Lokstall

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Lokstall

Inlägg av mikath »

Mycket intressant!!!

/Mika
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Kryssförband

Inlägg av Johanmmolin »

Eftersom det är från Wikipedia vågar jag mig på att presentera bilden direkt:

Bild
M.Svenson
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 okt 2011, 21:46

Re: Lokstall

Inlägg av M.Svenson »

Lokstallet kommer att bli mycket bra oavsett typ av tegelförband, men ser kanske bäst ut med Johans kryssförband. En fråga, är det tänkt att stallet skall kunna byggas även utan vattentornet, alltså med två gavlar helt i tegel? Kanske utbyggnings paketet kan utformas med en hel tegel gavel? Är så fallet då kan KMJK med stor sannolikhet inteckna en beställning från framtida Grefhöjden-Underlia Jernväg på 6 stallplatser. Mvh Martin.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Lokstall

Inlägg av Johanmmolin »

Ja, trots min språkliga groda i mitt förra inlägg tycker givetvis även jag att detta ser ut att bli en kanonmodell!
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Det är alltid kul med lite åsikter och vi tar till oss det som skrivs.

När det gäller funderingarna kring murningen skickar jag med ett par bilder. Problemet är att de är av mindre bra kvalitet, men det går fortfarande att se en hel del. En annan faktor som gör hela bygget lite knepigt är det faktum att ritningarna ej helt överensstämmer med hur bygget senare blev utfört. Vi har då valt att göra så som det faktiskt såg ut.

Bild

Bild

När det gäller att sälja med eller utan torn har vi inte planerat att göra det utan torn, men som sagt tar vi till oss åsikterna.

Viktigt att tänka på i hela detta arbete är att allt sker på hobbybasis och att det vi visar nu bara är en första prototyp som inte ens är klar.

För övrigt en mycket passande tidningsartikel just idag: http://www.nyheterna.net/nyheter/oskars ... ttentornet
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Lokstall

Inlägg av Johanmmolin »

Tack för intressanta fotografier! Vad jag kan se är det ju faktiskt "av och till" kryssförband som använts! När det är smala murningar som görs går det ibland inte att använda kryssförband, jag kan se på något ställe på bilderna att förbandet ni avbildat just där är korrekt. " Ju längre murytor, desto troligare med kryssförband" är väl någon form av tumregel.

Den iofs skumögde petimetern :-)))
Johan
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Lokstall

Inlägg av TuveB »

Läste även svaren på det andra forumet och har lite funderingar.

Det borde gå att göra två olika byggsatser, med eller utan torn + påbyggnadssetet.

Vad gäller delningen hade 7,5 grader varit det optimala då "alla" andra vändskivor har det. Undantaget ROCOs som går att bygga olika delning med passbitar, dock kan passbitarna vara svåra att få tag på. 9 grader kan funka om man inte har för många portar. Men min plan var Fleischmanns lilla vändskiva och många portar.........
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lokstall

Inlägg av Daniel Bergqvist »

KMJK skrev: Bild

Jag vet inte om jag tänker fel, men när jag ser dessa bilder blir jag lite sugen på att köpa väggar och tak i lösvikt. Okej, idag finns inget lokstall som passar mig, men har man ett par olika varianter av väggar som man kan utgå ifrån så är det bra mycket enklare än om man skulle börja från noll. T ex:
* Tegelvägg utan fönster
* Tegelvägg med fönster
* Lokstallsport normalspår
* Lokstallsport smalspår

Det kunde kanske fungera för att bygga även en äldre industribyggnad?

Mvh Daniel
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

En liten uppdatering:

Bild

Bild
En ny prototyp utan vattentorn och förändrad bakvägg.

Troligen kommer stallet att säljas utan vattentorn och det blir en komplettering med tillhörande ny sidovägg.
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Lokstall

Inlägg av TuveB »

Vill ha faktorn har ökat!
Skriv svar