Hur är statusen på modulnormerna idag?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Hur är statusen på modulnormerna idag?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej,

Jag har börjat fundera på att bygga Åsheda som modul. Då jag är aktiv modulrallare (ModulSyd och MMM) så vill jag följa befintlig modulnorm som har aktiva byggare så man kan koppla ihop sin modul med andra. Finns det idag smalspårsmoduler som är byggda eller under byggnation som följer befintlig standard? Och allra helst en "norm"-modul som kan användas för att kontrollera att nybyggda moduler följer standarden.

Om jag tolkar MMM-standarden MMMp och Östgötastandarden "Modulspec H0n3" rätt så är de elektriskt och mekaniskt kompatibla med varandra och går att sätta ihop (ev. med hjälp av tving). Stämmer det?

Och var köper man räls och växlar (helst i svensk mjbutik)?

Mvh Daniel
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Hur är statusen på modulnormerna idag?

Inlägg av Olsson »

Det finns i allra högsta grad moduler byggda enligt MMMp iallafall. Dessutom vet jag att det byggs hemma i stugorna, och åtminstone ett par av dessa bygger efter MMMp. Vad övriga bygger efter vet jag ej...
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Hur är statusen på modulnormerna idag?

Inlägg av Håkan Grundstedt »

MJ Hobbyexperten har räls och växlar.

H
Calle Almquist
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 07:21

Re: Hur är statusen på modulnormerna idag?

Inlägg av Calle Almquist »

Jag har ett gäng MMMp-moduler på gång. Dels är det 100+100+100+40+40 cm raksträckor i varierande grad av färdigställande, dels har jag stommar till två kurvor på 37 grader som står här bredvid med torkande lim. (Jag hoppas i alla fall att vinkeln är 37 grader...)
Skriv svar