Smalspårigt 117

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Johanmmolin »

Jag har kommit hem i dag med tidningen liggande och väntande på mig!

Jag kan förstå en viss besvikelse om man återfinner artiklar man redan läst. För min del är dock allt stoff nyheter, och jag fick till och med en fråga besvarad, något som återkommer på annan plats i sinom tid på forumet:

Uppenbarligen forslades en hel del cement från Hellekis till bl.a. Hästholmen, och 1937 bidrog såväl lastångare som skutor till detta. Sedan kom kriget, lastångarna led brist på kol, och skutorna ännu större brist på olja; de mindre seglade sig faktiskt igenom världskriget.

Men mina hamnlistor från Hästholmen antyder att ryggraden för mycket av insjöfraktfarten fick en allvarlig knäck av kriget.

Efter kriget återkom skutsjöfarten, en del av de motoriserade skutorna byggdes om till rena motorlastfartyg, och cement fortsatt att fraktas in på 1950-talet för att tvärdö, medan gödning och spannmål fortsatte att fraktas till och från Hästholmen.

Varför försvann cementlasterna i mitten av 1950-talet? Svaret finns i senaste numret; för att järnvägen till Hellekis byggdes ut till normalspårsstandard! Det måste helt enkelt vara förklaringen till vad som hände just då.

Hmmm - själv är jag jättetacksam för denna pusselbit, vilken kommer väl tillpass när mitt MHJ når år 1955 om en sådär 30 år seller så...
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Peter Andersson »

Tack Torbjörn Holmberg för det fina redaktionella arbete du lagt ner på Smalspårigt. Personligen föll hela nr: 117 precis mej i smaken. Men då har jag inte heller läst någon av de ovan nämnda tidningarna. Hoppas att vi även i framtiden då och då kan få njuta av trevliga 1067-bilder i Smalspårigt.

/Peter
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Arne Lindgren »

Det var mitt första nummer av tidningen. Och jag tyckte att framförallt artikeln om träbron var fantastisk att läsa. Jag måste testa att vädra trä på det viset.
Grant Lines dummybultar, kan man köpa dom i Sverige/Skandinavien?

Och för framtiden.. när jag bygger mina malmvagnar av kinatyp, kommer jag att ta gott om bilder. Funkar dom sen så lovar jag att skriva en byggbeskrivning.
Skriv svar