Mässingsjunta i Växjö?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av zikkan »

På grund av diverse andra aktiviteter hos junta-delatagrna har det blivit ett uppehåll i mötena ....

MEN!! Vi kör igen på onsdag nästa vecka, 19/10 kl 18.00!!! :-)

Väl mött då!!

Mvh
zikkan
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av zikkan »

I onsdags var det dags igen för 'junta i Växjö.....

Bild
Nils-Olof håller med husbygge i HO, RimboGrande står för arkitekturen så att säga.

Bild
Daniel knåpar vidare på sitt tågsätt!

I övrigt pysslades det med diverse rullande materiel i Nollan.... :-)
Vi hade även (mycket trevligt) besök av Anders Johansson, välkommen tillbaka!

Vi ses igen om två veckor!

Mvh
zikkan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Johanmmolin »

Mycket trevliga insikter i er "heavy metal"-rörelse, och inspirerande bilder! Som ren och skär egoist (vem är inte det?) vill man bara ropa "Mera!". Ser således fram emot fortsättningen med stor förväntan! Tack Zikkan för dina wallraffande insidesreportage!
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av zikkan »

Jag tackar för uppmuntran!
Det är ett svårt och farligt arbete... det gäller att vara diskret och ge sken av legitima tfn-samtal när man i smyg skall ta bilder med mobilkameran.... ;-) LOL!!!

Vi kanske skall försöka få lite mer heltäckande fotounderlag till nästa gång?! :-)

Mvh
zikkan
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Peter Andersson »

Återigen har vi haft en mycket trevlig kväll i Växjö. Denna gång var vi 4 tappra själar som träffades för lite lödning etc och mycket tågsnack. Tyvärr kom inte kameran fram förrän vi höll på att packa ihop i slutet av kvällen, så ni får hålla till godo med en samlingsbild över det vi pysslade med.

Bild

Anders började på sin KBJ-motorvagn, Daniel snickrar på en inredning till sin NVHJ-vagn och undertecknad jobbade vidare med underredsdetaljer på Waldes CFp i nollan. Med på på bilden är tyvärr inte Görans GOSVV-finka i nollan.

/Peter
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det fanns en tid för inte så länge sedan då jag var en inbiten Märklinist och inte kunde förstå varför vissa envisades med att superdetaljera modeller. Nu sitter jag själv och "förbättrar" en redan bra byggsats. Hmmmm....

Bild
Fyra bänkar ska till, belysning ska ordnas och en skorsten för kaminen på taket. Sedan målning och därefter dags för några passagerare att äntra vagnen.

Om jag fattat det rätt bör man måla med primer först innan man målar med den riktiga färgen? Köper man det i så fall i färgaffären och vad är det man ska fråga efter?

Hur fixar man en lämplig skorsten? Någon som har något bra tips (eller förslag på leverantör)? Skorstenen är ju en mycket väl synlig detalj.

Mvh Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev: Om jag fattat det rätt bör man måla med primer först innan man målar med den riktiga färgen? Köper man det i så fall i färgaffären och vad är det man ska fråga efter?

Jag brukar använda metallprimer på sprayburk som jag köper på t.ex. Jula eller Biltema. Det finns etsande tvåkomponents grundfärg men jag tycker det är för mycket besvär. Visst lossnat färgen ibland men jag tycker bekvämligheten överväger.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Ola Ahlström »

Jag går till och med ett steg längre när det gäller att göra det lätt för mig. Jag köper en rödbrun primer på sprayburk vid macken eller biltillbehörsfirman. Jag chansar med att nyansen blir "SJ-brun" redan med primern och besparar mig därmed ett arbetsmoment när det gäller vagnskorgen.

Bild

Ovan några olika fabrikat. Observera att innehållet (nyanaserna) kan skifta över tiden. Till exempel fann jag den högra produkten tidigar mer åt det mörka hållet (passade bra till vagnar från 1880-talet) men produkten har nu visat sig vara ljusare.

Bild

Ovan visas hur jag testar mig fram genom att spruta en mässingsbit och därefter lägga ett lager mattlack över halva biten. Därefter bestämmer jag för vilken burk som gäller för dagen.

Visst kan man använda en grå primer men även då jag senare skall spruta svart på underredet eller beigt för inredningen brukar jag konsekvent välja en brumröd primer.

/Ola
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Så normalt tillvägagångsätt är alltså först primer, sedan (eventuellt) vanlig färg och därefter mattlack?

Jag vet att mattlacken skyddar dekalerna, men behövs den även för att skydda den vanliga färgen?

Köper man mattlack på macken/biltillbehörsaffären eller färgaffären?

Mvh Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Peter Estelius »

Daniel Bergqvist skrev: Så normalt tillvägagångsätt är alltså först primer, sedan (eventuellt) vanlig färg och därefter mattlack?

Japp, så gör jag i alla fall.
Daniel Bergqvist skrev: Jag vet att mattlacken skyddar dekalerna, men behövs den även för att skydda den vanliga färgen?

Jag har kommit fram till att den brunröda primern väldigt ofta är "öppen" i sin färgyta för att vara ett bra underlag till nästa färglager som är någon form av lack. Därmed är den också väldigt känslig för det lilla men trots allt befintliga fett vi har på fingrarna så att du lätt (alltför lätt) får feta fingeravtryck på primerytan. Men att sedan lägga på ett lager lack gör att ytan liksom förseglas och blir mycket mindre känslig.
Daniel Bergqvist skrev: Köper man mattlack på macken/biltillbehörsaffären eller färgaffären?

Mvh Daniel

Jag köper min mattlack på samma ställe jag köpt primerna för att vara säker på att de passar ihop.

Mvh

/Peter
Skriv svar