Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Anders Östlund »

Om jag inte minns fel så kan man söka på "norwegian coupling" och få träffar på vad vi i Sverige kalla "Klemmingkoppel" eller där i närheten. Borde funka på modell också... Lite lättare att få träffar då, jag vill minnas det fanns en firma i Australien som gjorde "norska koppel"...`?

Länk till Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_coupling

Och lite Googlande gav denna:
http://www.o14group.org/2009/10/23/rj-m ... ification/
(Som mycket riktigt fanns att få tag på i Australien men då var i nollan... Ooops...)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Ante S »

Det fanns för några år sedan en tysk firma som jag glömt namnet på. De specialiserade sig på "skandinaviska banor", dvs danskt, men gjorde även en del smalspår. De hade ett koppel som såg mycket snyggt ut. I princip var det ett klemmingkoppel som var gjutet i mässing, inklusive kroken, dvs även denna var fast. Däremot fanns det en triangelformad trådbygel som krokade fast i koppelkrokens övre del på något sätt. Trådbygeln satt fast i koppelhalsen och var rätt diskret. När den hängde ner liknade den en säkerhetsbygel från enkammarkoppel. Jag var inne på att testa nämnda koppel, som jag tycker är det som sett bäst ut rent estetiskt men vars funktion verkat oklar. Tyvärr försvann hemsidan och jag har inte hittat den igen, troligen är firman borta.

Men principerna från nämnda koppel tycker jag var intressanta, ett gjutet koppel utan rörliga delar i huvudet med en trådbygel som använde koppelhuvudet som "krok". Ett klemmingkoppel där man gör koppelhaken fast och möjlig för en dylik trådbygel att haka fast i kanske kunde vara en snygg och funktionell variant?

Ante
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Jonas Andersson »

De "norska" kopplen ovan är dock enkammarbuffertar där bara ena kopplets hake används vid sammankoppling medan ett Klemmingkoppel har två kammare och använder båda koppelhakarna.

Jag har själv gjort vissa prototypförsök i H0 och konstaterat att man bör gjuta kopplet för att få det nog hållbart. Det är klart görbart, men kräver sannolikt en hel del experimenterande med gjutförlagorna för att få till funktionen så den blir bra utan allt för mycket efterjustering.

Övriga koppeltyper som använts på smalspår i Sverige i någon större omfattning är nog svåra att få bra funktion på någorlunda förebildstrogna skalaversioner av (om man inte bygger NKLJ och kör med kadeekoppel förstås!) För 600 är kanske det vanliga bygelkopplet det minst osnygga, men även här skulle Klemmingkoppel fungera utmärkt (användes vid HRRJ och AOJ).

Det vore onekligen trevligt om det kom fram ett mer förebildstroget alternativ till att köra med kadeekoppel!
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Anders Östlund »

Om man leker lite med tanken...

Ett "klemmingkoppel" är som sagt ett tvåkammarkoppel, ena kammaren har en hake och den andra är en "klyka" om man så vill. Ett av villkoren för ett väl fungerande modellkoppel bör vara att "haken" inte är för flimsig, den bör vara rätt stabil och "rak". Idealiskt vore om den hängde i ett par "tappar" som inte kan röra sig i sidled.

För att få till det riktigt bra skulle man ju önska att kopplet som sådant hade samma monteringsmått som ett Kadeekoppel, då kan man enkelt retromodifiera befintliga modeller för de som önskar att köra med "äkta" koppel.

Ska kopplet vara "stelt" (likt förebilden) eller ska man försöka få det att kunna röra sig lite i sidled som Kadees koppel kan?

Till sist, om man får fram ett sådant koppel, hur många skulle byta ut sina Kadeekoppel? Kan man göra 100 eller kan det gå åt 1000?

Jag tror inte "mässing" är vägen att gå, "Slippery engineering plastic" tror jag är modellen... Men då krävs en rejäl serie... Men kanske underlaget finns för att göra ett "äkta" koppel?

Funderade Anders Ö (kanske lite övertydligt...)
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Peter Estelius »

Anders Östlund skrev: Om man leker lite med tanken...

Ett "klemmingkoppel" är som sagt ett tvåkammarkoppel, ena kammaren har en hake och den andra är en "klyka" om man så vill. Ett av villkoren för ett väl fungerande modellkoppel bör vara att "haken" inte är för flimsig, den bör vara rätt stabil och "rak". Idealiskt vore om den hängde i ett par "tappar" som inte kan röra sig i sidled.

För att få till det riktigt bra skulle man ju önska att kopplet som sådant hade samma monteringsmått som ett Kadeekoppel, då kan man enkelt retromodifiera befintliga modeller för de som önskar att köra med "äkta" koppel.

Ska kopplet vara "stelt" (likt förebilden) eller ska man försöka få det att kunna röra sig lite i sidled som Kadees koppel kan?

Till sist, om man får fram ett sådant koppel, hur många skulle byta ut sina Kadeekoppel? Kan man göra 100 eller kan det gå åt 1000?

Jag tror inte "mässing" är vägen att gå, "Slippery engineering plastic" tror jag är modellen... Men då krävs en rejäl serie... Men kanske underlaget finns för att göra ett "äkta" koppel?

Funderade Anders Ö (kanske lite övertydligt...)

Hej Anders,

Det var en bra sammanfattning du har gjort här, och jag håller med om det.

En liknande tråd som denna fanns/finns också på Stinsen, i vilken medlemmen Mac beskrev det viktiga med att inte glömma bort att mycket (det mesta) av den nuvarande smalspårsmaterielen faktiskt nyttjar Kadee nr 714 i äldre eller nyare version. Det sades också att man valt att ha överkanten på kopplet på "rätt" koppelhöjd vilket har gett den höjd på vilken kadeekopplen monteras.

Alltså borde det vara fullt möjligt att i rätt material (mässing, plast, XXX) tillverka ett mer modellriktigt Klemmingkoppel med Kadee´s "bakända" så att man, som du säger Anders, rimligt enkelt kan omrusta sina modeller till nyare koppel.

Jag tror definitivt att kopplen ska vara rörliga då det ger bättre kurvegenskaper och gör att man kan ha tätare mellan fordonen än om man har stelmonterade koppel.

Så jag på något sätt önskar att det så småningom kom fram ett sådant koppel. Det skulle liksom bli pricken över I.

Tycker och hälsar

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Johan Winell »

Hej

Jag har också funderat på detta med kopplets fastsättning. Visst vore det otroligt bra om man kunde sätta klemmingkopplet i Kadeé- eller MicroTrains-fickan. Rörligheten och återställningen i kopplet löses ju då automatiskt. Frågan är dock hur det är med patent- och mönterskydd för dessa fickor...blir någon sur om man snor idén?

Jag är lite tveksam till att göra haken i plast, då den skulle bli fantastiskt lätt. Jag tror istället på att göra den i stål. Stål kan göras magnetiskt och med lite tur skulle en repellerande permanentmagnet kunna lyfta på hakarna för avkoppling utan vidare inblandning.

Med en väl vad styrka på magneten, skulle haken genom sin utformning troligen bara lyftas vid ihoptryckta koppel, inte om man drar förbi ett tågset. Detta skulle ju kunna bli rätt spännande då man teoretiskt skulle kunna stanna över permanentmagneten, tryck ihop tågsetet lite så att hakarna kan lyftas, och sedan dra eller skjuta till tågsetet för att koppla av.

Koppelfäste och stämpel i plast är nog rätt tänkt då friktionen blir minst för de rörliga delarna om de utförs i plast. Haken i metall för styrka och magnetism.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Peter Estelius »

Johan Winell skrev: Hej

Jag har också funderat på detta med kopplets fastsättning. Visst vore det otroligt bra om man kunde sätta klemmingkopplet i Kadeé- eller MicroTrains-fickan. Rörligheten och återställningen i kopplet löses ju då automatiskt. Frågan är dock hur det är med patent- och mönterskydd för dessa fickor...blir någon sur om man snor idén?

Jag är lite tveksam till att göra haken i plast, då den skulle bli fantastiskt lätt. Jag tror istället på att göra den i stål. Stål kan göras magnetiskt och med lite tur skulle en repellerande permanentmagnet kunna lyfta på hakarna för avkoppling utan vidare inblandning.

Med en väl vad styrka på magneten, skulle haken genom sin utformning troligen bara lyftas vid ihoptryckta koppel, inte om man drar förbi ett tågset. Detta skulle ju kunna bli rätt spännande då man teoretiskt skulle kunna stanna över permanentmagneten, tryck ihop tågsetet lite så att hakarna kan lyftas, och sedan dra eller skjuta till tågsetet för att koppla av.

Koppelfäste och stämpel i plast är nog rätt tänkt då friktionen blir minst för de rörliga delarna om de utförs i plast. Haken i metall för styrka och magnetism.

VH

/Johan

Jag tror att man bör ställa sig frågan "Är Kadees fäste verkligen unikt och patenterat/mönsterskyddat?" Jag tänker så här; Om man tittar på lösningarna från olika tillverkare så använder man samma grundprincip för att lösa sidrörlighet och återfjädring av kopplen. Det som skiljer är hur man löst fjäderns fäste och dess placering i förhållande till karossen/chassit. Dessa små skillnader är säkert till för att gå fria från eventuella mönsterskydd och de flesta har använts så länge nu att patent nog inte längre gäller liksom mönsterskydd. De faller för åldersstrecket.

Det som skiljer här är att visserligen gör man en infästning som kan vara lik Kadees, men ändå inte och trots det fungerar de ihop. Alltså inte konkurrenter utan komplementer och Klemmingkomplementet har en helt egen design och funktion jmf med Kadees.

Alltså borde det rimligen funka som du tänkt.

Eller??????

Mvh

/Peter
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Jonas Andersson »

Johan Winell skrev: Koppelfäste och stämpel i plast är nog rätt tänkt då friktionen blir minst för de rörliga delarna om de utförs i plast. Haken i metall för styrka och magnetism.


Medhåll, haken behöver vara i metall (inte minst för viktens skull.) Dock inte magnetisk, Hakkoppel vars hakar blivit magnetiserade kopplar inte ihop automatiskt. Testa att magnetisera hakarna på ett par gamla Fläskmankoppel som du ändå skall kassera...
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Mats Dahlström »

Problemet att få ett skalkoppel att fungera är att sidospelet mellan vagnshjul och räler inte är skalenligt utan det kan röra sig mycket mer vilket kopplet måste klara.Kadeekopplen är relativ tolleranta mot stort sidospel. På mjk Trefoten minskade vi spårvidden på rakspår fär att göra det lättare att koppla ihop vagnarna. ett skal koppel måste göras bredare om det skall dfungera med de vanliga spår och hjulstandarderna. Men går man över till skalenligt spår och hjulstandard så ser jag inga problem att få det och fungera. Men om man vill kunna köra de flesta byggsatser så anser jag att kadee är den bästa kompromissen mellan funktion och utseende.

Mats Dahlström
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modellmässiga smalspårskoppel - en utopi?

Inlägg av Peter Estelius »

Många bra synpunkter här att beakta och det låter rimligt men är det så?

En karamell att suga på en stund.

Vänligen

/Peter
Skriv svar