VVA SJ litt O

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
ThompaH0n3
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 08:37

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av ThompaH0n3 »

Jag köpte ett lastbilslass före detta O-vagnsgolv ( de fanns förankringsbultar i ändarna ) till min ladugolv ca 2 mil ifrån Vislanda. Dessa plank har ca 32 år senare inget spår av insektgång, förruttnelse eller annat skadedjur. Ladans faluröd målade plank har fått lagas och bytas flera ggr under årenslopp. Jag har inte behandlat plankorna. Arsenik- eller kreosotbehandlade ?
ThompaH0n3
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 08:37

Re: VVA SJ litt O ang O-golvplankorna

Inlägg av ThompaH0n3 »

Jag bör tillägga att plankorna köptes inte från Gotthardts utan ifrån en som hade dem i ett antal år i sin lada.
ThompaH0n3
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: mån 05 apr 2021, 18:31 I Hallgrenska samlingen hittade jag ett "Förslag till föreskrifter vid målning av Statens Järnvägars person- och godsvagnar. 1926 - 1928"
Därifrån saxar jag följande:

6. Golv.
...
e. Målning med kreosotolja av enkelt golv utan beläggning, öppna godsvagnar.

Nytt golv eller nya delar till golv grundstrykes före nedläggningen med kreosotolja, torktid … dygn, samt därefter ännu en gång strykning med samma olja. Å gammalt golv eller gamla delar till golv bortskrapas först smuts och lös färg å de delar, som äro i behov av målning, varefter strykes med kreosotolja.

Kanske kan det ge viss vägledning om att man inte alltid haft omålade golv.
Nej, helt klart har föreskrifter ändrats över tid, somliga mer radikalt än andra.
Om det ovan citerade förslaget fastställdes och blev styrande så verkar det ha varat högst 20 år.
I min samling (vem är Hallgren?) hittar jag en fastställd utgåva av "Revisionsföreskrifter för den rullande materielen" SJF Str 264, Underavdelning "Revisionsföreskrifter för vagnar" från 1945-01-01 med ett Ätr nr 6 per 1948-10-08 som innehåller följande om ...

"Vagnkorg. I mån av behov utbytes erforderligt antal golvplank, varvid nya plankor före nedlläggningen skola vara impregnerade å ändarna och isolerade vid beröringsytor mot järnunderredet med lämpligt isolationsmaterial t. ex. strimlor av tjärpapp eller dylikt."

Föreskriften är densamma för såväl större som mindre revision och således rätt spartansk jämfört med de modernare motsvarigheter jag synat.
Men här var i alla fall heltäckande impregnering av golvytan historia.

Det vore naturligtvis intressant att få se hur föregångarna, närmast utgåvan från 1941-07-01 såg ut, om de går att uppbringa.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

ThompaH0n3 skrev: mån 05 apr 2021, 19:03 Jag köpte ett lastbilslass före detta O-vagnsgolv ( de fanns förankringsbultar i ändarna ) till min ladugolv ca 2 mil ifrån Vislanda. Dessa plank har ca 32 år senare inget spår av insektgång, förruttnelse eller annat skadedjur. Ladans faluröd målade plank har fått lagas och bytas flera ggr under årenslopp. Jag har inte behandlat plankorna. Arsenik- eller kreosotbehandlade ?
Om de lösa plankorna innehöll vagnsbultar bör de ha varit från en vagntyp där golvplanken inte längre fästes under "kantskoning". Då bör det sannolikt inte varit något äldre än en Oe/Oms som ju konstruerades för den modernare golvläggningen. Dessa vagnar härrör i så fall från 1950-talet vilket gör det osannolikt att impregnering gjorts av mer än möjligen ändträet med kreosot.
ThompaH0n3
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 08:37

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av ThompaH0n3 »

Tack för kartläggning. Antigen hade den som jag köpte plankorna av strukit på något eller så hade jag bara tur
:-). / ThompaH0n3
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Nytt försökt med lite mer brunton. Blänket beror på belysningen vid fototillfället och stör inte vid vanligt betraktande.
Kanske är det dock lite för smutsigt med tanke på att resten av vagnen kommer att vara ganska nymålad.

IMG_0239.jpg
IMG_0239.jpg (602.33 KiB) Visad 6850 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Detta blir en vagn med nedfällda lämmar.

IMG_0243.jpg
IMG_0243.jpg (475.29 KiB) Visad 6819 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Sven G »

Jag tycker det blev precis lagom färg. Hur gick det med våfflingen? Det verkar synas lite på den övre bildens vänstra gavel (och mer på underlaget ;)).

/Sven
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Sven G skrev: sön 11 apr 2021, 21:20 Jag tycker det blev precis lagom färg. Hur gick det med våfflingen? Det verkar synas lite på den övre bildens vänstra gavel (och mer på underlaget ;)).

/Sven
Tack!
"Våfflingen" blev sådär. Det är en teknik som har potential men behöver utvecklas. Jag återkommer i ämnet. Eventuellt med en artikel i Smalspårigt.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Jag har redan gjort stolpar till O-vagnen men då Mats har flaggat för att det även kommer en NN4 som behöver stolpar (om man inte bygger den med träkolsskrov) så har jag på försök skrivit ut ett par stolpar.

Resultatet blir ganska bra. Jag har använt en goja som ger en extra stark och lite segare utskrift. Dessa stolpar kan jag böja 45 grader utan att de går av. Fördelen är att det går snabbt att göra många stolpar. Nackdelen är att de inte går att löda fast i vagnen så att fästa nederdelen blir något jag får fundera vidare på.

IMG_0247.jpg
IMG_0247.jpg (736.15 KiB) Visad 6688 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar