Mattlack

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Mattlack

Inlägg av Olof »

Min spryburk med Humbrol Matt Varnish börjar ta slut. Naturligtvis skulle jag kunna köpa en ny men det skulle också vara intressant att prova något annat. Vad använder ni?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Mattlack

Inlägg av Jan Frelin »

Polly Scale Matt Varnish. Mycket nöjd, deras klarlacker är de bästa jag använt.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Mattlack

Inlägg av Lasse M »

Jan Frelin skrev: Polly Scale Matt Varnish. Mycket nöjd, deras klarlacker är de bästa jag använt.


Finns den på sprayburk eller det är bara airbrushspruta som gäller då?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Mattlack

Inlägg av Jan Frelin »

Jag sprutar den med Classespruta, och sprutning måste nog rekommenderas. Jag kan i alla fall inte få bra finish på penslad klarlack.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Mattlack

Inlägg av Olof »

Gissar jag rätt om jag tror Classe-spruta är någo som kommer från Claes Olson? Hur som haver så står min tryckluftskompressor fortfarande hemma hos mina föräldrar så jag får klara mig med burkar.

Fanns det inte någon sorts mattlack hos Mattons(?) förr i tiden? Jag har för mig jag läst en Claes Mattisson artikel i Modelltåg där man spryaade ett CC med det.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Mattlack

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jodå, Matton säljer Krylons 1311, 'Matte Finish'. Helt OK, blir dock inte helt matt om det nu är det man är ute efter. När jag är ute efter helmatt lack använder jag Testors Dullcote.

Jag har alltid använt mattlack ur sprayburk, kanske av lättja men också för att resultatet oftast har gjort mig tillräckligt nöjd att jag inte känner nåt behov av att förfina metoden.

Håkan
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Mattlack

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Mattlack
Om jag förstått frågan så använder man någonting att försegla en yta och kanske få mindre glans på ytan och helst utan ränder.Blanklack är då inte lämpligt! Jag använder en betydligt enklare och billigare metod som är lämplig då man inte har kompressor. Köp i färghandeln eller panduro Herdins interiör-lack halvmatt 10 skaldelar blank, ett par selmor för 300 ml. En ljusäkta plastlack som löses med vatten. Plasten är tunn som mjölk och använder man en ganska tjock finhårig pensel så blir resultatet helt osynligt. Den har inga begränsningar utan går att använda på allt som är hårt utan att påverka det som är under. Väldigt lämpligt vid dekaljobb. Man behöver inte fara långt och ta fram stora lädret för att hitta nåt som funkar!

14 Kjell Granander Bålsta
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Mattlack

Inlägg av Lasse M »

Håkan Grundstedt skrev: Jodå, Matton säljer Krylons 1311, 'Matte Finish'. Helt OK, blir dock inte helt matt om det nu är det man är ute efter. När jag är ute efter helmatt lack använder jag Testors Dullcote.

Jag har alltid använt mattlack ur sprayburk, kanske av lättja men också för att resultatet oftast har gjort mig tillräckligt nöjd att jag inte känner nåt behov av att förfina metoden.

Håkan



Hmmm, innebär det att Testors Dullcote finns på sprayburk?
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Mattlack

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jodå, Dullcote på sprayburk kan köpas på Wentzels om man är i Stockholm.

H
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Mattlack

Inlägg av Lasse M »

Ok, men det är jag extremt sällan.
Har inte Wentzels postorder?
Skriv svar