Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Nå som Westinghouseloket nesten er ferdig er det på tide å tenke på neste prosjekt.
Og da er det denne pluggen som står for tur:

Bild

Bild

I dette tilfellet er det ikke lett å være tøffere enn toget!

To eksemplarer av loket ble levert av ASEA til Thamshavnbanen i 1918. Dette loket har en vekt på 44 tonn og en trekkraft på 380 tonn. Toppfarten er 50 km/t

Til sammenligning veier Westinghouseloket 20 tonn og har en trekkraft på usle 50 tonn

Begge ASEA lokene er bevart, men bare lok 8 er i kjørbar stand:

Bild

Begge lokene ble sprengt under krigen, og de ble gjenoppbygget med visse endringer. Opprinnelig ble overbygget naglet, men under gjenoppbyggingen ble naglene fjernet og erstattet med sveiseskjøter. Frontvinduene ble større. Jeg liker de store vinduene, men det er triveligere med en naglet kasse. Derfor er jeg fristet til å etse deler til begge variantene.

Status på modellen er at tegnearbeidet er i gang. Har skisset litt på drivverk, og har kommet frem til to varianter av det samme konseptet.

Erfaringene med WH-modellen har overbevist meg om at for amatører som meg er det lurt å satse på et så enkelt drivverk som mulig. Det hjelper ikke mye med et optimalt konsept hvis utførelsen er under pari. Derfor er jeg helt fornøyd med valget av O-ringer til kraftoverføring i WH-modellen, selv om disse i teorien er mindre effektive enn tannhjulsoverføringer. Det krever mye mindre presisjon å tilpasse O-ringer og drivremhjul enn tannhjul.

Jeg har derfor skisset på et enda enklere konsept til ASEA-loket. Ideen til dette drivverket fikk jeg av Tobias Ljung en diskusjon her på Smalspårsforumet. Tanken er å ha to selvdrevne boggier. To Faulhabere av samme type som i Westinghouseloket er montert vertikalt i boggien:

Bild

Bild

På blindakslingen sitter det et NWSL snekkedrev av samme type som i WH-modellen.
Det fine er at førerhyttene er ganske små. Bakveggen i hytta er tegnet inn, og det er mulig å få plass til motorene bak den.


Har også skisset på en løsning med to litt mindre motorer som gir mulighet til svinghjul:


Bild

Bild

Motoren er koblet til blindakslingen og kraften overføres til hjulakslingene via koblingsstengene. Modellen får dermed drift på alle fire akslinger, mens WH-modellen bare hadde drift på to. Siden jeg regner med at krafttapet på drivlinja i ASEA-loket blir mindre enn i WH-loket regner jeg med at trekkraften minst blir 4 ganger større med de største Faulhaberne. Egentlig skulle jo ASEA-modellen vært enda sterkere enn WH-modellen. Derfor er jeg litt skeptisk til å benytte de mindre motorene, selv om de gir mulighet til svinghjul.

Uten alle gode innspill her på forumet tror jeg ikke WH-modellen hadde blitt på langt nær så bra.
Så innspill og spørsmål rundt dette prosjektet mottas med takk!

To be continued...
Senast redigerad av Hauk den sön 03 apr 2022, 13:44, redigerad totalt 3 gång.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Vilka ASEA tillverknings nummer har loken ?

VH Frisken
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Johan Winell »

Hej Håvard,

första iden för att få dit svänghjul på de stärre motorerna är att korta axeln som snäckan sitter på, och på så sätt få motorn lägre. Svänghjulet behöver ju inte vara särskilt tjockt för att ge svänghjulseffekt. Ev. kanske man till och med kan sätta snäckan direkt på motoraxeln.

Andra iden är att luta motorn ~50 grader, och satsa på konformade svänghjul.

Att betänka:

Gyroeffekten i svänghjulet kan få modellen att spåra ut lättare. Har du känt på en uppvarvad motor med rejält svänghjul så vet du vad jag menar....

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Johan Winell skrev: Att betänka:

Gyroeffekten i svänghjulet kan få modellen att spåra ut lättare. Har du känt på en uppvarvad motor med rejält svänghjul så vet du vad jag menar....


Det har jeg aldri tenkt på.
Er dette en generell problemstilling med svinghjul eller gjelder det bare når motor og svinghjul er plasserrt som på mine skisser?

Flere som har synspunkt på dette?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Johan Winell »

Svänghjulet kan ju få en stabiliserande effekt också, att luta axeln på ett snurrande cykelhjul innebär ju ett visst motstånd.

Det kanske blir samma effekt då det gäller att luta boggien (=få den att spåra ur)

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Gäst

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Gäst »

Hej Håvard!

Jag såg av en händelse i senaste numret av Model railroader fanns bilder på amerikanska lok i nollan med motorena monterade på detta vis. Bilderna var inte alls för att illustrera det, så jag antar att det är ett beprövat koncept. Ang gyroeffekten borde väl detta vara ett bättre sätt att montera svänghjul egentligen, snarare än som konventionellt, att montera det på en axel i lokets längdriktning. Om det verkligen förhåller så, ser jag fram emot att en kunnig mekanist förklarar!

Tomas J
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Anonymous skrev: Hej Håvard!
Jag såg av en händelse i senaste numret av Model railroader fanns bilder på amerikanska lok i nollan med motorena monterade på detta vis. Bilderna var inte alls för att illustrera det, så jag antar att det är ett beprövat koncept. Ang gyroeffekten borde väl detta vara ett bättre sätt att montera svänghjul egentligen, snarare än som konventionellt, att montera det på en axel i lokets längdriktning. Om det verkligen förhåller så, ser jag fram emot att en kunnig mekanist förklarar!


Tjenare, Thomas!

Jeg så også det loket i MR, mener det var et Atlas skiftelok som hadde et slikt konsept.

Har tenkt litt på det der med gyroeffekten. I teorien er det sikkert riktig at et svinghjul kan redusere boggiens beveglighet, men jeg nekter å tro at dette er et problem i praksis.
Og som du sier, en konvensjonell plassering ville (fortsatt i teorien) vært verre, siden boggien da ville hatt en dragning mot å fortsette rakt frem når den kom til kurver...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Det er helt surrealistisk at det snart er FEMTEN år siden jeg startet denne tråden!
Lite har skjedd siden da, men jeg har slett ikke gitt opp drømmen om denne modellen.

I dag blåste jeg støvet av drivverksskissene, og det slo meg at dette har jeg gjort mye vanskeligere enn nødvendig. Hvorfor ikke rett og slett benytte det samme drivverket som på Westinghousemodellene? Har liggende deler til minst et drivverk til, og selv om dette kanskje ikke er verdens mest sofistikerte konstruksjonen, så fungerer det.

Siden ASEA-loket har koblingsstenger vil det få drift på alle akslinger, og dermed dobbelt så stor (i teorien i hvertfall) trekkraft som Westinghousemodellen. ASEA-lokene hadde også litt større toppfart enn Westinghouselokene, og siden hjulene er større på ASEA-lokene, vil toppfarten også bli noe høyere. Siden jeg nepper kommer til å få bygget noe anlegg noen gang er egentlig ikke dette med trekkraft og toppfart egentlig så viktig heller...

Men slik ser i hvertfall konseptet ut:

Bild

Westinghouseloket øverst, ASEA-loket under. En konkret ting jeg lurer på, har det noe betydning at snekkedrevet er plassert på den fremste drivakselen, og ikke på blindakslingen? Intuitivt tenker jeg at det hadde vært ideelt med kraft på blindakslingen, og så overfører koblingstengene kraften til drivhjulene.

En annen forenkling jeg funderer er på å droppe fjæring eller annen fancy kompensasjon på boggiene. I siste MRJ så jeg at mesterbyggeren Peter Kazer bygde en modell i 1/32 med helt stive boggier. (En Fairley-maskin fra Ffestiniog Railway)

Om man forenkler modellen på denne måten blir det også svært mye enklere å fabrikere koblingsstengene.

Håper det ikke blir 15 år til det blir neste oppdatering på dette prosjektet!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Kul att se att du inte gett upp Håvard.

En fördel med att inte driva på blindaxlarna är att det bara är två axlar i varje boggi som behöver var korrekt kvartade. Om du kan stå ut med det så kan du ha ganska mycket glapp i drivningen av blindaxlarna.

Just my 5c
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: sön 03 apr 2022, 14:22 Kul att se att du inte gett upp Håvard.

En fördel med att inte driva på blindaxlarna är att det bara är två axlar i varje boggi som behöver var korrekt kvartade. Om du kan stå ut med det så kan du ha ganska mycket glapp i drivningen av blindaxlarna.

Just my 5c
/Olof
Godt poeng!
En grovsnekker som meg trenger all den hjelpen han kan få.

Det er ikke akkurat vakkert, dette her:
Bild

Bild

Men det funger lagom bra!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar