Tidig julklapp!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Tidig julklapp!

Inlägg av Arne Falk »

Jag fick en trevlig julklapp med posten idag. Upptäckte i början av veckan att SJ:s ånglok finns i en nyutgåva.
Jag beställde omgående och fick den idag. Den finns förmodligen i många MJ intresserades bibliotek redan. Så även i mitt numera.
En mycket trevlig bok.

Bild

Passar på att önska alla
En God Jul & Gott Nytt År!

/Arne F
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av bermod »

Arne var beställde du den ,vill bara ha,vill även passa på och önska alla en god jul och ett gott nytt år.
bermod
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av Olof »

Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av bermod »

Tack Olof.
bermod
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Rekomenderas, tja?

Inlägg av Ola Ahlström »

Trevlig bok förvisso men inte i klass med SJK:s standardverk om normalspåriga ånglok vid Statens Järnväger (eller hur nu titeln var). I princip tycker jag att all järnvägslitteratur skall uppmuntras men tyvärr tycker jag inte riktigt att denna bok uppfyller de kraven jag har. Jag hade hellre sett ett nytyck av SJK:s bok men då det är två olika förlag så är det för mycket begärt. Men i avsaknad av SJK:s bok rekomenderas boken trots allt och jag skall erkänna att boken även återfinns i min bokhylla.

/Ola
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av Olof »

Även om även jag gärna skulle se en nyutgivning av Normalspåriga ånglok så tycker jag att böckerna kompletterar varandra. Diehl, Fjeld och Nilsson går igenom alla normalspåriga SJ-lok. LOK fokuserar på de viktigaste ångloken oberoende av spårvidd och ägare. SJK-boken kräver mer av läsarens tekniska kunskaper medan LOK försöker förklara en del av den bakomliggande tekniken.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
God jul og godt nyttår til alle.
Ikke så dum denne heller
Hilsen
Arne
Bild
Hans Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 22:53

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av Hans Svensson »

Instämmer till fullo med mäster Olof! LOK:s bok är absolut värd att skaffa sig.

HanS i Lunde
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Tidig julklapp!

Inlägg av Ante S »

LOK:s bok tycker jag har vissa problem. De "viktigaste" loken, vilka är det? Det blir en subjektiv indelning där även vissa EJ lok slinker med men andra inte. Ett annat problem är -tycker jag- att LOK väljer att ta in viss info i listorna över loken men inte annan. Det hade varit så lätt att ange tillverkare och f d EJ-bana t.ex. Eller byggt antal och SJ nummer tydligt på resp loksida som i SLM. Sen finns det en hel del korrfel. Flera bilder har fått fel bildtext och just vad gäller Gotlandslok så har det blivit en hel del missar. F d GJ 10 Hoburgen kallas t.ex. GJ 9 Ernst Leijer i bildtexten men inte på loksidan. Kruxet är att GJ 10 var ett tenderlok litt L19p medan GJ 9 var ett tanklok litt S13p... Det känns som om boken inte var riktigt färdig men hastades fram med korrmissar som följd.

Jag kanske gnäller, men en helt OK bok hade med relativt små åtgärder kunnat bli en riktigt bra bok i brist på Diehls bok. Sen är bildsidorna mycket trevliga och vissa bilder var tämligen färska när boken gavs ut. Bilden av t.ex. GHJ:s lok SlRJ 3 Dalhem var bara någon månad och visade loket efter avslutad renovering sommaren 2008.

Ante
Skriv svar