Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Mallet »

En himla intressant fråga...
Ett sånt stiligt lok.
Om man tittar på bilden på loket i fråga så är det ganska öppet undertill mellan boggierna.
Kommer du att bli nöjd om du inte har den öppningen?
Jag vet inte om du tittade nåt på mitt boggilok i Jädraås.
Hursomhelst så blev den lösningen såhär.
Boggie 3.jpg
Boggie 3.jpg (74.67 KiB) Visad 1868 gånger
En relativt enkeltillverkad lösning med stel boggi av delrin och med O-ringsdrift precis som du tänkt dig. Skapligt enkel att fräsa till och med många kullager.
Genomgången genom durken kan väl kanske förbättras men det funkar skapligt tycker jag.
Snäckväxlarna köpta av GHW och kullagren från Kullagergrossisten i Eslöv.
Nästan all delar ser ut så här:
Boggie 4.jpg
Boggie 4.jpg (100.93 KiB) Visad 1868 gånger
Om man tänker sig att gummiremmen ligger lite offset till blindhjulsaxeln så ska det väl funka.
Och om båda hjulen har drivning så skall väl koppelstången kunna så att säga bara hänga med beaktande ett lagomt glapp som Olof var inne på.
Tänk på att hjulaxeldrevet måste justeras till kvartningen, i alla fall skapligt.
Boggi 1.jpg
Boggi 1.jpg (132.21 KiB) Visad 1868 gånger
Man kan ju få till en lagom utxäxling också.
Boggie 2.jpg
Boggie 2.jpg (75.23 KiB) Visad 1868 gånger
Mvh LH

Ps: Många kullager, det är lycka det!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Takk for et meget interessant og inspirerende innspill, Lars!

Jeg var også litt bekymret for mangelen på dagslys mellom boggiene, men når jeg sjekket tegningene viste det seg at remhjulet stikker bare noen mm lenger ned enn sammenkoblingen som fyller rommet mellom boggiene på originalen.
Det som kanskje vil bli større problem er at man kan skimte bevegelige deler på et sted som det absolutt ikke skjer noe som helst på forbildet. Men om messingdelene svertes nøye blir det kanskje ikke så synlig.

Noe av attraksjonen med den løsningen jeg beskriver er at jeg har alle delene liggende, i teorien skulle det bety litt raskere fremdrift! ("Raskere fremdrift med remdrift" høres forøvrig ut som et dårlig reklame slagord for drivverket mitt!)

-Håvard

PS: Har du fått teste boggiloket med de stive boggiene på en riktig bane?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar