Fredag! NKLJ:s vagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: tis 03 aug 2021, 22:55

(hur är det nu, man kan inte länka in bilderna direkt från Digitalt museum eller? Lyckades inte via img-omgivningen iallafall).
Bild
Høyoppløslig JvmKEAG00202

Bild
Høyoppløslig JvmKEAG00203
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Fredag! Gott folk.
Det blev inte en så lång paus det här…
Var i Skövde på tågträff förra helgen. Måste säga att det var ett kärt återseende.
Träffade gamla vänner och tågnördar. Käkade mackor och drack kaffe i solskenet.
Det ger en vis inspiration att visa sina senaste alster och se sina medbröders byggen.
Fick också språka lite med upphovsmannen (Tomas) av Mo-plåten,(Hon3)
som ligger i min "pipeline".
NKLJ Mo 1 900.jpg
NKLJ Mo 1 900.jpg (152.54 KiB) Visad 6257 gånger
Tomas berättade att det troligtvis var bara en stege på vagnen.
Fick ny energi när jag kom hem. Rotade fram plåtarna igen. (Totalt ska det bli 4 st.)
Har köpt en DVD av Kjell Friberg. Som var i Finnshyttan och fotograferade på slutet av 60-talet.
Man kan se på en del bilder att det var en sjuhelsikes blandning på vagnar i vagnuppställningarna.
Tilltalar mig väldigt. Mitt tågsätt ska bestå av 4 st. Mo och 2 st. NN-vagnar. (Mina hembyggda)
Jag kan berätta här att jag gjort en del förenklingar av bygget av vagnen.
Dels har jag inte tagit med en del plåtbitar på underredet och vaggan (boggin) och lödigt fast hjulupphängningen med vaggan.(Tunt).
Jag vill att boggin ska ligga tajtare mot balkarna. Det är min upplevelse när jag tittar på ett antal bilder. Kopplet kommer också i bättre nivå.
Det väl bara att löda på.
Mvh
/Jackis
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Johan Stenson »

Här kommer tre bilder på den kvarvarande Mo-vagnen vid museet i Hagfors. Bilderna är tagna idag på vänföreningens arbetsdag. Tittade lite extra på den stegfria ändan av vagnen men såg inga spår eller fästen efter någon tidigare stege.
20210814_153513.jpg
20210814_153513.jpg (320.55 KiB) Visad 6175 gånger
20210814_153526.jpg
20210814_153526.jpg (310.62 KiB) Visad 6175 gånger
20210814_153542.jpg
20210814_153542.jpg (321.4 KiB) Visad 6175 gånger
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Fredag! Gott folk.
Mo SRJ.jpg
Mo SRJ.jpg (255.12 KiB) Visad 5959 gånger
Hittade en bild i mitt bildarkiv. ”Det fans Mo-vagnar med två stegar”. Jag fotograferade vagnarna på ett stickspår vid "Bärby Station" ULJ.
Hur dom kom dit, har jag inte helt koll på. Vad jag förstår, gick de aldrig på NKLJ. De blev byggda som rena grusvagnar från början,
har jag förstått.
Mo H0n3   tillfört mittbalkar
Mo H0n3 tillfört mittbalkar
NKLJ Mo 3a 900.jpg (134.48 KiB) Visad 5959 gånger
NKLJ Mo 3b 900.jpg
NKLJ Mo 3b 900.jpg (144.54 KiB) Visad 5959 gånger
Den här veckan har varit trög. Men bygget av Malmtåget går vidare, är inne på den tredje Mo. Efter att ha byggt några vagnar,
skulle fortsättningen gå som en dans, nej... det vill jag inte påstå.
Varje etsplåt får sina problem. Den här plåten (Mo) är nog en av det mest utmanade jag har byggt hittills.
Det är som att göra en skulptur. Svårt att gå efter koordinater. Här krävs mycket formkänsla. Flukt med ögonmått, är vad som gäller.
Men en kanon-vagn är det.
Kämpar på ett tag till.
Kopplar av med lite fotboll ”Premier League” har dragit i gång. Helgerna är vikna framöver.
(Ska bytta lag, Leeds som var mitt favoritlag under tipsextratiden. Full tungt mot United .)
Tyvärr kommer det här att gå ut över ”kallet”.
Vi hörs vidare.
/Jackis
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Bengt Andréasson »

En fundering kring stegarna.

Om jag förstått rätt så har vagnarna bara bottentömning åt ett håll. Då borde de gå riktade åt ena hållet hela tiden för att passa tömningen i Hagfors.

Kanske var de från början utrustade med en stege (till vänster på långsidan) till vardera plattformen. Varför skulle man annars ha två plattformar? Stegen verkar ömtålig i den hårda malmhanteringen och fick troligen lätt skador. I praktiken gick man kanske bara upp på lossningssidan, kanske för att se till att all malm tömdes ur. Då kom stegen på andra sidan allteftersom att användas som reservdel... [slut på teorin].

Vagnarna på ULJ kom väl ursprungligen från NKlJ. Man ser att Uddeholmsbolagets UHB-logga är övermålad. Då återmonterade man saknade stegar enligt min teori.

Men allt är bara en fundering. Jag saknar belägg för teorin.

/Bengt

P.S.
Enormt imponerad av din produktivitet!
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hej Bengt!
Nyligen hemkommen från en tur på ULJ. Vädret var toppen och allt gick bra, härligt med kol-os. Kanske är förbjudet i dag att tänka så.
Undra om det inte var så... att de kunde gå rakt ut på plattformen från en ramp. Då blev en stege överflödig.
Vagnarna på SRJ. Kan det vara de 3 som såldes till AGJ 1990?
Mo2.jpg
Mo2.jpg (94.38 KiB) Visad 5844 gånger
9 korgar blev använda till grusvagnen Qp. (Källa Peter Löf)
Problemet är att jag har för få vagnar. Vill gärna få ihop några vagnuppställningar.
Mvh
/Jackis
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Bengt Andréasson »

Hej Jack!

Tanken att man från någon ramp kunde gå ut direkt på ändplattformarna kan nog vara riktig. Man hade ju en rullanordning för presenning som man kunde täcka lasten med, åtminstone på några vagnar(för kalk?). Den lär ha krävt en man på i vardera änden för att få på plats. (Hittar inte bilden nu tyvärr.) De vagnarna hade kanske å andra sidan två stegar monterade? Någon som var med när det begav sig borde veta hur det gick till.

Mo-vagnarna gick ett underligt öde till mötes, när de inte längre behövdes för Uddeholmsbolagets malmtransporter. Boggiunderredena blev containervagnar, LGo, medan baljorna stympades och sattes på tvåaxliga timmervagnsunderreden och blev grusvagnar, Qp, som på din bild ovan. En del hamnade före eller efter ombyggnad på AGJ, RB och ULJ.

/Bengt
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Bengt Andréasson »

P.S.
Ombygganden av vissa Mo (från 1962) + timmervagn Qp (från 1966) till grusvagn Qp skedde 1985 enligt uppgift i AGJ:s bevarandeplan 2006.
[ https://www.agj.net/forening/styrdokume ... n_2006.pdf ]

/Bengt
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hej Bengt!
Intressant Dokument, inte dåligt vad AGJ besitter i fordon och vagnar.
Vi får hoppas att planeringen går att följa i någon mån. Det var ett tag sen den gjordes, men... men.
Det är det här, som är kul med vagnarna. Att de kan uppstå på nytt i ny skepnad.
Litt P Lång 5060 DHJ 66.jpg
Litt P Lång 5060 DHJ 66.jpg (435.02 KiB) Visad 5726 gånger
Jag var inte bara på en nöjestripp på "Lennakatten" Lite jobb blev de allt. I bland har man tur, bara så där, en "lång P-vagn" .
Vagnen var hyfsad välbehållen efter en rätt bra renovering och såg ut att vara nära originalet.
DHJ hade faktiskt mer av den långa typen av KMW:s malmvagnar än den korta.(3,55).
/Jackis
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hallå gott folk! Ännu en fredag.
Hemkommen från årsmötet i ”Jädraås” . Kommer att bli ett svårslaget årsmöte.
Stort tack till Lars och Agneta (stod för den goa maten).
Åter kommer gärna igen!
”Igen fest utan krasch”, som det brukar heta.
Den lilla detaljen fick mina vagnar stå för. Mina två guldägg hamnade på golvet.
Japp... så blev det.
Borta bra men hemma bäst! Ett kärt uttryck.
Åter tillbaka i "H0n3-himmlen". Efter att frotteras bland ”Dinosaurierna”.
NKLJ Mo 4v 900.jpg
NKLJ Mo 4v 900.jpg (302.54 KiB) Visad 5323 gånger
Mo-vagnarna går mot sitt slutbygge.
Avslutet på det här malmvagnsprojektet ska jag försöka samla ihop till en artikel i "Smalspårigt".
Väl frid till dess.
Återkommer inom kort med ett nytt vagnsprojekt.
/Jackis
Skriv svar