Lokstall

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Lokstall

Inlägg av KMJK »

Hallå

Just nu är arbetslusten och tempot på högvarv och nya saker kommer i rasande tempo.

Vi har ju för ett bra tag sedan sagt att vi skall försöka göra ett lokstall i modell. Vi har haft mycket funderingar och huvudbry kring hur vi skulle få till något vettigt. Vi har nu kommit en bra bit på vägen och här är en liten smakbit på vad som komma skall:

Bild

Bild
2 bilder på en provbit som är gjord för att se hur det fungerar med de olika lagren i väggen. Det som är klart är att förebilden kommer att bli Oskarshamns normalspårsstall. Stallet kommer att säljas i grundutförande med 2 portar och sedan kan man komplettera med fler portar i block om 2. Mer information kommer snart.
Då jag vet att olika typer av murförband har diskuterats tidigare skulle det vara kul att höra lite kommentarer kring dessa förband på provbiten.

För de som har beställt perrongtak börjar det nu närma sig och de är förhoppningsvis inte långt borta nu.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lokstall

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Får man komma med ett litet önskemål? Ett 891mm stall (H0n3) hade varit trevligt.

Mvh Daniel
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Daniel Bergqvist skrev: Får man komma med ett litet önskemål? Ett 891mm stall (H0n3) hade varit trevligt.

Mvh Daniel


Alla åsikter och önskemål om modeller tas alltid till vara och beaktas när vi funderar på vad som skall tas fram i framtiden. Som det ser ut just nu och en tid framöver har vi fullt upp med påbörjade projekt, men vi behåller tanken inför framtiden.

För att sätta lite perspektiv på hur mycket jobb det är att ta fram en byggsats kan jag nämna att grundsatsen till lokstallet med vidbyggt vattentorn och 2 portar kommer bli en sats med 3-400 delar. Hur många timmars konstruktionsarbete det innebär vågar jag bara drömma om...

När det gäller vinkel mellan spåren på stallet gör vi allt enligt orginal och det skall enligt uppgift fungera med Heljans vändskiva.
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Lokstall

Inlägg av TuveB »

Vad innebär det i delningsvinkel?
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

TuveB skrev: Vad innebär det i delningsvinkel?


Om jag inte minns fel var det 9 grader.
M.Svenson
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 okt 2011, 21:46

Re: Lokstall

Inlägg av M.Svenson »

Hej! Detta lokstall ser mycket fint och lovande ut, min fråga är kommer stallet att rymma fullvuxna lokomotiver så som H3s/A8 och B-lok med 4 axlig tender. Om så är fallet vad blir då avståndet från centrum på Heljanskivan till stallets bakvägg i cm? Kanske ni dessutom har en bild på original stallet att visa? Mvh Martin.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Lokstall

Inlägg av Jan Frelin »

Snyggt!
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Gällande vad som ryms i stallet så blir innermåttet ca 245mm vilket borde räcka en bit, jag har inte koll på längden på ovan nämnda lok så jag kan inte säga om de får plats.

Hur långt avståndet till skivan blir återkommer jag med.
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

En liten bild som i alla fall ger en liten idé om vad som komma skall:

Bild

Bild
Detta är sidan som börjar bli klar. Det är den sida där vattentornet sitter ihop med stallet. Vinkeln mellan portarna är 9grader och det skall fungera bra med Heljans vändskiva. I stallet ryms lok upp till 245mm längd och avståndet från skivans kant till portarnas framsida kommer behöva vara ca 250mm.

När byggsatsen kommer vara klar har vi ingen aning om nu, det är ganska mycket jobb kvar.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Lokstall

Inlägg av Johanmmolin »

Det hela ser väldigt prydligt ut!

Så kommer jag som den tråkiga slaven på vagnen (haft oändliga diskussioner om slika ting, med bl.a. Bjarne Andersen, och senast i Norra Sandby med det kunniga hässleholmsgänget):

Det överlägset vanligaste murförbandet för ett sekel sedan, när denna typ av lokstall kunde väntas vara byggt, var kryssförband; d.v.s. en rad med löpsten, följd av en rad koppsten, följd av en rad med löpsten som gick omlott med den förra raden löpsten.

När man kisar med ögonen ser man ett kryssmönster i tegelväggen.

Med det murstensförband som avbildats här ser man på motsvarande sätt lodräta rader i tegelmönstret. Hur mycket jag än beundrar KMJK:s engagemang och kunnighet i att ta fram urtrevliga strukturmodeller av allehanda slag, måste jag få lov att påpeka min högst privata synpunkt kring detta.

Med detta sagt känns det som om det blir en väldigt trevlig modell vi har att se fram emot, så jag hoppas att ingen som läst min tirad ovan inte ser det som ett försök att såga (???) den kommande modellen. Jag önskar lycka till, hursomhaver!
Skriv svar