ganska sparsamt förekommande och det närmsta bevarade som jag hittat är ÖSlJ:s Lotta som dock är ett 20 hp och därmed en storlek större.
Det jag söker är foton, ritningar, skisser och lite grundläggande mått. Modellen är försedd med 4,8 mm hjul, vilket motsvarar en drivhjulsdiameter på 418 mm, vilket jag misstänker är lite väl litet. Lotta ska ha 550 mm drivhjul.
Finns det någon som sitter inne med denna kunskap eller vet var man kan finna den?

Mvh
Björn Dahlström
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Inga svar, men fler frågor. Berätta gärna mer om byggsatsen, var man köper den, pris, och om den är svårbyggd.

Mvh Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Inlägg av Björn D »

Jag har väl inte så mycket att berätta. Det var när Patrik Miesemberger visade sin modell av samma lok för H09/H0e som jag föll för det. När Patrik skulle beställa några andra saker bad jag att få hänga med på hans beställning.
Modellen är mycket liten, Brimalms O&K- lok är ”gigantiskt” när man jämför. Även ett sådant litet lok som ÖSlJ:s.Lotta (20 hp), som sannerligen inte är speciellt stort är betydligt större än denna lilla 10 hp-version. Speciellt vanligt förekommande verkar den inte heller ha varit. Mitt sökande på internet efter foton har bara resulterat i två foton.
Tillverkaren Toma Model Works http://www.tomamw.com har gjort en generisk modell i så mening att det inte finns någon direkt förebild. En del viktiga detaljer saknas som regulatorn, ångröret från regulatorn till cylindrarna, rören från cylindrarna till blästern, liksom all annan rördragning. Jag får intrycket av att inspirationen möjligen härstammar från resterna av ett lok där det mesta som gick att plocka bort redan var borta.
Men alla dessa detaljer är relativt lätta att tillverka själv. Modellen blir väldigt lätt och kräver nog en minutiöst ren räls. En möjlighet att förbättra strömupptagningen vore ju att köra den på Buschs nya H0f-räls http://www.busch-model.com/download/pro ... ldbahn.pdf med mjukjärn i mitten mellan rälerna och förse modellen med magneter som ökar kontakten med rälsen flera gånger om.
Den som vill se byggbeskrivningen kan använda PM-funktionen, så skickar jag den som två pdf-filer.

Björn Dahlström
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Inlägg av Kjell E »

I en katalog med O&K-produkter från 1902, (faksimilutgåva 1998), kan man hitta bl.a. följande data för ett 10 PS-lok med två kopplade axlar.

Spårvidd: 600 mm
Cyl. dia: 120 mm
Slaglängd: 200 mm
Hjuldiameter: 450 mm
Axelavstånd: 900 mm
Längd exkl. buffertar: 3500 mm
Bredd: 1500 mm
Höjd: 2650 mm

Enligt de måttuppgifter som anges av Toma Model Works så stämmer de hyfsat om skalan hade varit 1:100. Modellen verkar ha blivit mindre än den skulle vara.
mj-onas
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 22:28

Re: Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Inlägg av mj-onas »

Kjell hittade det jag letade efter. Gamla O&K prospekt och kataloger brukar vara till stor hjälp. När det gäller modeller av 600mm-material så brukar de oftast vara för stora än för små. Jag är ju intresserad av sånt här men hittade inget annat än den här tråden i tyska JvgHistoriska forumet http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,4539604
Loket som bäst syns på den 6:e bilden (och angränsade) är det närmaste jag kommit ifråga.
/Mats
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Förebildsinformation för O&K 10 hp ånglok

Inlägg av Tobias Ljung »

Här en av alla gamla O&K kataloger som cirkulerar. På s. 70 finns ett litet lok, vet dock ej om det är 10 eller 20 hk.
http://www.zelmeroz.com/album_rail/euro ... Cat600.pdf
Skriv svar