En lyckad lördag i Karlskrona

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

Så genomfördes den efterlängtade primiären av Smalspårsfrämjandets lokalträff i södöstra delen av Sverige, närmre bestämt i Karlskrona. Ett utförligare reportage kan vi förvänta oss i kommande nummer av Smalpårig så nedanstående får ses som en aptitretare;

Vad är lämpligare att börja med att visa vad som mötte de femtiotal besökare som dök upp en lördagsmorgon än organisatörerna..

Bild

direkt därefter monterades vad som nu blivit ett av Smalspårsfrämjandets träffars riktiga sockerbit upp..

Bild

jo, en ny modul signerad gubbarna Holmberg&Bondesson

Bild

Vad handen uppe till höger pekar på har jag ingen aning om men det var säkert något viktigt. Gubbarna har nu skiftat tillbaka till trefot från tvåfot - hur länge detta skall vara denna gång kan jag bara spekulera i.

Bild

Sista vagnen i vad jag vill minnas var ett amerikanskt smalspårståg i nollan. Någon som noterade vem byggaren var?

Bild

Två hus och några timmervagnar av en byggare som talade sig varm för att bygga i skala 1/35. Om detta var nollan eller just 1/35 kommer jag tyvärr inte ihåg.

Besökarna kom innanför en radie Hässleholm - Växsjö - Kalmar, där just Växsjö var välrepresenterat....

Bild

särkupevagnar är fortfarande "inne"!

Det är inte bara jag som gillar 1870-talsmodeller...

Bild

här var en Blekingebo som hade låst på amerikanska modeller från 1870/80-talet. Tyvärr var det bara ett ånglok som fastnade på bild men tro mig - vagnarna gick inte heller av för hackor!

Inte en träff utan Anders Johansson på plats! Nu visade karln upp diverse normalspårsmodeller som jag inte sett förut, hur hinner han? Med den fritiden (?) kanske det finns fler föreningar som han kan engagera sig i....

Bild

gammal Perl eller ny VVA?

Bild

Så KBJ:s motorvagn, fortfarande i "mässingen"..

Bild

och denna gång med ett svartvitt förbildsfoto - allt för att undvika falsk förhoppning om att en färgbild från 30-talet dykt upp..

Byggaren av denna HOn3 hildingbuss var inte på plats men väl den stolte ägaren...

Bild

Pocher eller HNJ:verkstad? För inte har väl NMJ hunnit med att tillverka modellen än, eller?

Bild

Ännu en gammal godig - en Mora-Vänern vagn ur plåt nr 2 från VVA - stolt byggare från Växsjö på plats...

Bild

Kalmar Modelljärnvägsklubb försitter numera inte ett tillfälle att marknadsföra sig, dessutom visas gärna pågående projekt som det omtalade lokstallet...

Bild

så som sista bild som kanske inte uppskattas av KMJK visar lokstallsprojektets tekniska lösning avseende portöppning - lite industrispionage kanske...

Bild

Slutligen säger jag bara som så; Nu ser ni som inte var där lite av det ni missade - hoppas ni dyker upp nästa gång och att denna träff inte var den sista i Blekinge - femtiotalet besökare talar dock sitt tydliga språk och ett tack till organisatörerna och föredragshållarna och inte minst till alla trevliga mj-vänner, läs gärna mer om mötet i kommande nummer av Smalspårigt.

/Ola
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Arne Falk »

Tack Ola!
En trevlig rapport. Uppskattas.

/Arne
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Anders Johansson »

Ett varmt tack till Per och hans kollega för ett lysande arrangemang.
Föreläsningarna av Yngve och Bengt var mycket inspirerande.

Ett PS: Malmvagnarna ovan är byggda av Lars G från Växjö.
Och Ola, fråga inte mig hur jag hinner, de senaste 7 årens produktion utgör ju inte ens samma volym som de senaste två månaderna hemma hos Dig... ;-)
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av mikath »

@Ola Ahlström
Tack för dessa bilder, synd bara att jag inte kunde vara med.

/Mika
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Beeblebrox »

Även jag får tacka för en lyckad dag. Det jag tyckte var roligast var att det var flera för mig nya ansikten, även några som sa att det var den första MJ-träff dom varit på- kul att ni dök upp och hoppas det gav lite mersmak.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Peter Andersson »

Tack för en underbar dag!

En kollega till mej blev efter att ha sett denna tråd väldigt intresserad av det amerikanska ångloket på bilden ovan. Är det någon här som känner till vad det är för skala och tillverkare?

/Peter
Mässingsjunta Växjö
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Hej,
Jag är ny på forumet. Jag träffade en del av er på den mycket trevliga träffen i Karlskrona och jag fick tipset av Per Nilsson om frågan på loket så jag skall se om jag kan svara på den.
Loket är en mässingsmodell av loket "William Crooks" som finns bevarad i Lake Superior Railroad Museum i Duluth, Minnesota:
http://www.lsrm.org/Home/exsteam.html

Själva modellen i skala HO är gjord i Japan och importerades till USA i slutet av 60 talet av en firma som hette GEM. Just dessa lokmodeller kommer "nakna" i bara mässingen så jag har målat den och satt dit dekaler för att efterlikna ett Amerikanskt lok från tiden 1860-70. Denna är en av de första jag målade så finishen är inte den bästa då en del är penselmålat men andra senare modeller jag gjort är helt sprutmålade så de är lite bättre. Oerhört pilliga att maskera alla detaljer som testar tålamodet till det yttersta :-). Tillbaks till modellen så är 60 tals motorn ersatt med en liten Faulhaber. Den har även fått en liten Zimo dekoder så den går att köra på anläggningen hemma.

mvh

Håkan Nilsson
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Arne Falk »

Hej Håkan, och välkommen till forumet! När jag såg modellen i bildkavalkaden anade jag vem som är upphovsman.
Jag tror helt bestämt att vi har mötts vid ett tillfälle för några år sedan i Skillinge/Hammenhög.

Vh
Arne Falk
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Tack Arne,
Det mötet kommer jag väl ihåg. Jag hade hört av Mikael att du hade börjat med hobbyn igen och att du börjat bygga mässingsbyggsatser. Jag har då och då smygtittat på dina byggtrådar och dina fina byggen här på forumet.
I ett svagt ögonblick häromdagen så köpte jag en svensk sovvagn från HNJ verkstad som jag hoppas en dag lära mig bygga. Så jag håller mig inte bara på med modeller från andra sidan pölen.

mvh Håkan
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Arne Falk »

masonamerican skrev: I ett svagt ögonblick häromdagen så köpte jag en svensk sovvagn från HNJ verkstad som jag hoppas en dag lära mig bygga.
mvh Håkan


Tack Håkan! Det är just i dessa svaga ögonblick som livet kan förändras. Du skall bara veta. Mässing i den här formen kan vara starkt beroendeframkallande.

Lycka till med sovvagnsbygget!
/Arne F
Skriv svar