MJ-profil ur tiden.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

MJ-profil ur tiden.

Inlägg av Anders Johansson »

Bild

Jag har idag nåtts av budet att Bo Ekmark gått ur tiden.
Bosse drabbades för ett tag sedan av en stroke men var på bättringsvägen.
Tyvärr avled han hastigt under natten till torsdagen.

För många var han den person som införde etsade mässingsmodeller i landet
Jag minns själv min första kontakt med Bosse då jag i tonåren råkade hitta hans butik, Hobbyteknik, på Upplandsgatan i Stockholm. Förbluffad konstaterade jag att det stod en kåpa till ett rapidlok i skyltfönstret och jag var tvungen att gå in i affären.
En stund efter att dörrklockan ringt tittade Bosse ut genom drapperiet till verkstaden, och därmed öppnades en ny värld för mig.
Bosse visade lite av det han producerat och det faktum att det gick att etsa mässingsplåt så att det såg ut som en hytt till ett ånglok eller en Y6 var en fantastisk upplevelse.
Det var bara att börja spara.
Vid nästa besök räckte pengarna till rapidlokskåpan, men den var tyvärr såld.
Det fick bli en Y6-plåt istället.

Några år senare var butiken borta, men dessbättre hade den bara flyttat till ett annat nummer på samma gata.

Många är Vi som borrat och filat fönster, lyktor mm i Bosses tidiga plåtar.
Även de första smalspårsmodellerna i landet bar Bosses signum. Min första Z4p är byggd på en Hobbyteknik-plåt och han producerade även YBo5p såväl som ett litet ånglok och lite RB-detaljer mm.

Senare flyttade Bosse till sin sambo Margareta i Kristinehamn. Därmed upphörde butiken men inte modellutgivningen. Under senare år tog han fram plåtar bl a till Z43 och Mg, numer genometsade så att borrandet och filandet minskade.

Bosse var en trogen gäst vid Bankalasen i Skövde och fotot ovan är taget vid Bankalaset 2003.

Mina tankar går till Margaretha, Bosses mångåriga sambo.

Tack Bosse för att för att Du fick mig in i hobbyn, det har givit många trevliga kvällar ,både i verkstan, såväl i vänner och gelikars lag.

Frid över ditt minne, Bosse.
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: MJ-profil ur tiden.

Inlägg av Arne Syverstad »

Det var trist å lese. Jeg var på besøk i Stockholm i jobbsammenheng tidlig på 80tallet
og hadde hørt om Hobbyteknikk. Det ble et besøk i Stockholms minste hobbyaffär og
kom hjem med diverse etsplåt som Z4p,YP og flere Y plåt. Y-plåten ligger i skapet ennå
De ble aldri bygget. Så Bosse var mannen som fikk meg igang med MJ bygging i messing.

Hilsen
Arne
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: MJ-profil ur tiden.

Inlägg av bermod »

Det är med mycket sorg i hjärtat att konstatera att en så stark profil har gått ur tiden endast drygt 67 år gammal,jag pratade själv med Bo under mellandagarna och då var han hoppfull om att han skulle bli återställd,en del av Bos plåtar kommer att leva vidare eftersom undertecknad fick överta en del av hans verk för snart 2 år sedan och finns att tillgå. Vila i frid Bo du glöms inte bort.
Bertil Modin
bermod
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: MJ-profil ur tiden.

Inlägg av Jan Frelin »

Mycket tragiskt, tack för budet.

Pappa och Bosse kände varandra i Stockholms lilla MJ-värld på sextiotalet, själv sprang i hans butik när jag gick i gymnasiet from 1980. Där pratades mest strunt, om man till äventyrs ville köpa nåt fanns det oftast inte i butiken i alla fall. ;-)

Vila i frid, Bosse.
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: MJ-profil ur tiden.

Inlägg av sala »

Som 13 åring köpte jag mina första model railroader 1961, Jag köpte tidningen när den hade varit i butiken 3 månader, då den såldes för halva priset.Väldigt tråkigt.
Gunnar i Sala
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: MJ-profil ur tiden.

Inlägg av Johan.L »

Jag hittade gärna till Upplandsgatan när jag var i stan på 80-talet. Träffade honom och hans parhäst Per Lindgren (Perl) på Expometrique i Paris vid några tillfällen. Där verkade han trivas ! Trevliga middagar blev det där också i deras sällskap!
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: MJ-profil ur tiden.

Inlägg av lars »

Med sorg i hjärtat läser jag om Bosses frånfälle.

Vi hade många trevliga samtal under mina ganska frekventa besök i Stockholm under 1970 och 1980 talen och senare under bl a Bankalasen.

Må du vila i frid!

Lars
Skriv svar