Ronemajen i H0?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn M.
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 17:07

Ronemajen i H0?

Inlägg av Björn M. »

Jag hoppas att alla intresserade har noterat att HNJ Verkstad just nu frågar om intresset för en byggsats i H0 av den smalspåriga ångvagnen Ronemajen. Enligt Göran Nilsson handlar det om en komplett modell, baserad på en GOSVV-plåt plus drivning, cylindrar, gjutdetaljer, boggi m.m. På min fråga antyder Göran att man nog kan få välja mellan H0n3 och H0e.

Jag håller tummarna för att det är fler än jag som anmäler intresse till Göran, så att vi kan hoppas på den här modellen. Den gick ju först på Vikbolandsbanan och sedan på två järnvägar på Gotland, så den borde passa in i flera miljöer. Subjektivt anser jag att Ronemajen har en maximal gullighetsfaktor (uttrycket har jag snott, men jag minns inte från vem).

Björn Markland
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Olof »

Har Du någon bild?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn M.
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 17:07

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Björn M. »

Olof skrev: Har Du någon bild?

/Olof

Ingen som jag vet saknar upphovsrätt, men det fanns ett reportage i Smalspårigt 54, och utmärkta bilder i SJK 74, Järnvägen till Ronehamn av Martin Ragnar & Eje Hardings och SJK 63, Ångspårvägen Visby - Visborgs slätt - Hallvards av Martin Ragnar. Hoppas någon annan kan ställa upp med en bild.

/Björn
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Arne Falk »

Längst ned på denna sida finns en ångvagn som kallas "Majen"
Kan det vara den möjligen?
http://www.gotlandstaget.se/historia/ovrlok.htm

/Arne
Björn M.
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 17:07

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Björn M. »

Det stämmer, bilden på Arne Falks länk är just Ronemajen.

/Björn Markland
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Ante S »

Bild

Här är den. Bilden tagen i Visby på VVJ:s anhalt. Notera att GOSVV:s sommarvagn som finns till salu nu är VVJ CN 1 som ofta gick i tåg tillsammans med Majen på Västerhejdebanan. Halva sättet finns alltså redan ute. Majen inköptes av VVJ vid Ronehamn - Hemse Järnvägs nedläggning 1918. Tidigare kom den som sagt från VB. Korgen från Majen stod vid soptippen i Visby fram till c:a 1970 (!), alltså bara två år innan GHJ bildades.... Ett av de fordon eller korgar som försvann så retligt nära i tiden.

Jag tycker detta vore en jättekul modell, inte minst beroende på att det inte finns många ångvagnar utgivna överhuvudtaget! Så, även alla som kör 1950-tal och SJ, kan inte även er linje ha en gammal ångvagn stående på ett sidospår?

Ante
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Johan Winell »

Ante S skrev: Tidigare kom den som sagt från VB
= Vikbolandsbanan? Nr på VB?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Ante S »

Inget nummer jag känner till. Vagnen levererades 1898 från Ljunggrens till VB och insattes över hela banan. I synnerhet i s k expresståg Norrköping - Arkösund, dvs man stannade bara vid stationerna och inte vid hållplatser. Uppenbarligen var vagnen ingen succé eftersom den redan år 1900 var till salu. 1903 inköpte RHJ vagnen och den fördes över till Gotland. Om den inte motsvarade förväntningarna på VB blev den desto mer populär på RHJ. Den fick smeknamnet Majen vilket är det en gotländsk variant av Maja. Eftersom loket RHJ 1 hade smeknamnet Majorn så kan Majen vara en feminin variant av detta smeknamn. Vagnen blev kvar på RHJ till (tre år efter nedläggningen) 1921 då den såldes till Visby - Västerhejde Jvg. Där fortsatte den att gå till nedläggningen 1940. Min mor åkte med den vid ett par tillfällen. På 30-talet var den inblandad i en kollsion med en lastbil i en vägövergång varvid vagnen välte. Vid rivningen av VVJ ska vagnen ha dragit rivningståget. Efter detta ställdes korgen upp på Bingebyområdet fram till skiftet 1960/70-tal då den försvann...
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Ronemajen i H0?

Inlägg av Ante S »

..och om ni vill ha den i modell så får ni pinna på! 4 anmälda hittills...

Ante
Skriv svar