Skalategninger på grunnlag av bilder

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1699
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Skalategninger på grunnlag av bilder

Inlägg av Olof »

Tack men tyvärr är det något annat jag missat. Låt mig försöka förtydliga frågan.

I Håvards bild i trådens början har han tre mått, X, Y och Z varav X är känd. Jag gissar att en av sidorna i den svarta parallelltrapetsen motsvarar X och den andra sidan motsvarar antingen Y eller Z. Vilken är det och hur får man i så fall fram den andra eller har jag missförstått något fundamentalt?

Är förresten parallelltrapetsen alltid en rektangel eller bara slumpar det sig så i det här exemplet? Om det är en rektangel så antar jag att det svarta är en projektion av antingen sidan XZ eller sidan YZ men det kanske är där jag gått vilse.

(När jag läser vad jag skrivit ovan så slås jag av att det inte var så länge sedan jag förhörde sonen inför hans geometri-prov :) )

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Skalategninger på grunnlag av bilder

Inlägg av Hauk »

Graffen skrev:Lite mner förklarad.
Takk for forklaringen!
Er på påskeferie for tiden, og får ikke testet din metode i praksis på noen dager. Har derfor heller ikke fasiten på hvor lange linjene Y og Z er.

Men hvis jeg har forstått deg rett så er avstanden mellom PPL og HL tilfeldig valgt ? PPL kunne vært tegnet mye høyere over HL så lenge linjene er parallelle?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Skalategninger på grunnlag av bilder

Inlägg av Graffen »

Jupp, den kan vara var som helst, så länge den är parallell med HL.
Om man vill fördjupa sig i ämnet kan man försöka hitta ett ex av en av mina gamla kursböcker:
"Rendering standards in architecture and design".
Av Stephen W Rich. Utgiven 1984.
ISBN 0-442-22671-3
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Skalategninger på grunnlag av bilder

Inlägg av Hauk »

Nå har jeg fått sjansen til å teste Graffen sin metode i prakis.

Og dessverre tror jeg det er slik at det ikke er mulig å få helt presise resultater med denne metoden.
Når jeg regner ut sidene på grunnflaten i boksen blir den ca. 153X143mm.
Fasit er 153X162mm. Avviket er ca. 14%

I tillegg tegnet jeg gjennom øvelsen en gang til, og da ble avviket omtrent det samme.

Hvorfor dette avviket oppstår vet jeg ikke, men jeg har en mistanke om at det skyldes at at kameraoptikken ikke er perfekt.

Konklusjonen er at dette kan være et nyttig hjepemiddel, men at man ikke kan forvente å få helt presise mål med denne metoden.

Takk til alle som bidro i diskusjonen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Skalategninger på grunnlag av bilder

Inlägg av Graffen »

Tack själv, det är kul att massera intellektet lite då och då!
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Skalategninger på grunnlag av bilder

Inlägg av Hauk »

Jeg har aldri greid å slå meg til ro med at det ikke skal vær mulig å rette opp bilder med perspektiv, derfor et nytt inlegg i denne tråden etter 7(!) år.

Siden sist har jeg oppdaget at SketchUp Pro har en funksjon som heter PhotoMatch, og med med denne er det mye lettere å strekke ut fortegningen i perspektivplan.

Det ser også ut til at presisjonen blir noe bedre, på det beste kom jeg ned på ca 10% avvik når jeg benyttet metoden. Men den skal nok benytte med forsiktighet. Det er ganske lite avvik som skal til når man tegner som vil gi ganske store avvik.

Hører gjerne fra andre som har benyttet metoden!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar