Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Lasse M »

Har tidigare några gånger försökt mig på detta men inte fått det till att funka, så det blev epoxylimning av dom vitmetallbyggsatserna. Men skulle vilja lära mig att få till det då jag gissar att det håller bättre i längden än vad epoxylimning gör.

Jag har inskaffat 70 graders tenn från DJH samt deras lödvatten avsett för vitmetallödning. Men det vill inte riktigt fästa på/förena sig med vitmetalldelarna. Man kan ganska enkelt knäcka loss lödfogen från vitmetalldelarna efter att man trott att tennet fäst.

Vad kan jag tänkas göra för fel?
Hur pass mycket måste man rengöra ytorna först?
Vilken temperatur på lödkolven bör jag ha?
Kör man med tenn på kolven precis som vid mässingingslödning?

Skulle vara intressant med en liten steg-för-steg anvisning om vitmetallödning om någon som har fått kläm på detta har tid och lust att knåpa ihop något sånt.
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Sture »

Det första du skall tänka på är att helst byta spets på lödkolven. Lågtemptennet är en speciallegering som inte skall blandas med ditt vanliga lödtenn. Har du ingen extra spets så rengöra den noga både när du börjar och när du slutar.
Annars kan du få problem med dina vanliga lödningar efteråt.
Sänk temperaturen på lödkolven till det lägsta värdet på lödstationen som brukar vara 150 grader. Jag använder alltid samma 12%-iga fosforsyra till både vitmetalllödning och vanlig mässingslödning. Det säjs att den skall spädas ut till 6% men det har jag aldrig gjort utan den funkar perfekt som den är. Vad DJH's lödvatten innehåller har jag ingen aning om.
Normal rengöring av lödstället med exv. glasfiberborste är fullt tillräckligt och därefter flödigt med fosforsyra. Själv plockar jag upp "pärlor" av lågtemptenn på lödkolven och för så över det till lödställer. Så fort fosforsyran kokat bort flyter tennet in i fogen utan problem. En kompis fich samma råd för någon dag sedan och konstaterade efteråt att det var det lättaste lödarbete han gjort.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Lasse M »

Tack för tips och råd Sture. Lödspets bytte jag vid mina tidigare försök, men fosforsyra har jag inte tillgång till, men DJH's lödvatten avsett för vitmetallödning kan man ju tycka bör fungera.

Utifrån din beskrivning känns det som en möjlig felorsak kan vara att jag rengjort för dåligt. Rengjorde inte mekaniskt/fysiskt utan tvättade bara rent. Man bör alltså "slipa" bort den grå ytan på vitmetallen så den blir blank?
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Ola Ahlström »

Man skall inte gråta över spilld mjölk men för ett par veckor sedan, vid höstmötet i Norra Sandby, förvisades just vitmetallslödning som en av årets clinics. Med detta vill jag få sagt; att besöka föreningens olika träffar är, förutom möjligheten att träffa liksinnade, ett utmärkt sätt att lära sig nya tekniker eller delge andra sina egna erfarenheter.

Själv inspirerades jag att våga mig på vitmetallslödning och Stures beskrivning ovan är en bra sammanfattning av det jag lärde mig.

/Ola
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Ringe »

Nu har vi snart ett nytt år!
Mitt stora projekt under det nya året kommer att vara att ett par av mina lokbyggsatser i vitmetall skall bli byggda!
Därför väcker jag liv i denna tråd, det ser så enkelt ut när "proffsen" löddar i vitmetall, har vi någon som precis har börjat och vet hur vi nybörjare har det? Hur har det gått för Lasse M?
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av mikath »

Jag kör med både samma lödvatten (12% fosforsyra från Sture H) och lödspets som när jag löder mässing och nysilver.
Självklart då på olika teperatur och så gör jag noga rent spetsen.
Så gör jag i alla fall och så är jag inget proffs heller.

/Mika
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av bermod »

Jag gör exakt lika som Mika har beskrivit plus lågtemperatur tenn från Rimbo Grande.
bermod
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Beeblebrox »

Dels efter att ha läst i denna tråd samt Mats Dahlströms förevisning i N Sandby i höstas gjorde att jag provade att löda vitmetall igår:
Bild
Ett mjölkbord från Teknobygg löddes ihop på några minuter. Mycket enkelt och nu ser jag fram mot att sätta igång med några ångloksbyggsatser jag har liggande. Jag övade även ikväll vidare genom att löda fast vitmetalldelarna på taken på en HC-buss från Rombo Grande.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Ett mjölkbord i metall! Tjusigt!

Det påminner osökt om Lars Molins tv-film Midvinterduell - även om innanmätet där var armerad betong...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Midvinterduell
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Vitmetallödning - Hur få det att funka?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
En undran om man kan löda inte bara vitmetall - vitmetall
utan även vitmetall - mässing eller nysilver.
Jigun
Skriv svar