Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
franz
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 17:34

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av franz »

Sen finns det ju shapeways... Som gör det väl på samma vis.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Höga mål.
I Ockelbo finns det några mer eller mindre ikoniska byggnader.
En av dom är Frankssons såg, ett sågverk byggt tidigt 50-talet och då räknat som Europas modernaste.
I min ungdom flottades timmer till sågen och magasinerades strax nedan järnvägsbron över Testeboån.
Ett skilje fanns som sorterade ut Frankssons timmer från det som skulle flottas vidare ner till Östbyberg där DONJ hade ett uppfodringsverk(finns på filmen om DONJ).
Frankssons såg drevs elektriskt, elektricitet genererad av en generator kopplad till en ångturbin vars ånga kom från en stor ångpanna eldad med ved.
Röken ledes upp mot himlen i en tegelskorsten som står där än.
Och den har jag nu ritat i CAD och printat ut.
Så här blev det.
Frankssons skorsten 1.jpg
Frankssons skorsten 1.jpg (48.58 KiB) Visad 8644 gånger
73 cm, sisådär 33 meter i fullskala.
Ritad med 15 delar pga att datorn får jobba ganska hårt med alla tegelstensskarvar.
Frankssons skorsten 2.jpg
Frankssons skorsten 2.jpg (91.53 KiB) Visad 8644 gånger
Lite fundersam över propospektovisionen. Skulle den bli för stor? Borde den skalas ner något?
Svaret bli ett rungande nej.
Den är pampig där den står och jag vill ha ett pampigt intryck kvar.
Relaterat till ett DONJ-lok så ser det väl inte så tokigt ut eller....
Frankssons skorstenn3.jpg
Frankssons skorstenn3.jpg (114.68 KiB) Visad 8644 gånger
Mvh LH

Ps Roco har nu lämnat jordelivet. Mycket älskad och mycket saknad.
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Wow! Otroligt fräckt och snyggt!

Det var väl svårt att skriva ut hela skorstenen i skrivaren också antar jag :D (som anledning att dela upp den i delar).
Väggen ser relativt tjock ut, inga problem att det slet och drog i FEP-filmen?

/Tomas J

PS jag beklagar Rocos bortgång
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tråkigt att höra om Roco!

Du får gärna beskriva hur du ritat teglet.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av zikkan »

Imponerande, älskar gamla industribyggnader i tegel!
Diametern skall du inte ändra på, möjligen välja bort 1-2 sektioner under den översta om höjden blir för stor för det utrymmet du placerar den i. Å andra sidan så är skorstenarna höga av en anledning så det blir ju snabbt "knasigt" om den blir för kort när den placeras bredvid sågen/turbinhuset.

"Låt Stå" med andra ord. :)

Tråkigt att höra om RoCo!

Mvh
Göran
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Per N »

Hej Lasse!

Tråkigt att höra om Roco! :cry:
Har många fina minnen av honom från mässingsjuntor hos Dig, utflykt med mercan mm.
Jag kan förstå tomrummet efter en vän som var van att följa med, mycket läraktig, men som också hade en egen vilja. Samtidigt tror jag Roco hade ett bra liv med Er, speciellt när han fick följa med runt på alla Dina veterinärsuppdrag.
Frugan saknar också Roco, även om det var länge sedan hon såg honom sist.

Skorstenen sen - I vanlig god ordning så imponerar Du! Ingen anledning att vara ödmjuk med den höjden! ;)
MVH / Per N
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Tack ska ni ha!
Det är fortfarande tomt efter Roco men det är inte första gången vi förlorar en hund. Efter ett tag så övergår saknaden till längtan efter en ny.
Vi får se.
Angående skorstenen så är det väl så att såna här stängda ihåliga printningar bygger upp ett undertryck inuti som nog måste fixas på nåt vis.
Rita in en lättspacklad öppning närmast byggplattan kanske. Jag pausar printningen några gånger och då åker byggplattan upp och ev undertryck släpper. Likaså är jag fortfarande övertygad om Siraya Tech Fast, ska dock pröva en ny soppa från samma företag som heter Build.
Ritningsarbetet var ganska omfattande, de första 20 varven gav en filstorlek närmare 250 mb. Vassare dator kanske.
!5 delar blev det och 3 av dom, sockel, mellandel 25 varv upp och toppen ritades unikt men dom andra 12 delarna bygger på samma skiss om 20 stenvarv med radiella skarvar inritade som 0.4 mm rännor. Gör ett 360-svep så är den delen klar. Lutningen är 1.2 grader så topp diametern blir nästa dels bas. Längsgående skarvar ritades som en enkel skiss på varje basdiameter och delades upp i segment som aktiverades vartefter diametern avtog.
Det blir alltså 20 extruderingar med funktionen cut. Varannan ska ju ligga en halv sten förskjuten oxå.
Efter att detta är klart så görs ett cirkular pattern med skarvarna markerade som features. Minska ungefär 1 sten per varv.
Så gjorde jag men det går nog att göra på fler vis.
Lite orolig är jag att en fördröjd härdning ska få skapelsen att slå sig men jag har inte sett nått sånt än.
Sen ska jag pröva att limma ihop segmenten med samma resin och en uv-lampa, borde ju funka....

Mvh LH
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tack för en bra beskrivning.
Jag blir lite nyfiken på undertrycket du beskriver. Skriver du ut direkt på plattan eller har du stödben mot första varvet? I det senare fallet borde det väll komma in luft när plattan är över vätskeytan?
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Målning???
Att måla modeller tycker jag är det värsta problemet.
Att måla tegel verkar oöverstigligt.
Frankssons transformatorhus..jpg
Frankssons transformatorhus..jpg (169.54 KiB) Visad 8022 gånger
Nån som har några ideer?

Mvh LH
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Har skrivit en artikel om det i MJ-magasinet. Det blir mycket duttande.
Den enda bra genväg jag har hört talas om var en kille som skrev ut väggarna på dekalark från fotoförlaga.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar