Re: Smalspårigt 117
Postat: tor 29 dec 2011, 23:20
Jag har kommit hem i dag med tidningen liggande och väntande på mig!
Jag kan förstå en viss besvikelse om man återfinner artiklar man redan läst. För min del är dock allt stoff nyheter, och jag fick till och med en fråga besvarad, något som återkommer på annan plats i sinom tid på forumet:
Uppenbarligen forslades en hel del cement från Hellekis till bl.a. Hästholmen, och 1937 bidrog såväl lastångare som skutor till detta. Sedan kom kriget, lastångarna led brist på kol, och skutorna ännu större brist på olja; de mindre seglade sig faktiskt igenom världskriget.
Men mina hamnlistor från Hästholmen antyder att ryggraden för mycket av insjöfraktfarten fick en allvarlig knäck av kriget.
Efter kriget återkom skutsjöfarten, en del av de motoriserade skutorna byggdes om till rena motorlastfartyg, och cement fortsatt att fraktas in på 1950-talet för att tvärdö, medan gödning och spannmål fortsatte att fraktas till och från Hästholmen.
Varför försvann cementlasterna i mitten av 1950-talet? Svaret finns i senaste numret; för att järnvägen till Hellekis byggdes ut till normalspårsstandard! Det måste helt enkelt vara förklaringen till vad som hände just då.
Hmmm - själv är jag jättetacksam för denna pusselbit, vilken kommer väl tillpass när mitt MHJ når år 1955 om en sådär 30 år seller så...
Jag kan förstå en viss besvikelse om man återfinner artiklar man redan läst. För min del är dock allt stoff nyheter, och jag fick till och med en fråga besvarad, något som återkommer på annan plats i sinom tid på forumet:
Uppenbarligen forslades en hel del cement från Hellekis till bl.a. Hästholmen, och 1937 bidrog såväl lastångare som skutor till detta. Sedan kom kriget, lastångarna led brist på kol, och skutorna ännu större brist på olja; de mindre seglade sig faktiskt igenom världskriget.
Men mina hamnlistor från Hästholmen antyder att ryggraden för mycket av insjöfraktfarten fick en allvarlig knäck av kriget.
Efter kriget återkom skutsjöfarten, en del av de motoriserade skutorna byggdes om till rena motorlastfartyg, och cement fortsatt att fraktas in på 1950-talet för att tvärdö, medan gödning och spannmål fortsatte att fraktas till och från Hästholmen.
Varför försvann cementlasterna i mitten av 1950-talet? Svaret finns i senaste numret; för att järnvägen till Hellekis byggdes ut till normalspårsstandard! Det måste helt enkelt vara förklaringen till vad som hände just då.
Hmmm - själv är jag jättetacksam för denna pusselbit, vilken kommer väl tillpass när mitt MHJ når år 1955 om en sådär 30 år seller så...