VVA SJ litt Z

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Min O-vagn är inte klar och egentligen är det dumt att börja på ett nytt projekt innan det föregående är färdigt men den här helgen kände jag mig inspirerad av Jackis ord om att se något platt förvandlas och var jag sugen på att löda och det finns inte mer att löda på O-vagnen så jag tittade i lådan och plockade fram VVA byggsats av SJ lokomotor littera Z.

Byggsatsen känns behagligt fri från delar som man skall göra själv som stolpar och brädgolv så jag följde bygganvisningen, knackade fram nitar och började bocka till plåten.

IMG_0212.jpg
IMG_0212.jpg (373.71 KiB) Visad 9369 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Bockade till alla sidor av underredet innan jag började löda. Det var mindre bra. En av skarvarna gav med sig på grund av utmattning. Det hade varit bättre att bocka och löda en sida i taget.

IMG_0213.jpg
IMG_0213.jpg (408.51 KiB) Visad 9311 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Valet mellan smal och bred hytt var enkelt.

Ni som följt mig ett tag vet att jag vill ha så gamla fordon som möjligt. Ju förr dess bättre. Helst hade jag byggt modellen med öppen hytt såsom på de första Typ 8 lokomotorerna. Men jag vågade inte då jag tänkt använda SVLV och jag inte vet om den lämnar hytten helt fri för inredning, något som krävs om hytten saknar väggar. (Dessutom hade det blivit jobbigare än att bygga såsom VVA tänkt.)

Nu fick det istället bli en modell med smal hytt.

IMG_0217.jpg
IMG_0217.jpg (380.31 KiB) Visad 9206 gånger

Därmed dags att välja förebild. Eftersom jag bygger en O-vagn med förebild från HNJ, och har en del andra HNJ vagnar sedan tidigare, så varför inte också göra en lokomotor från HNJ. HNJ hade två lokomotorer typ 8; HNJ littera J senare Zm nr 55 (Vk 74 lev 1930-04-26, till SJ som Z 182) och nr 56 (Vk 77 lev 1930-06-20 till SJ som Z 183).

Är det någon som har tidiga foton på någon av dessa? Hade de dörrar? I Leanders bok om HNJ finns ett mycket suddigt foto på nr 56 men där kan jag inte avgöra om de hade dörrar eller om dörren är öppen.

Källor:
Boken om HJN, Lars Olof Leander 1984
SJK Småbaneavdelning Bjurström Lokomotorer, Mats Freding m.fl. 1989


Se så fin den var med öppen hytt men ett bygge kräver en låg drivning:
JvmKDAJ07217
JvmKDAJ07217
JvmKDAJ07217.jpg (227.25 KiB) Visad 9206 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Jag har lite problem med huvarna. Jag har fått dit huven i B-änden men det känns som att den är lite för lång. Jag fick korta plåten i både ovan och underkant för att den skulle sluta tätt till sidorna.

Är det här något jag gjort fel eller har ni som redan byggt byggsatsen stött på samma problem.

Längst ner på varje huv finns ett avlångt hål. Vad är det tänkt för?
Om hålet hade varit bredare och det inte redan suttit en mutter i vägen så hade man kunnat trä den delen av huven över motsvarande tapp på ramen. Är det här en rest från H0-versionen av byggsatsen?

IMG_0223.jpg
IMG_0223.jpg (381.81 KiB) Visad 8973 gånger
IMG_0224.jpg
IMG_0224.jpg (496.88 KiB) Visad 8973 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Arne Falk »

Jag klippte bort den tunna delen under slitsen. Då kan man stoppa in huvplåten bakom den främre rambalken.

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Arne Falk »

Kanske lättare att beskriva med ett par bilder.

/Arne
Bilagor
9767A3E8-948F-47F3-B848-7DC86C20135C.jpeg
9767A3E8-948F-47F3-B848-7DC86C20135C.jpeg (321.67 KiB) Visad 8963 gånger
102FB581-3006-4470-BF4C-AEFDDF767CC3.jpeg
102FB581-3006-4470-BF4C-AEFDDF767CC3.jpeg (330.95 KiB) Visad 8963 gånger
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Arne Falk »

Kollade på din förebild. Ramen verkar ju vara kortare i fronten än på modellen. Eller är det kanske fronthuven som är längre?
/Arne
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Arne Falk skrev: sön 04 apr 2021, 10:44 Jag klippte bort den tunna delen under slitsen. Då kan man stoppa in huvplåten bakom den främre rambalken.
Tack Arne! På B-huven gjorde jag på ungefär samma sätt men jag slipade ner motsvarande del med en fil. Dock är det smartare att som du gjort lämna kvar delen runt om hålet. Då får man mer material att löda mot ramen.
Arne Falk skrev: sön 04 apr 2021, 10:54 Kollade på din förebild. Ramen verkar ju vara kortare i fronten än på modellen. Eller är det kanske fronthuven som är längre?
För tydlighetsskull så har jag inte valt förebild än. Jag hade gärna byggt varianten med öppen hytt men det är för mycket som skiljer, bland annat de du nämner, så jag är fortfarande på jakt efter bilder på HNJ nummer 55 och 56 för att se om de skulle kunna passa.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Att bara kapa huven i en ände var ingen bra idé. Nu kom hålen i huven för buffertarna för lågt så att de inte matchar hålen i buffertbalkarna. Det hade varit smartare av mig att korta huven något i både över och underkant.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Arne Falk »

Jag vet ju inte av vilken anledning du har kapat huven. Eftersom hålen hamnade lågt måste du ha kapat i nederkanten. Tror att huven är medvetet konstruerad att vara några tiondelar för lång för att kunna stoppa ner den bakom den främre balken och löda den där. Men om du fäster plåten mot främre hyttplåten så hamnar bufferthålen rätt. Om nu plåten blev för kort när du kapade den tror jag det går att rädda ändå, då buffertbalken är så bred att den täcker ett ev. glapp.
/Arne
Skriv svar