Brigadloken på svensk MJ-wiki
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Brigadloken på svensk MJ-wiki
Ny artikel om brigadloken på svensk MJ-wiki:
http://www.svenskmjwiki.se/Heeresfeldba ... _brigadlok
Tala gärna om om jag missat något!
http://www.svenskmjwiki.se/Heeresfeldba ... _brigadlok
Tala gärna om om jag missat något!
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Trevlig sida.
Två frågor:
Två frågor:
- Det står att "De sista loken användes i ordinarie trafik på 1940 och 1950-talet." Bilderna visar Emfors i utfärdstrafik 1962. Hur länge hade man kvar Emfors i reserv eller formulerat på ett annat sätt, när togs hon ur ordinarie trafik. Du kanske skulle komplettera texten med att vissa lok fanns kvar i reserv senare än 50-talet.
- Gjordes inte Tobias Ljung en liten serie Brigadlok i nollan som i så fall borde vara med på listan?
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Dessutom har väll loken broms, en mekanisk fällbroms om jag minns rätt.
/Olof
/Olof
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Jag tror att Tobias bara gjorde Virå som 600 mm-lok.Olof skrev:Trevlig sida.
Två frågor:/Olof
- Det står att "De sista loken användes i ordinarie trafik på 1940 och 1950-talet." Bilderna visar Emfors i utfärdstrafik 1962. Hur länge hade man kvar Emfors i reserv eller formulerat på ett annat sätt, när togs hon ur ordinarie trafik. Du kanske skulle komplettera texten med att vissa lok fanns kvar i reserv senare än 50-talet.
- Gjordes inte Tobias Ljung en liten serie Brigadlok i nollan som i så fall borde vara med på listan?
-
- Inlägg: 134
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Står i MJ-wiki att brigadloket från Minitrains är i H0, alltså 1:87 med 9 mm spårvidd, dvs H0e. Vill minnas att det är närmare 009 dvs 1:76 med 9 mm spårvidd. Detta är alltså vad jag vill minnas, men kanske minns jag fel. Har hänt förr.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Jag tror att du har rätt Clas, åtgärdat nu.
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Hej!
Några uppgifter som jag ställer mig lite frågande inför. Brigadloken kan väl knappast sägas ha haft sidoförskjutbara axlar utan istället var de två ytteraxlarna radiellt inställbara (eller om man ska vara riktigt noggrann var de två yttre hjulparens hålaxel radiellt inställbar). Radiellt inställbara axlar är väl det som gäller för dagens högteknologiska "mjuka boggier". Sedan tror jag att ÖSlJ:s Emsfors har en sth på minst 20 Km/tim, annars skulle loket inte kunna gå i tidtabellslagda tåg. En lite egenhet som de har och som kan ställa till en del problem är att hävstångsbromsen bara verkar på två axlar med påföljd att hjulen slits olika mycket. Hjuldiametrar som skiljer sig mellan ett loks drivhjul kan vålla en del problem. På sidan:
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCO ... indner.htm finns ett bra foto på hur det ser ut.
Mvh
Björn D
Några uppgifter som jag ställer mig lite frågande inför. Brigadloken kan väl knappast sägas ha haft sidoförskjutbara axlar utan istället var de två ytteraxlarna radiellt inställbara (eller om man ska vara riktigt noggrann var de två yttre hjulparens hålaxel radiellt inställbar). Radiellt inställbara axlar är väl det som gäller för dagens högteknologiska "mjuka boggier". Sedan tror jag att ÖSlJ:s Emsfors har en sth på minst 20 Km/tim, annars skulle loket inte kunna gå i tidtabellslagda tåg. En lite egenhet som de har och som kan ställa till en del problem är att hävstångsbromsen bara verkar på två axlar med påföljd att hjulen slits olika mycket. Hjuldiametrar som skiljer sig mellan ett loks drivhjul kan vålla en del problem. På sidan:
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCO ... indner.htm finns ett bra foto på hur det ser ut.
Mvh
Björn D
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Notera att MJ 3 fick sth 20 km/h, det kan ha gällt i Sverige generellt? Uppgiften om sth 15 avser HFB.
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
Citat från Östra Södermanlands Järnväg 1966 - 1976 av Bo-Lennart Nelldal 1976:
/Olof
Citat från Ånglok vid Sveriges industrier av Lars Olov Karlsson 2015:Under första trafiksässongen med förlängd linje [till Läggesta Södra] märktes vissa allvarliga brister beträffande EMFORS gång och dragegenskaper. Loket krängde kraftigt på rakspår då farten närmade sig 20 km/tim. Detta är en naturlig följd av Klien-Liednerarrangemanget på axel 1 och 4, som medger sidoförskjutning [sic] av dessa. Vissa försök att lugna krängningarna med hjälp av stötdämpare har gjorts men dessa avbröts utan positiva resultat
Rimligen är det så att 15 km/h är högsta användbar hastighet på lok med Klien-Liendnerarrangemanget kvar (även om loket på MJ fick max hastighet 20 km/h). ÖSLJ har tagit bort arrangemanget från Emfors för att kunna använda loket i tidtabellslagda tåg.Östra Södermanlands Järnväg har ändrat axlarna på sitt Brigadlok och där är alla axlar nu fasta. Och loket går stadigare.
/Olof
-
- Inlägg: 134
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17
Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki
I wikin står "2014 lanserade Minitrains ett brigadlok som färdigmodell för H0e"men ingenting om att det är närmare 009 - dvs skala 1:76, vilket ju var vad jag påstod i mitt inlägg. Alltså större än skalenlig H0 som ju är 1:87.Jan Frelin skrev:Jag tror att du har rätt Clas, åtgärdat nu.