En lyckad lördag i Karlskrona

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Avslutningsvis försökte jag, med tanke på att detta blir mitt sista deltagande i de Blekingska mj-träffarna (återstår bara en rapport från gårdagens lödträff), ett försök från min sida att knyta ihop säcken genom att visa hur jag med "sprayburkar" fixar till mina målningsjobb...



Och det tycker vi är väldigt trist Ola!
Förstår att det kommer bli skönt för dig att slippa "Pinan"(smeknamn för Karlskrona för de som inte vet) och kunna ägna dig åt lödning på heltid. Själv har jag ju många år kvar till pension så lite avis blir jag.

Måste säga att lödkvällarna och våra andra träffar är efterlängtade då man kan få respit från det hektiska livet i övrigt och få träffa likasinnade. Mycket trevligt och uppskattat.

Håkan
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

I tisdags var sista lödträffen för min del i Karlskronatrakten. Som vanligt var det samling vid 18 snåret och även om det inte finns några "bestämda platser" såg placeringen ut som vanligt....

Bild

två intressanta saker med bilden - referenslittertur börjar bli vanligt och undertecknads arbetsplats med lödstationen längst ned i bild.

Bygget på NN3:orna fortgår....

Bild

även om en och annat missuppfattat tipsen...

Bild

När jag sa "0,4 tråd" menade jag milimeter, inte centimeter!

Bild

...men sysslar man normalt med trädgårdsjärnväger kanske man är ursäktad.

Per påstod på nytt (?) att MÅJ personvagnen var klar, f-n tro´t

Bild

och nu var det en smalpårig N-vagn som gällde...

Bild

och nu kom referenslitteratur, denna gång Smalspårigt, till nytta.

Länge trodde jag att det var en N-skale modul..

Bild

men det visade sig vara en testbana

Bild

Vad detta var, som väckte viss uppmärksamhet, blev jag aldrig klok på...

Bild

.. men intresse väckte det!

Bild

Så två bilder från värdens "vitrinskåp"..

Bild

där två av modellerna är resultatet av våra träffar..

Bild

nämligen vågkuren och spårrensaren snart följda av en NN3:a.

Så var det där med "mina arbetsplats". Det är olämpligt att bryta invanda rutiner vilket jag på nytt lärde mig senast. Placerade min lödstation till vänster istället för till höger om mig varför jag plötsligt märkte att jag placerat lödkolven i rullen med lödtenn - gissa om det luktade bränd plast!

Så avslutade jag mitt deltagande i lödträffarna i Blekinge och jag sätter kurs mot hemmet, tråden överlämnas med varm hand till någon Blekingebo eller förvisas till ett stickspår. Tack för mig....

/Ola
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Per N »

Hej!

Vi i BMJ, "Blekinge MässingsJunta" alternativt "Blekinges ModellJärnvägare" lyfter på hatten och tackar Dig Ola för all inspiration, instruktion, motivation och möjligen också transpiration som Du har bidragit med! Utan Dig hade vi nog inte kommit igång, och vi hade definitivt inte förkovrat oss så snabbt utan Din medverkan!

Nu skall vi försöka fortsätta i samma anda och hålla lödkolvarna varma - åtminstone var fjortonde dag. Förhoppningsvis hinner vi få med Dig en gång i december också innan Du definitivt avflyttar från "Pinan".

Skulle det finnas någon/några till intresserade att hänga på lödandet så kan vi nog få plats med Dig/Er runt bordet också.

Nästa gång kör vi tisdagen den 2:a oktober.

MVH / Per Nilsson

P.S. Jag kan förövrigt bekräfta att "Mönsterås-vagnen" MÅJ C 12 nu är definitivt färdiglödd! Den fick också en första omgång grundfärg i helgen. D.S.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Lasse M »

Bild
Per N skrev: P.S. Jag kan förövrigt bekräfta att "Mönsterås-vagnen" MÅJ C 12 nu är definitivt färdiglödd! Den fick också en första omgång grundfärg i helgen. D.S.


Vilken tillverkare är det som gett ut MÅJ vagnen?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Per N »

Hej!

MÅJ-vagnen C 12" (som från början var KBJ C 1300 byggd av Kockums 1896) är byggd med hjälp av en etsplåt från Göran Olsson (GOSVV). Den fanns ett tag efter Görans alldeles förtidiga bortgång också att få tag på från HNJ Verkstad, men om inte Göran Nilsson har något restexemplar kvar så är det nog tyvärr andrahandsmarknaden som gäller.

MVH / Per N
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Lasse M »

Tack för infon Per. Det är synd att Görans Olssons plåtar inte går att få tag på längre, fanns många kul vagnar i hans sortiment. Tyvärr hann jag själv inte köpa så värst många.
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Hej Allihop!
Det var nu ett tag sedan Ola Ahlström flyttade hem från Pinan till mer varmare breddgrader, läs Malmö. Trots detta så har vi i Blekinge Mässingsjunta lyckats hålla fanan högt och har under tiden varit tämligen aktiva. Vi träffas varannan vecka och hinner med hel del ljug o skvaller och faktiskt en del modellbyggande också.
Här kommer lite bilder från senaste övningen.
Bild
Lars Hegestad håller på med ett chassibygge

Bild
Finns det ingen passande växellåda att köpa så varför inte göra en själv!
Lars H har byggt en växellåda version 2.XX nånting som fungerar mycket bra.

Bild
Lars nr 2 har varit flitig.

Bild
Bengt håller på med ett korgbygge i rasande fart.

Bild
Per arbetar vidare på sin NN3 vagn.

Bild
Här ser vi två koncentrerade modellbyggare. Hörnan uppe till vänster härbärgerar vår fika hörna
med kaffebryggaren "Draken"


Vid pennan, Håkan Nilsson
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Blekinge Mässingsjunta (Re: En lyckad lördag i Karlskrona)

Inlägg av Per N »

Hej!

Det var mycket länge sedan vi rapporterade från sammankomster i Blekinge senast, men med dessa rader vill jag bara tala om att vi fortfarande lever och att vi startade höstens aktiviteter i tisdags.

Värden var mycket flitig och jobbade vidare med sina Falu-dieslar från DONJ i O:an. Ett nytt bygge vi fick se, var en byggsats till en Krokodil i O:an (eller var det skala 1 ?) .
Vi övriga höll oss i H0 med pyssel både på landsvägsdragkraft (en hästkraft) och på järnvägen. Det provades H0-materiel på inte mindre än tre spårvidder; 16,5, 9 och 6,5. Låt vara att de två (!) Emsforsmaskinerna med tillhörande vagnar snarare är i skala 1:76. Vår elektronikguru var i farten med dekoderprogrammeringsväskan....
Och "draken" puttrade fram kaffedropparna med tilltugg från Kallinge Ångbageri! En trevlig kväll med andra ord!
Full fart på tre spårvidder! Jeco Hg, Minitrains Emsfors (x 2) och H0f från Busch.
Full fart på tre spårvidder! Jeco Hg, Minitrains Emsfors (x 2) och H0f från Busch.
Tre_H0_spar.jpg (86.47 KiB) Visad 5048 gånger
MVH / Per N
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Lasse M »

Är DONJ dieslarna en byggsats eller hemmabyggen?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Per N »

Hej!

DONJ-dieslarna är högst hemsnickrade av värden själv, Lars Hegestad, bördig från Ockelbo!

Foto av en av modellerna från Bankalaset lånat från WNJ´s hemsida (foto Anders Johansson)
Bild

MVH / Per N
Skriv svar