Växellådor H0n3?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Växellådor H0n3?

Inlägg av K Lemming »

Det finns en del att välja bland när det gäller att välja en växellåda till H0 byggen normalspår, men jag har inte lyckats hitta någon som är avsedd för smalspår, H0n3 eller smalare. Blir det till att bygga en drivning/växellåda helt själv eller är det bara jag som inte lyckats googla fram någon växellåda för smalspår i H0?
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Växellådor H0n3?

Inlägg av Graffen »

NWSL har väl?
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Växellådor H0n3?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Växellådor H0n3?

Inlägg av Tomas Jansson »

Såg av en slump att TMJ konsult ar North Yard-lådor. Nackdelen är att man måste ha ganska stor diameter på hjulen för att det skall funka (>13-14 mm ca), vilket har uteslutit dem för min del. De är dock föredömligt smala. Och kanske kan man modifiera/byta ut den undre kåpan som är den som gör att det bygger på höjden.

/Tomas J
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Växellådor H0n3?

Inlägg av K Lemming »

Tack för era tips. NWSL har jag kollat men jag hittar inga mått för bredden på deras gearboxes, kanske jag som missar något.

HighLevelKits var rent slarv av mig att inte tänka på att kolla deras pdf med måttsatta växellådor, där fanns en som möjligen skulle kunna vara användbar för mitt projekt.

Northyard var nya för mig, föredömligt smala som du skriver men tyvärr för stort avstånd mellan drivaxelcentrum och undre kåpans underkant. Annars hade deras Northyard 1 varit passande när det gäller måttet mellan axelcentrum och växellådans övre kant.
Skriv svar