Sida 4 av 8

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: sön 06 nov 2011, 10:50
av Olof
Ola Ahlström skrev: Jag går till och med ett steg längre när det gäller att göra det lätt för mig. Jag köper en rödbrun primer på sprayburk vid macken eller biltillbehörsfirman. Jag chansar med att nyansen blir "SJ-brun" redan med primern och besparar mig därmed ett arbetsmoment när det gäller vagnskorgen.

Så gör jag också om resultatet skall bli SJ-brunt. Fungerar bra för mig också. Ger lagom variation bland de bruna vagnarna.

Mattlacken skyddar dekaler men för mig framför allt vädringen med torrpastellkritor. Jag har använt Tamiya eller Humbrol mattlack från hobbyaffären. Om/när färgen lossnar så brukar det vara lagret mellan mässing och grundfärg som släpper. Man ser den rena metallytan. Så därför tror jag inte mattlacken skyddar färgen så mycket.

/Olof

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: sön 06 nov 2011, 12:51
av Ola Ahlström
Sätten att måla sina modeller är säkert lika många som vi är byggare. Jag praktiserar en metod som kanske inte i längden är billigast men i gengäld kräver ett minimun av tillbehör och ger ett resultat som jag är nöjd med.

1. Viktigt är att modellen är ordentligt rengjord såväl mekaniskt med nålfilar, skalpell, slippapper (här begränsas man bara av fantasin). Därefter blötläggs modellen och skuras med VIM, skurpulver och diskas av. Modellen får torka ordentligt.

2. Nästa dag, når modellen torkat och eventuella rester av skurmedel och vim borstats bort, monteras modellen på en hållare (tom talettpapppersrulle eller än bättre en mässingstång på viken en skruv lötts fast och som skruvas fast i modellen).

3. Modellen sprutas med en rödbrun primer i försiktiga svepande rörelser. Får torka mellan varje sprutlager och sker tills färgen blir täckande (varning! låt inte färgen få "rinna").

4. Nästa dag, när korgen/underredet fått torka maskerar jag med tejp (passar på att "tummma på tejpytan för att minska risken med att den fastnar i underliggande färglager) och remsor (vikta blad) av toalettpappper för att kunna spruta andra färger (t.ex. takfärg). Direkt, egentligen någon minut senare, efter det att ny (annan) färg sprutats tas maskeringstejpen bort för att reducera risken att tejpen förenat sig med underliggande färglager.

5. När alla färglager sprutats (ett dygns torktid mellan varje färgnyans) ger jag vagnen en dusch av klarlack och låter modellen torka en dag.

6. Dags för dekaler, eventuellt med mjuggörare.

7. Penselmålning av detaljer såsom handräcken, dörrhanstag och slutsignalhållare. Ett dygns torktid

8. Mattlack på hela modellen och ett dygns torktid.

9. Komplettering med pastellkrita för att ge vagnen ett andvänt utseende samt för att dämpa eventuelt kvarvarande blänk från dekalfilmen.

Finns det några faror med ovanstående resept? Jovisst, till exempel har jag råkat ut för att färg släpper när jag tar bort tejpremsor och då oftast om jag slarvat med rengöringen av mässingsytan innna målning. Vidare har jag fått färg att "bubbla" särskilt om primern inte fått torka/härda när jag lägger en annan färg över - ett dygns torktid har visat sig räcka för mig. Lack av fabrikatet Krylon, standard för mig, är aggresivt och kan få dekaler att krackelera - därför gäller det att andvända svepande rörelser (rekomenderas vid all sprutning med sprayburk) och vänta mellan lagren. Numera är detta ganska ovanligt för mig men så har jag oxså praktiserat denna metod ganska mycket. Ett sätt att få upp rutinen kan vara att använda överblivna mässinsbitar och dekaler för att känna sig fram.

Som jag skrev först i detta inlägg finns det många sätt att måla sina modeller och jag gör inte anspåk på att min är bättre än någon annans, det gäller att pröva sig fram och våga.

/Ola

Kompletterar min text med några bilder tidigare visade på Stinsen;

Bild

Det krävs inte några mirakelmaskiner eller häxbrygder det går bra med det som oftast finns under köksbänken.

Bild

Diverse rödbruna primer köpta i olika butiker

Bild

Till vänster en bra grå primer, i mitten en blanklack och till höger den omtalade Krylonlacken

Bild

Till vänster min favoritsvarta och till höger "takpapp på burk".

Bild

Tejp, stållinjal, skalpell och ett plastunderlägg - svårare är det inte

Bild

Tunna remsor först

Bild

följt av toapapper och lite bredar tejpremsor

Bild

modellern monterat på "någonting"

Bild

och sedan är det bara till att sputa, lämpligen utomhus. Bilden visar dock momentet när jag ger vagnen sin grundfärg och är omaskerad.

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: mån 07 nov 2011, 06:41
av Daniel Bergqvist
Stort tack för alla svar! :-)

Mvh Daniel

Re: Mässingsjunta i Växjö? Krylon Var?

Postat: mån 07 nov 2011, 23:52
av Patrik E
Föra att slippa åka runt och leta - var köper man krylon matt lack? Jag använder Tamayas f.n den är väl ok men man måste kägga på den grymt försiktigt annars lyfter det sig - på Humbrol i.a.f.

Re: Mässingsjunta i Växjö? Krylon Var?

Postat: tis 08 nov 2011, 02:12
av Lasse M
Patrik E skrev: Föra att slippa åka runt och leta - var köper man krylon matt lack? Jag använder Tamayas f.n den är väl ok men man måste kägga på den grymt försiktigt annars lyfter det sig - på Humbrol i.a.f.


Minns jag inte fel så inhandlade jag min i Matton butik.

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: sön 13 nov 2011, 03:34
av Daniel Bergqvist
På onsdag är det dags för junta igen :-)
Både nya och gamla deltagare är varmt välkomna!

Mvh Daniel

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: ons 16 nov 2011, 23:36
av Peter Andersson
Även denna veckan lyste flitens lampa i Växjö. Vi var 4 som knåpade vidare på våra bygen samt 2 ytterligare som var där för det sociala umgänget. Som vanligt blev det en mycket trevlig kväll med mycket tågsnack.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: tor 17 nov 2011, 21:24
av kvarnstugan
Tack för bra bilder!

Nils-Olof/kvarnstugan

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: sön 20 nov 2011, 19:27
av Tobias Ljung
Ser verkligen trevligt ut, kul med så mycket smalspår i nollan! Får man önska en egen byggtråd för CFp vagnen?

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Postat: mån 21 nov 2011, 00:02
av Peter Andersson
Tobias Ljung skrev: Ser verkligen trevligt ut, kul med så mycket smalspår i nollan! Får man önska en egen byggtråd för CFp vagnen?


Visst får du det, Tobias. Har faktiskt haft det i tankarna att skapa en byggtråd just på CFp´n. Dock är det som nybörjare i den här branschen lätt att få lite mindervärdeskomplex just för att man så ofta betraktar dina fantastiskt fina byggtrådar. På mässingsjuntan i Växjö så brukar vi skämtsamt, och med en stor portion beundran, säga att vi ska gå in på forumet och kolla Tobias "facit" när något i ens Walde-bygge är oklart :-) Jag ska dock göra ett försök med en byggtråd.

/Peter