SJ Co13 HNJ-V SATS.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Har köpt en S J Co13 av Göran Nilsson.
Satsens enda papper var fakturan!
Som Göran skrev i annonsen så är vagnen 'relativt komplicerad'
= en massa delar och ingen ritning. För 1200 spänn vill jag inte gissa,
Finns det någon ute i spacet som har en planskiss på den här vagnen?
eller vet var man kan hittaden. Nb Jag har inte SMJ vagnbok
Helst vill jag också se hur inredningen är gjord
Kan någon hjälpa mig är jag evigt tacksam.
Mvh Kjell Granander Bålsta
Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Äntligen så kom en av mina mest önskade vagnar nu i byggsats.
En medlem i mässingsjuntan köpte 2st och för 2x1200:- så medföljde endast en faktura.

HNJ-V att inte bifoga byggbeskrivning till en byggsats som beskrivs som komplicerad att bygga är märkligt. Det kan ju inte vara så jäv-a svårt att då man har alla delar ritade i datorn att numrera desssa på en ritning. För 1200:- har man ju som konsument rätt att kräva lite mer av tillverkaren.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att HNJ-V som ger ut så många fina saker åtsidosätter sina kunder på denna så viktiga hjälpmedel.

Jag hade tänkt själv att beställa 2 eller 3st byggsatser, men efter att jag sett byggsatsen och ingen byggbeskrivning, så avstår jag naturligtvis att köpa den.

Jan-Erik
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av HNJ Verkstad »

På hemsidan finns både bilder och ritning som går att ladda ner!
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av FAF »

OJ, Oj, vad lätt det är att ta i skriftligen när man inte står face-to-face.
Kanske vore bra ändå med en notering i byggsatsen att det finns info på hemsidan?
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Jo jag har hittat bilden och ritningen, men ritningen är från SJ typ-blad och väldigt liten
ca Ho-storlek med linjer som inte går att dubbla utan att det blir otydligt.
Som bygganvisning tycker jag inte att den duger. Har någon nått bättre?
mvh Kjell G
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av Olsson »

Vad jag kan se är det samma HO-ritning som i SMJs bok, om man inte är nöjd med den kanske det är vettigt att investera i SMJs 30-talsbok och få ritningen i 1:45.
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av HNJ Verkstad »

Ritningen kommer från Svante Runberg.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: SJ Co13 HNJ-V SATS.

Inlägg av HJP »

Jan-Erik Sundlin skrev: Äntligen så kom en av mina mest önskade vagnar nu i byggsats.
En medlem i mässingsjuntan köpte 2st och för 2x1200:- så medföljde endast en faktura.

HNJ-V att inte bifoga byggbeskrivning till en byggsats som beskrivs som komplicerad att bygga är märkligt. Det kan ju inte vara så jäv-a svårt att då man har alla delar ritade i datorn att numrera desssa på en ritning. För 1200:- har man ju som konsument rätt att kräva lite mer av tillverkaren.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att HNJ-V som ger ut så många fina saker åtsidosätter sina kunder på denna så viktiga hjälpmedel.

Jag hade tänkt själv att beställa 2 eller 3st byggsatser, men efter att jag sett byggsatsen och ingen byggbeskrivning, så avstår jag naturligtvis att köpa den.

Jan-Erik

****
Det är väl lilla mej du avser. Jag köpte två plåtar+alla tillbehör och visade dem på mässingsjuntan. Denna vagn har stått mycket högt på min önskelista.

HNJ-V brukar ju inte bifoga byggbeskrivning, men jag har ett svagt minne av att det stod på hemsidan, att det skulle följa med en sådan. Antingen är det borttaget, eller så minns jag fel. Kanske Göran på HNJ-V kan ha en synpunkt på det.
Hursomhelst, så ser plåtarna mycket fina ut, men jag har lite annat ofullbordat, som måste göras färdigt, innan jag börjar med Co13, eller B13 som de ska heta i min värld.

Dessbättre, har vi ett par flitiga byggare av HNJ-plåtar på mässingsjuntan, så man kan få lite tips. Det har redan kommit....

Om inte Göran vill göra byggbeskrivning, så skulle iallafall jag uppskatta en papperskopia av plåtarna, där man numrerat de olika delarna, och förklarar vad det är i en lista - så som SV&LV gör. Då klarar man sig lättare, med endast en ritning. F.ö. Vill jag rekommendera SMJs bok om 30-talsvagnarna. Där finns en mycket bra ritning på Co13 och många fler. Ett "måste" för varje svensk modellrallare, anser jag.

HJP
Skriv svar