VVA SJ litt O
Re: VVA SJ litt O
Jo det kanske inte ar den bästa modellen att bygga med nedfällda lämmar men mitt största problem är nog att jag inte fått lämmarna att ligga platt på golvet. Jag fäste dem med dubbelhäftande tejp och det blev inte riktigt bra.
Re: VVA SJ litt O
Nu har jag skrivit ut axelboxarna i H0. Det blev väldigt smått. Eventuellt har jag räknat fel vid nedskalningen. Generellt så måste man öka storleken på detaljer när man går ned i skala. Eftersom det här bara var en test gjorde jag inte detta nu utan använde den fil jag gjort för nollan (där vissa detaljer var lite förstorade jämfört med 1:45)
Re: VVA SJ litt O
Efter en generös dos med högblank lack är det så dags för dekalerna.
Läng sidan gick det att pussla ihop märkning från Jon Fasts ark. HNJ 725 och TGOJ 767 fick tillsammans med en lös etta ge märkningen på sidan.
Jag tolkar bilden av HNJ 1768 nedan så att märkning på den här vagnen sitter på lösa plåtar istället för att vara målade på långbalken. Det är fyra plåtar på var sida med; sigtnatur, land och nummer; littera och måttuppgifter; axelavstånd och pil-i-ring samt broms och revisionsdata.
Jag tänkte försöka göra märkning genom att skriva ut SJ-brunt på vitt dekalpapper överallt där det inte skall text. Eftersom märkningen sitter separat så blir det inte direkt krock mot den kulör som finns på långbalken vilket annars kan avslöja tricket genom en ful kant.
Dock får det inte skilja sig för mycket. Vilket RGB-värde tror ni motsvarar SMJ SJ Rödbrun (SJ 92)?
Läng sidan gick det att pussla ihop märkning från Jon Fasts ark. HNJ 725 och TGOJ 767 fick tillsammans med en lös etta ge märkningen på sidan.
Jag tolkar bilden av HNJ 1768 nedan så att märkning på den här vagnen sitter på lösa plåtar istället för att vara målade på långbalken. Det är fyra plåtar på var sida med; sigtnatur, land och nummer; littera och måttuppgifter; axelavstånd och pil-i-ring samt broms och revisionsdata.
Jag tänkte försöka göra märkning genom att skriva ut SJ-brunt på vitt dekalpapper överallt där det inte skall text. Eftersom märkningen sitter separat så blir det inte direkt krock mot den kulör som finns på långbalken vilket annars kan avslöja tricket genom en ful kant.
Dock får det inte skilja sig för mycket. Vilket RGB-värde tror ni motsvarar SMJ SJ Rödbrun (SJ 92)?
Re: VVA SJ litt O
Det finns bildexempel från några år äldre SJ-vagnar där man också placerat märkning på plåtar i balklivet. Men det är bara i begränsad omfattning och på ett lite annorlunda vis. På SJ-vagnarna hade man satt nummermärkningen på en plåt till synes placerad rätt djupt in mot balklivet, antagligen med stöd av någon kort distans. På den aktuella HNJ-vagnen ser det ut som om plåtarna i stället sitter i små hållare ända ute vid flänskanten. Ett sätt att montera som så småningom såväl dök upp även på SJ-vagnar som försvann med UIC-märkningen.
"Axlarna äro förskjutbara, så att vagnarna kunna framföras i kurvor med 150 m radie."... och pil-i-ring samt ...
Läge för en liten skalakompromiss därvidlag kan jag föreställa mig.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16
Re: VVA SJ litt O
Om man tar det i två steg så kan man kanske komma tillräckligt nära så här:
1.
Denna tråd på Järnvägshistoriskt forum ger NCS-koden 5040-Y70R eller 5040-Y75R på ett ungefär i två olika inlägg.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=133297
2.
Tar vi sedan hjälp av en NCS->RGB-omvandlare så får vi RGB 128,112,77 resp. 128,115,77.
https://www.infoom.se/konvertera-ncs/
Sedan får man väl prova sig fram runt det, beroende på skrivare, papper och "ögonmått" mot hur man fått till det med lackeringen före märkning.
/Bengt
VVA SJ litt O
Fantastiske Mats har gjort typsnitt till märkning av svenska järnvägsfordon. Dessa finns att ladda ner från VVA hemsida. Tack Mats!
Med dessas hjälp har jag försökt att återskapa texten på plåtarna på vagnens långbalkar.
HNJ avviker lite från SJ-standard så det har blivit lite pusslande.
En sak som är svår är att se hur högt märkningen skall sitta.
Avståndet från långbalkens undersida upp till vagnsmotten är 5,5 mm men det är svårt att se på fotot hur långt upp texten skall gå.
Här är i alla fall mitt försök? Numret på min vagn blir 1767 istället för fotots 1768.
Jag skulle uppskatta om ni granskade och kom med förbättringsförslag. Det är alltid något man missar.
Till märkningen längst till höger saknas fortfarande T-märket och cirkeln med ett datum som jag inte vet vad den betyder.
https://digitaltmuseum.se/021018038294/ ... hnj-o-1765
Tack på förhand
Olof
Med dessas hjälp har jag försökt att återskapa texten på plåtarna på vagnens långbalkar.
HNJ avviker lite från SJ-standard så det har blivit lite pusslande.
En sak som är svår är att se hur högt märkningen skall sitta.
Avståndet från långbalkens undersida upp till vagnsmotten är 5,5 mm men det är svårt att se på fotot hur långt upp texten skall gå.
Här är i alla fall mitt försök? Numret på min vagn blir 1767 istället för fotots 1768.
Jag skulle uppskatta om ni granskade och kom med förbättringsförslag. Det är alltid något man missar.
Till märkningen längst till höger saknas fortfarande T-märket och cirkeln med ett datum som jag inte vet vad den betyder.
https://digitaltmuseum.se/021018038294/ ... hnj-o-1765
Tack på förhand
Olof
Re: VVA SJ litt O
Utifrån ritningsmått på golvkonsolernas höjd och uppskattad tjocklek på långbalkens fläns ser det ut som totala skylthöjden kan vara 225-230 mm. Bilden är tagen ganska precis i våg med vagnsgolvet och visar därmed utan vinkelfel hur golvkantens T-balk med sina flänsar döljer den övre delen av golvkonsolens liv ovanför urtaget utom ungefär de 14 mm som skiljer i höjd (65-51 mm). Sedan får man väl utifrån typsnittens totala höjder skatta hur mycket av dessa som också döljs ovanför siktlinjen under golvkanten.
Underhållet av godsvagnar bestod huvudsakligen av större och mindre revision varvid naturligtvis nytillverkning kvalificerade vagn för uppmärkning med båda delarna. Mindre revision (3 års intervall) märktes med textraden "REV ⅟12 42". Det är märkning för den större revisionen (9 års intervall) som placeras i cirkeln. Normalt innehåller den också en signatur för revisionsverkstaden. Men vid nytillverkning, som kan ha skett vid en verkstad som inte hade egen signatur, kanske den utelämnades. Det framgick ju ändå av tillverkarskylten....
Till märkningen längst till höger saknas ... cirkeln med ett datum som jag inte vet vad den betyder.
...
Re: VVA SJ litt O
Tack, bra tips att använda golvkantens undersida som stödlinje. Då blir det så här istället.
Re: VVA SJ litt O
Det där med att översätta från NCS till RGB var inte helt trivialt.
Här är några försök där de två kolumnerna visar resultatet från två olika översättningsprogram samt några försök att justera färgen. 86-3B-26 ligger bäst till för närvarande men vi får se vad skrivaren levererar.
Här är några försök där de två kolumnerna visar resultatet från två olika översättningsprogram samt några försök att justera färgen. 86-3B-26 ligger bäst till för närvarande men vi får se vad skrivaren levererar.
Re: VVA SJ litt O
Arbetet har legat still ett tag men nu när inte är fotboll varje kväll kan man kanske få lite annat gjort.
Idag har jag satt på märkningen på vagnens andra sida.
Idag har jag satt på märkningen på vagnens andra sida.