VVA SJ litt O

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av PeO Helgesson »

Olof skrev: tor 15 apr 2021, 16:10. Nackdelen är att de inte går att löda fast i vagnen så att fästa nederdelen blir något jag får fundera vidare på.
Du får göra som på förebilden. lätt glidpassning i fästet och piggen i botten ner i hålet i tvärstaget.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Inte för att det syns på normalt avstånd men nu har vagnen i alla fall någorlunda rätt sorts axelboxar.

IMG_0253.jpg
IMG_0253.jpg (665.95 KiB) Visad 6588 gånger
JvmKBFN00025.jpg
JvmKBFN00025.jpg (209.49 KiB) Visad 6588 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 18 apr 2021, 15:57 Inte för att det syns på normalt avstånd men nu har vagnen i alla fall någorlunda rätt sorts axelboxar.
...
Att sätta ribban med lagerboxdetaljeringen utgör onekligen en ytterligare krydda på spänningsmomentet att inventera kvarvarande förbättringspotentialer hos modellen. Tur som en tok har nog jag som satt 0-skalan utom räckvidd för mitt intresse, annars skulle det klia ordentligt i fingrarna.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: sön 18 apr 2021, 17:39
Olof skrev: sön 18 apr 2021, 15:57 Inte för att det syns på normalt avstånd men nu har vagnen i alla fall någorlunda rätt sorts axelboxar.
...
Att sätta ribban med lagerboxdetaljeringen utgör onekligen en ytterligare krydda på spänningsmomentet att inventera kvarvarande förbättringspotentialer hos modellen. Tur som en tok har nog jag som satt 0-skalan utom räckvidd för mitt intresse, annars skulle det klia ordentligt i fingrarna.
Tja, jag kan inte säga att jag är konsekvent. Samtidigt som jag vill ha rätt lagerboxar så accepterar jag en hel del annat som kladdet på bromsbackarna i bilden.

Men varför inte prova att bygga en vagn i nollan? Jag brukar säga att man kan ha samma detaljeringsgrad som i H0 men att det upplevs som snyggare eftersom det syns bättre. (Och rätt axelboxar är väll lika viktigt i H0 som i nollan :-) )
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 18 apr 2021, 18:53 ...
Tja, jag kan inte säga att jag är konsekvent. Samtidigt som jag vill ha rätt lagerboxar så accepterar jag en hel del annat som kladdet på bromsbackarna i bilden.

Men varför inte prova att bygga en vagn i nollan? Jag brukar säga att man kan ha samma detaljeringsgrad som i H0 men att det upplevs som snyggare eftersom det syns bättre. (Och rätt axelboxar är väll lika viktigt i H0 som i nollan :-) )
Att vara konsekvent kan ju vara en skön dygd, om än inte alltid livsnödvändig. Men i särfallet; mitt intresse för att prestera i nollan tänkte jag inte frivilligt hemfalla till inkonsekvens. Som ersättning för att räkna får kan jag tänka mig att som sömnpiller begrunda hur jag skulle vilja att en O-vagn såg ut i den skalan. Och den demonstrerade byggsatsen verkar vara en utmärkt utgångspunkt för sådana funderingar.
Helt klart skulle det underlätta insomnadet om jag visste att i vart fall lagerboxarna inte komprometterade konsekvenstänket.

Allvarligt talat så känner jag för självbyggande i H0 påtagliga begränsningar i vilka kompromisslösa byggdelar som finns tillgängliga till helyllesvenska modeller. En del seriösa satsningar på särskilt svenska vagnmodeller i RTR-utförande har gjort påvisbara framsteg i sina försök att göra rätt utan extra kostnad. Men vad gäller just lagerboxar står man inför vissa problem att hitta rätt typ för var epok man kan vilja avbilda. Det är inte utan att senare tids satsningar från DEKAS i Danmark, som för deras svenska tankvagnar faktiskt har lyckats matcha olika vagndetaljering, märkning och även lagerboxtyper över vagnarnas hela livslängd genom olika epoker är omåttligt imponerande .
Att kunna åtgärda bristsituationen med egenframställning i 3D-utskrift får ses som klart önskvärt även i H0.
Med det kan jag bara gratulera till ett snyggt jobb i nollan och hoppas att det inspirerar till efterföljd även i mindre skalor.
Sedan är det bara resterande detaljer kvar att drömma om.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Mallet »

Lagerhusen är ju väldigt snygga.
Fjäderpaket o hänken är väl nån gjutning men borde gå att printa med samma fina resultat. Kanske direkt på byggplattan annars upphöjt och något vinklat med support.
Mvh LH
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Kjell E »

Lagerboxarna blev supersnygga! Hur skulle de se ut om du ändrade skalan till H0 vid utskriften?
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 11 apr 2021, 19:55 Detta blir en vagn med nedfällda lämmar.
...
Jag kan inte undgå att bli lite nyfiken på vilka överväganden som låg bakom detta beslut?
Byggsatsen är ju ganska uttryckligt konstruerad för en modell med upprättstående lämmar, så något bör i så fall ha kullkastat byggsatskonstruktörens tankegång.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Mallet skrev: mån 19 apr 2021, 05:14 Lagerhusen är ju väldigt snygga.
Fjäderpaket o hänken är väl nån gjutning men borde gå att printa med samma fina resultat. Kanske direkt på byggplattan annars upphöjt och något vinklat med support.
Mvh LH
Fjäderpaket och hänken är de vitmetallgjutningar som kom med byggsatsen. Jag tycker att de väl motsvarar mina behov och kände inte att jag behövde lägga tid på att rita en 3D-modell. Men det är klart, om någon vill dela 3D-moeller av olika fjädrar så är jag intresserad.
Kjell E skrev: ons 21 apr 2021, 15:19 Lagerboxarna blev supersnygga! Hur skulle de se ut om du ändrade skalan till H0 vid utskriften?
Tack Kjell!
Jag skall slänga med en modell nedskalad till H0 nästa gång jag gör en utskrift. Fick en lätt släng av Covid och har inte haft så mycket ork för hobbyn sedan påsk.
d680ae skrev: tor 22 apr 2021, 08:33
Olof skrev: sön 11 apr 2021, 19:55 Detta blir en vagn med nedfällda lämmar.
...
Jag kan inte undgå att bli lite nyfiken på vilka överväganden som låg bakom detta beslut?
Byggsatsen är ju ganska uttryckligt konstruerad för en modell med upprättstående lämmar, så något bör i så fall ha kullkastat byggsatskonstruktörens tankegång.
I huvudsak följande:
  • Jag gillar att göra annorlunda saker, de flesta O-vagnar man ser har lämmarna uppe så då gör jag min med nedfällda lämmar.
  • Jag slapp göra anti-halk-mönster på sidolämmarnas insidor.
  • Jag hittade inspirerande bilder på vagnar med lämmarna nere
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: tor 22 apr 2021, 11:18
d680ae skrev: tor 22 apr 2021, 08:33 Jag kan inte undgå att bli lite nyfiken på vilka överväganden som låg bakom detta beslut?
Byggsatsen är ju ganska uttryckligt konstruerad för en modell med upprättstående lämmar, så något bör i så fall ha kullkastat byggsatskonstruktörens tankegång.
I huvudsak följande:
  • Jag gillar att göra annorlunda saker, de flesta O-vagnar man ser har lämmarna uppe så då gör jag min med nedfällda lämmar.
  • Jag slapp göra anti-halk-mönster på sidolämmarnas insidor.
  • Jag hittade inspirerande bilder på vagnar med lämmarna nere
Jag har sett åtskilliga vagnar huvudlittera O genom åren. Somliga på nära håll, som t.ex. den berörda i länken ovan, eller på mer vanlig distans motsvarande ett perspektiv som man kan jämföra med att betrakta en MJ-modell i en anläggning. Visst ser man mönstringen på rutplåten (durkplåten) på lämmarnas insidor. Det brukar dessutom ofta nog avse både sido- och gavellämmar eftersom åtminstone min erfarenhet är att observationer av resta sidolämmar är i klar majoritet. Men för att verkligen lägga märke till och registrera intrycket av mönstringen tycker jag det krävs att man kommer på riktigt nära håll. Anstränger man sig och spanar efter den syns den naturligtvis även på längre håll. På en rostig plåtyta är mönstringen rätt väl kamouflerad, I min bildsamling har jag spanat lite efter hur mycket mönstringen syns på bild och funnit att även kameran, som ju aldrig ljuger, har märkbart svårt att fånga mönstringen på lite distans, säg t.ex. 20 m avstånd.

Om man likafullt känner sig störd av bristen på mönstring av lämmarnas insidor och vill utnyttja optionen att avbilda vagnen med nedfällda sidolämmar erbjuder byggsatsen tyvärr utseendemässiga avsteg från förebilden. I mina ögon minst lika flagranta som som den felande mönstringen. Avbildningen av de fällbara lämstöden (36 st) har tyvärr placerats på lämplåtarna och följer alltså med dessa om man lägger ner lämmarna. Lämstöden hör hemma på golvkantbalkens utsida och ser väldigt övergivna och ologiska ut när de sticker ut från de liggande lämmarnas underkanter. På en vagn med lämmarna stående upprätt lägger man knappast märke till att den valda konstruktionslösningen avviker från förebilden. Lämstöden hamnar ändå där de skall.

Här öppnas kanske ännu en möjlighet att avhjälpa bristen på lämpliga delar med hjälp av 3-D utskrift. Lämstöden blir inte stora ens i nollan.
Komplett installerat lämstöd på sin hållare mäter i modell ca 2,8x1,75x0,85 mm. Det är tydligen inte helt okomplicerat att skriva ut så små delar, men inte heller helt ogörligt.
Skriv svar