Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Peter Estelius »

Jo det kändes som det var dags att göra en ny tråd kring ämnet smalspårskoppel i allmänhet och Klemmingkoppel i synnerhet. Vill ju inte spåra ur Göran T´s ULB F45 tråd totalt och det här ämnet berör ju bara perifert F45an.

För att hålla ihop det någotsånär så kopierar jag inläggen från F45-tråden och stoppar in dem här:

Min fråga till Göran T:
För det andra, jag ser att du har valt att använda Kadee som koppel. Jag håller ju på att försöka sätta ihop ett Np och kommer snart fram till punkten montera koppel. I denna version av SDJ så är smalspåret H0n3 och då vill jag komma närmare något mer likt Klemmingkopplen.

Är du nöjd med Kadee och finns det något annat mer likt de koppel som Erik W har gjort i skala 0 men för H0?

Svaret från Göran T var:
Visst skulle jag önska att det fanns mer skalriktiga koppel och med lika bra funktion som Kadee men kommersiellt vet jag inte om det gör det. Innan jag bytte till Kadee så användes ett etsat engelskt koppel som hade samma funktion som ett Märklinkoppel. De var smäckrare än Kadee men också mycket vekare. När modeller transporterades till ttäffar och liknande sä hände det ofta att kopplet stukades till någon millimeter. Då blev det till att sätta dig och justera när man kom hem. Inte kul!
Jag tror vår ordförande har labbat lite med ett skala-koppel. Visst är det så Johan?

Svaret från Johan W:
Hej, jo det är jag som är skyldig. Ska man göra ett Klemming-koppel i 1/87 så ska man nog helst försöka gjuta det. Delarna kan då göras med större precision, vilket bidrar till säkrare funktion.

Jag vet inte om man behöver göra kopplet ledbart i sidled för att klara en S-kurva med "normal" radie, kanske kan det gå utan om man gör "hakarna" tillräckligt långa.

Några vidare försök i närtid är inte planerade för min del, men i framtiden ska jag definitivt e om det är lösbart på något sätt.

Avkoppling är en annan fråga. En tanke skulle kunna vara att göra koppelhaken i stål och använda repellerande magneter för att koppla av. Går det att göra en elektromagnet repellerande?

Så långt den inledande diskussionen och vi är genast framme vid mer info kring detta.

Dessutom startade Johan Molin en tråd i ämnet på Stinens forum:
http://www.stinsensforum.se/board/koppe ... t7361.html
I den här tråden har ytterligare info och lite bra länkar tillkommit.

Sammanfattningsvis kan man väl hittills säga att något riktigt alternativ till Kadee inte finns tillgängligt just nu, åtminstone inte med den serieproduktionsmässiga standardprecisionen och ihop med den, den säkra standardfunktionen, men möjligheter finns verkar det som.

Det har funnits/finns följande koppelvarinater så långt jag ser det:
1 - Ett bygelkoppel av "Märklintyp" som verkar funka rätt så bra.
2 - Kadee´s Hon3 koppel (nr 714 verkar det vara)
3 - Meridian models enkammarkoppel från "norsk" modell (se länkens tråd)
4 - Någonstans har någon vid något tillfälle pratat om att använda Fleischmanns gamla koppel kompletterat med en buffertplatta för att likna Klemming. Detta borde funka i skala 0, men blir nog för klumpigt i H0.

Utöver detta inget annat än funderingar verkar det som.

Finns det fler varianter som jag inte lyckats fånga upp????

Mvh

/Peter
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jag använder Microtrains N-skalekoppel. Finns färdigbyggda, bara en sån sak...
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av clas ahlstrand »

Peter Estelius skrev: Svaret från Johan W:/.../Avkoppling är en annan fråga. En tanke skulle kunna vara att göra koppelhaken i stål och använda repellerande magneter för att koppla av. Går det att göra en elektromagnet repellerande?
Mgnetändar med olika polaritet attraherar varandra. Magnetändar med samma polaritet repellerar varandra. Detta får mig att anta att genom att mata en elektromagnet med likström kan man genom polvändning få den att antingen attrahera eller repellera en permanentmagnet, t ex en magnetiserad koppelhake av stål. Eller tänker jag fel här?

En annan möjlighet till magnetavkoppling är att ha en "pinne" riktad neråt ca 45 grader i andra änden av stål- eller järnkoppelhaken, ungefär som gamla Rivarossi H0-koppel eller Greenwich smalspårskoppel. (En del av kopplen från Egger, Bemo, Liliput etc ser ju ut som märklinkoppel i miniatyr - Greenwich är gamla rivarossikoppel i miniatyr!) När "pinnen" attraheras av elektro- eller permanentmagnet mellan rälerna och dras ner mot denna lyfter sig haken och avkoppling sker. Hela haken behöver alltså inte var i magnetiskt material, det räcker om "pinnen" är det. Denna utgör förstås en avvikelse från förebildens utseende, men kan kanske göras hyfsat diskret av en kort stump tunn järntråd som löds eller cyanolimmas i "gångjärnsänden" av haken och svartmålas så att den syns så lite som möjligt.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Olof »

Peter Estelius skrev: Svaret från Johan W:
Avkoppling är en annan fråga. En tanke skulle kunna vara att göra koppelhaken i stål och använda repellerande magneter för att koppla av. Går det att göra en elektromagnet repellerande?

Magnetfältets riktning från en elektromagnet beror på strömmens riktning. Gör tummen upp med högerhanden. Om lill- till pekfinger representerar spolen och strömmen går från knoge till fingerspets så visar tummen magnetfältets riktning.

Men varför repellerande? Min erfarenhet är att det blir enklare om man kan nöja sig med magnetisk attraktion. Den fungerar även på ämnen utan fast magnetisk riktning (t.ex. omagnetiserat stål). Skall man använda repellering krävs att det man vill stöta bort är magnetiserat. Till exempel genom att fästa en liten permanentmagnet på kopplet.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Peter Estelius »

Om mitt minne inte sviker mig så har Erik W gjort ett Klemmingkoppel i 0an, åtminstone tror jag det var hans namn under bilden som visade kopplet. Koppelhaken var gjord för sig av stål (tror jag) och det om kunde öppna kopplet var en stålkrok i U-form som hängts under kopplet s a s. Vid attraktionsmagnetism så drogs Uet neråt och då drog koppelhaken uppåt.

En fundering jag hade kring Fleschmannkopplen var att bara använda koppelkroken som lätt modifierats i storlek och sedan monterats i ett nytt Klemmingkoppelhus. Då slipper man ett pillgöra med koppelhaken i alla fall. Koppelhuset kunde då vara antingen en origamiövning eller en gjuten del eller en maskinbearbetad del.

Som tidigare sagts, gjutet blir nog snyggast.

/Peter
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av clas ahlstrand »

clas ahlstrand skrev: tänker jag fel här?
Tydligen inte - om Olof tänker rätt...Men viktigast i dennes inlägg är nog slutklämmen:
Olof skrev: det blir enklare om man kan nöja sig med magnetisk attraktion. Den fungerar även på ämnen utan fast magnetisk riktning (t.ex. omagnetiserat stål). Skall man använda repellering krävs att det man vill stöta bort är magnetiserat.
Om samtliga koppel förses med magnetiserade kopplehakar av samma polaritet, vilket de väl måste ha för att repelleras av avkopplingsmagneten, så kommer de efter vad jag förstår att repellera varandra. Mycket effektiv avkopplingsfunktion, men hopkopplingsfunktionen blir inget vidare...Kräver alltså att alla fordon har koppel utan hake i ena änden och att de alltid är vända åt samma håll. Inga vändskivor, inga vändslingor.
Peter Estelius skrev: Koppelhaken var gjord för sig av stål (tror jag) och det om kunde öppna kopplet var en stålkrok i U-form som hängts under kopplet s a s. Vid attraktionsmagnetism så drogs Uet neråt och då drog koppelhaken uppåt.
Efter vad jag förstår en variant på samma ide som Greenwich och gamla Rivarossi nyttjar, som jag beskrev/föreslog i mitt föregående inlägg.
Håkan Grundstedt skrev: Jag använder Microtrains N-skalekoppel. Finns färdigbyggda, bara en sån sak...
Misstänker att koppelhuvudet (heter det så?) är mindre än på Kadees H0n3-koppel, vilket torde göra dem mer diskreta -en fördel om man kör svenskt eftersom koppeltypen då inte är förebildstrogen (såvida man inte bygger NKlJ). Förresten, är Microtrains N-skalekoppel kompatibla med Kadees H0n3-koppel? Kan de kopplas ihop och isär utan problem? (Att Microtrains koppel är färdigbyggda är förstås en stor nackdel för de självbyggare som huvudsakligen befolkar detta forum. Men de kanske finns som byggsats också?)
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Anders Östlund »

Micro-Trains koppel finns som byggsatser, inga problem. Finns även en "monteringsjigg" för den som vill gå ut lite försiktigt... ;-)

Jag har byggt säkerligen ett hundratal och det är lite pilligt men man får snabbt in snitsen. "Limning" gör jag med lödkolvens fina spets, då sitter de ihop bra även innan de är monterade på plats...

Jag tror Kadee H0n3 är samma koppel som Micro-Trains N. Vill man ha ännu mindre får man gå ner till Z-skala... Om jag inte missminner mig helt så är det väl Micro-Trains som gör "Kadee-vagnar" i H0n3 numera? Jag handlar en hel del N-skala från MTL och någon gång om året aviserar de H0n3 modeller vet jag.

Om någon letar MTL koppel så smyger jag in lite reklam och säger att jag har de flesta typer i lager...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av f.gaard »

[quote="Peter Estelius"]Om mitt minne inte sviker mig så har Erik W gjort ett Klemmingkoppel i 0an, åtminstone tror jag det var hans namn under bilden som visade kopplet. Koppelhaken var gjord för sig av stål (tror jag) och det om kunde öppna kopplet var en stålkrok i U-form som hängts under kopplet s a s. Vid attraktionsmagnetism så drogs Uet neråt och då drog koppelhaken uppåt.

Koppelhaken är gjord av mässing, med en bit ståltråd hängandes i bakkant bakom lagringen. När den passerar en magnet dras tråden ner mot magneten och haken lyfter.
Det borde gå att ordna även i H0. Men det blir pilligt och smått.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Klas Blomberg »

Jag har kastat mina ögon på två tyska konstruktioner - än så länge har jag inte köpt nåt.
[link=http://www.carocar.com/8240_8640_1010.jpg]Panier
.[/link][link=http://modellbau-gloeckner.de/14333.html]Glöckner[/link]

Inte helt svenskliknande, men inte heller helt olika. Dessutom ger de intryck av att faktiskt kunna funka!
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Peter Estelius »

Både Paniers och Glöckners koppel börjar ju närma sig med stora steg, och de ser dessutom ut att kunna fungera.

Det borde alltså gå att få till något liknande men med utseende av ett Klemmingkoppel.

Får klura vidare.

/Peter
Skriv svar