Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag vill prova på att bygga ett mässingslok för 891mm banorna, 10,5mm spårvidd, och funderar på Rimbo Grandes Z4p. Är den relativt lättbyggd eller bör man välja något annat? Det hade kanske varit smart att börja med en vagn men jag vill gärna ha ett lok så man kan börja köra lite.

Mvh Daniel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Patrik E »

Jag vill nog starkt rekommendera dig att först börja med en vagn först, t.ex en G vagn eller två. RG:s Z4p kanske inte ser så speciell ut men jag tyckte det var ett j-la pill med vissa delar. Det är också en del kritiska bockningar av vissa delar som vid ett misstag gör att slutresultatet knappast blir så lyckat. Mitt råd är att du bör bygga minst en helst två vagnar av varierande svårighetsgrad innan du tacklar Z4p:n så är chansen större att du får ett resultat du blir nöjd med.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Johan Winell »

Smalspårsfrämjandets styrelse diskuterar en nybörjarmodell/instegsmodell, och det är just en G-vagn, där sidorna viks upp från botten. Den kommer att tas fram av en av våra småtillverkare, men stöd av erfarenheten som finns i styrelsen för att få den så lättbyggd som möjligt.

Den dröjer nog några månader till, men tillsvidare kan ju RG-vagnarna med plastkorg vara ett bra nybörjaralternativ. Underredet är ju i mässing och erbjuder en som jag bedömer det lagom tröskel för att komma igång.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Johan Winell skrev: Den dröjer nog några månader till, men tillsvidare kan ju RG-vagnarna med plastkorg vara ett bra nybörjaralternativ. Underredet är ju i mässing och erbjuder en som jag bedömer det lagom tröskel för att komma igång.

Hur ser man vilka av RG-vagnarna som har plastkorg? Några vagnar lär jag ju behöva till banan. Jag tänkte bygga del av Växjö-Hultsfred för övrigt.

Mvh Daniel
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av SV&LV »

@Daniel Bergqvist
Det står i produktbeskrivningen på hemsidan.
Det är inte så många vagnar som är i plast.
Bara för att nämna någon så har vi SJ litt. Gp, BLJ G 30, ASJ-L litt. G.

/Mika
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

SV&LV skrev: @Daniel Bergqvist
Det står i produktbeskrivningen på hemsidan.
Det är inte så många vagnar som är i plast.
Bara för att nämna någon så har vi SJ litt. Gp, BLJ G 30, ASJ-L litt. G.

/Mika

Tack!

Mvh Daniel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Ola Ahlström »

Håller med skribenterna ovan att just Z4p kan vara en felaktig "förstamodell". På samma sätt kan rekomendationerna om en "lådvagn" också ge en negativ erfarenhet medan en G-vagn är att föredra. Just kombinationsmodeller med mässingsunderrede och plastkorg vara en bra introduktionsmodell inte minst då Rimbo Grandes modeller är "kompletta".

Som alternativ till Rimbo Grandes "plast" G-vagnar, om man vill "löda", är SV&LV:s särkupevagnar, som till konstruktion påminner mycket om Rimbo Grandes och VVA:s lösningar. Som "insnöad" på dessa vagnar vill jag slå ett slag för NVHJ vagnen som kan byggas som en SJ-märkt konduktörsvagn från 50-talet (och därmed en lämplig vagn till en Z4p). Enda abert är att hjul och fjäderpaket/lagerboxar måste anskaffas från annan producent. Förvisso med viss lödvana (?) men jag får ihop en särkupevagn på några kvällar och med några till för målning och märkning har jag en vagn på spåret.

Bild

/Ola
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Rimbo Grande Z4p som nybörjarmodell?

Inlägg av Beeblebrox »

Några modeller som jag skulle rekomendera som utmärkta förstabyggen är SVLV avträde från Korsberga eller Vågkuren. Lagom små projekt som är lätta att få ihop och bra att prova metoden.
Jag har inte byggt RG Z4 men skulle nog inte heller rekomendera den att börja med. Det är kanske inte så svårt att få till en mässingsmodell men det är fortfarande ett hantverk som kräver viss träning. Omöjligt är det dock inte, det finns många som klara sådant perfekt på första försöket på ren "talang". Vi andra dödliga får träna oss till kunskap...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Skriv svar