Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tack för länken till ritningarna.
På VVA vagnar löds det övre stolpfästet lättast på plats om man först har format det runt stolpen och håller det på plats med stolpen. Det blir då lätt så att stolpen också fastnar.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack båda för kommentarer och till dig Ulf för ritningslänk och relevanta funderingar! Den där länken minns jag att jag varit inne och tittat på, men det var tydligen alltför länge innan jag började rita 3D för den fanns inte i minnet. Tack för det!

Jag såg på andra (lösa) stolpar att de förvisso var jämnt konade ner i stolpfästet/stödet, men jag kom snabb fram till att jag inte hade lust att åstadkomma motsvarande koniska hål i modellens stolpstöd… Så själva stolpen är en kompromiss, men jag tänker att väl på plats så borde det se ut ungefär som på Brösarpsbilden. Hittade en fin bild på Digitalt museum också med en man som står vid gaveln på en O-vagn där man ser formen på stolparna tydligt. Nu lyckas jag inte hitta den tyvärr. Hoppas snart kunna återkomma med hur det tar sig ut på plats.

Men du har rätt! Styrtappen är för klen! Tack vare din ritning Ulf ser jag att jag borde gjort den närmare 0,7 mm, den är bara 0,5. Och det hade nog gjort en del på styrkan – nästan dubbelt så stor brottarea. I den mån jag tänkte var det nog mer praktiskt, att jag hade fler 0,5 borr än 0,7… Vad gäller styrkan har jag också fått frågan om jag inte borde göra stolparna löstagbara, men precis som Olof observerat är det lätt att lösa fast dem. Tänker jag iaf, jag har inte gjort det än. I H0 lödde jag helt enkel fast stolpstöden på stolpen först, tyckte det var lättare att måtta in på det viset. Dessutom tror jag att minsta glapp i hållaren skulle knäcka tappen, med tanke på det stora momentet man får. Återkommer med rapport där också.

Uppskattar kommentarerna mycket!

/Tomas
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tomas Jansson skrev: tis 02 nov 2021, 10:05 I den mån jag tänkte var det nog mer praktiskt, att jag hade fler 0,5 borr än 0,7…
Då saknar du denna brotsch-sats https://www.habohobby.se/sv/verktyg/tum ... -sats.html
Ovärderlig!

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Hehe inte saknar, har en liknande, men jag håller med, ovärderlig!

/Toams
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

(Spänningen stiger… ”Drum roll please…” bada-da-bom pysssj…!)

Ja, jag fick ihop mina 10 stolpar relativt smärtfritt, och jag tyckte det blev riktigt lyckat! Det var dock lite knepigare att löda dit dem, och för att återvända till FAQ-fråga ett, kan jag konstatera att, jajemen! Det smälter hur fint som helst! Så två stolpar får jag borra ur tappen och limma dit en ny. Tur att det är lätt att skriva ut… Det där med att löda snabbt funkar bra på mina pilliga nysilver-detaljer i H0n3, men här skulle stolpen fast i lite mer material i det som skall simulera T-balken som stolphållaren sitter fast i, så det blev lite större utmaning. Efter stolpe nr tre lyckade jag efter följande arbetsgång: löd fast stolpen i ”T”-balken. Det är ju ”flera millimeter” ner till koningen, men man behöver ändå kyla med en liten tuss blöt hushållspapper eller liknande. När stolpen sitter hjälpligt fast (note to self: vänd stolpen så att öglan för schacklet till kedjan kommer på rätt håll, d v s tvärs mot vagnens riktning) så löder man fast hållaren. OBS ej i stolpen för att inte få ner onödigt mycket värme. Blev så här efter lite putsande.

IMG_1013.jpg
IMG_1013.jpg (209.59 KiB) Visad 7461 gånger

De nedre stolpstöden är det ju redan hål i, och det är åtminstone 0,7 mm, så min klena tapp har gott om svängrum, och hade ju kunnat göras grövre som Ulf föreslog. När jag såg ritningen (ja jag hade ju sett den förut, den var ju länkad också i Olofs NN3-tråd. Kort minne man har…) ser jag också att tjockleken på ögledelen hade kunnat göras några tiondelar till. Ja, jag gör inte om mina 10 stolpar, men kanske något att korrigera. Lär väl vara bra om man har kedjor i också.

Får se om jag får ytterligare lärdomar av de resterande nio stolparna!

/Tomas
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tack Tomas, intressant att följa.

Jag undrar om det finns resin som tål högre temperaturer? Är det någon vet och kanske till och med provat?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Rapport från stolpfronten!

Min plan att ”löda snabbt med lite tenn” funkar jättebra då jag vanligtvis brukar löda i nysilver. Tycker det flyter ut bra och just, snabbt. I H0. I nollan får man värma mer och mässingen suger mer värme. Som blixtsnabbt sprider sig till de 3D-printade stolpändarna. Efter att ha förstört tre ändar av fem, och när man dessutom fick stolpen lite snett och ”bara” skulle värma lite för att räta upp den, så…. (*smält!*) tog frustrationen över och jag svor över 3D-printern medan jag röjde upp kring svarven och…:

IMG_1023.jpg
IMG_1023.jpg (330.52 KiB) Visad 6813 gånger
Garanterat smältsäker! (åtminstone vid lödtemperaturer). Och inte tog det mycket längre tid än att hålla på att fippla med att lossa stolpar där änden smält, borra ur 3D-rester, löda fast igen…

IMG_1143.jpg
IMG_1143.jpg (242.89 KiB) Visad 6813 gånger
När jag höll på med det, kom jag på att jag kanske skulle testa min H0-strategi, och löda fast stolphållaren på stolpen först (utan monterad ände), så att jag inte behövde värma själva röret iallafall. Och sedan stoppa i 3D-detaljen innan jag löder fast stolpe+stolphållare i vagnen (bara löda på själva hållaren). Se, det gick mycket bättre! Lättare att få stolpen i rätt läge också.

En tappad stolpe på klinkergolvet resulterade i bruten nedre tapp OCH trasig ögla på toppen (fråga mig inte hur den föll…) fick mig också att fundera kring hållbarheten….

Så matchresultatet ”3D-print” vs ”Metall” utfaller enligt mig, i kategorierna nedan (uppdelat på övre och nedre ända, såsom):

Övre ända:
  • Hållbarhet: 0-1 (Lätt att stöta till, tror inte de håller för kedja)
  • Utseende: 1-0 (beroende på hur de i metall görs)
  • Montering: 1-0 (beroende på hur de i metall görs)
  • Tillverkning: 1-0 (beroende på hur de i metall görs)
Nedre ända
  • Hållbarhet: 1-1 (de i 3D, när de väl sitter på plats, är nog OK)
  • Utseende, nedre ända: 1-1 (med svagt plus för de i metall då man slipper skarven som annars syns (dock inte så tydligt på den tidigare bilden))
  • Montering, nedre ända: 0-1 (åtm så som jag gjorde med 3D-printen först)
  • Tillverkning: 1-0 (Att göra svarvade ändar till en O-vagn tar onekligen lite längre tid...)
Av detta kan man förledas att tro att topparna bör vara i 3D-print, och de nedre i metall. Så jag tänker göra tvärtom... Olof visade ju en snygg variant med färdigetsade toppar. Den tror jag på! Då blir det lättare att montera, "lika" snyggt, och lätt att tillverka. Då blir resultatet 4-3 till mässingsöglorna plötsligt, där de väger över med hållbarheten.

Ang de nedre så tyckte jag faktiskt att det funkade bra att löda fast hållaren på stolpen först, och sedan stoppa in 3D-detaljen. För då blir det lika i monterings-kategorin, och svag total övervikt för 3D-print. Kör nog på det tills vidare. Om inte ytterligare stolpar får mig på andra tankar... eller målningen...

/Tomas
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Intressant och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Skulle du kunna skicka mig STL-filerna så skall jag skriva ut några med det "tough & strong" resin som jag har i skrivaren just nu? Sen kan du få prova hållfastheten igen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Ursäkta, jag fick kolla "vad var nu STL-filen"... Jag försökte också lägga den på NKlJmodeller-hemsidan men lyckades inte omedelbart. Jag mailar dem. Är det någon annan som är intresserad av STL-filerna till stolpändarna så PMa mig eller maila via NKlJ-modeller så kommer de i retur. Det är alltså de filer som beskriver hur detaljen ser ut, filen man sedan stoppar in i "slice"-mjukvaran (som producerar den fil som 3Dskrivaren läser).

/Tomas
Senast redigerad av Tomas Jansson den sön 28 nov 2021, 14:57, redigerad totalt 1 gånger.
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Jo, och jag använde alltså Siraya tech resinet, det som Lars rekommenderade.

/Tomas
Skriv svar