VVA SJ litt O

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Vad gör man när man just avslutat ett byggprojekt som pågått i sju månader? Lämpligt vore att ta tag i något av de ännu oavslutade projekt som fyller ett hyllplan i MJ-garderoben. Men så ligger där en skinande mässingsplåt och bara väntar. Efter en genomläsning av VVA som vanligt noggranna och pedagogiska bygganvisning så stod det klart att mycket skulle bli likt bygget av littera Os, allt är bara större.

Det här är inte tänkt att bli en lika utförlig tråd som den om VVA N3, NN3 och Os men jag skulle vilja samla mina och andras erfarenheter av denna modell som stöd för oss själva och andra som vill bygga denna modell.

Fyll gärna på med frågor och synpunkter

Plåten i orört skick
Plåten i orört skick
IMG_0133.jpg (588.17 KiB) Visad 9468 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Hauk »

Ser interessant ut. Er det noen slags kisvogn eller lignende?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: tor 04 feb 2021, 20:46 Ser interessant ut. Er det noen slags kisvogn eller lignende?
Kisvogn är ett ord som Google translate går bet på så jag kan inte svara. Det är en vagn som var vanlig också i Noreg men med annorlunda gavlar. Jag tror att den även hos NSB hade littera O eller Os

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Vid bygget av Os fick jag en trevlig bromsplattform över. Är det någon som sett foton på standard O med denna typ av plattform?


Bild

I väntan på svar så är detta min tänkta förebild. För att ingen skall tro att jag bygger moderna vagnar så håller jag mig till en O-vagn från HNJ.

JvmKAFN00103.jpg
JvmKAFN00103.jpg (245.54 KiB) Visad 9379 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av PeO Helgesson »

Hauk skrev: tor 04 feb 2021, 20:46 Ser interessant ut. Er det noen slags kisvogn eller lignende?
Nej, ingen grusvagn utan en av de vanligaste vagnarna vid SJ från 1935. Öppen vagn med fällbara plåtlämmar. Gick med allt slags gods, som inte krävde täckt vagn. Lastad med t.ex. timmer, var lämmarna nedfällda.
Om var en annan liknande norsk vagn.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Jan Frelin »

Olof skrev: tor 04 feb 2021, 21:56 Vid bygget av Os fick jag en trevlig bromsplattform över. Är det någon som sett foton på standard O med denna typ av plattform?


Bild

I väntan på svar så är detta min tänkta förebild. För att ingen skall tro att jag bygger moderna vagnar så håller jag mig till en O-vagn från HNJ.


JvmKAFN00103.jpg
Tror aldrig dessa har funnits på standard O, däremot på Or.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

När man spelar datorspel och har klarat några nivåer brukar man få lite bättre utrustning så man kan ta sig an större projekt.
Det samma borde gälla för modellbygge.

Efter mina N3/NN3/Os har jag skaffat en "bender". Jag valde en stor men som synes inte tillräckligt stor för O-vagnen.

Inte nödvändig för bygget men det blev lite enklare att vika plåten än med stållinjaler och stålbitar i och med att plåten är fastspänd medan man justerar den till rätt läge före vikningen.

IMG_0135.jpg
IMG_0135.jpg (774.28 KiB) Visad 9240 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av PeO Helgesson »

Olof skrev: lör 06 feb 2021, 10:20 Efter mina N3/NN3/Os har jag skaffat en "bender".
Finurlig mickaper. "Kammen" upptill på bild kunde jag inte klura ut vitsen med på bild, men när jag fick en i min hand såg jag användningsområdet med att böja till bestämda radier.
Tankearbetet med i vilken ordning man ska ta dubbelvikningar kommer man dock inte från. :oops:
Rimbo Grande brukar ha hemma, men hemsidan ger inte besked.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev: lör 06 feb 2021, 10:36
Olof skrev: lör 06 feb 2021, 10:20 Efter mina N3/NN3/Os har jag skaffat en "bender".
Finurlig mickaper. "Kammen" upptill på bild kunde jag inte klura ut vitsen med på bild, men när jag fick en i min hand såg jag användningsområdet med att böja till bestämda radier.
Tankearbetet med i vilken ordning man ska ta dubbelvikningar kommer man dock inte från. :oops:
Rimbo Grande brukar ha hemma, men hemsidan ger inte besked.
Frågan är om det finns ännu fler finurligheter. Stegen på fingrarna till exempel, har de någon funktion?

Det finns många olika tillverkare nu när NWSL (som jag tror var först) eventuella patent gått ut. Jag har inte lyckats reda ut vad som skiljer olika utförande.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Min nitmaskin är inte uppgraderad utan jag använder fortfarande hammare, en stålspik med något avfilad spets (så att den inte går igenom plåten) och en bit ek.

IMG_0137.jpg
IMG_0137.jpg (648.12 KiB) Visad 9107 gånger
Mats har däremot uppgraderat sin konstruktion på ett mycket bra sätt. Bilden nedan visar baksidan av buffertbalken. Det lilla kvardratiska hålet i mitten är tänkt för de som använder den byggsatsen medföljande koppelimitationen.

För att göra saker och ting lättare för oss som istället köper färdiga koppel har Mats gjort ett ensidigt etsat hål med ungefär rätt mått för den kvadratiska koppelstång som brukar finnas på dessa koppel. Nu är det mycket lättare att rymma upp hålet för dessa koppel. Tack för det Mats.

IMG_0138.jpg
IMG_0138.jpg (598.93 KiB) Visad 9107 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar