Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Per N »

Hej Göran!
Spännande med utbyggnad av VWJ! :)
Jag ser att stationen Hjo hamnar där Ebbetorps ställverk tidigare var placerat.
Hur löser Du det?
Fjärrstyrning av Ebbetorp från Rödesund eller? :P

MVH / Per N
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej Per.
Nädå, Ebbetorps ställverk kommer att vara kvar men flyttas ut och fästs i kanten av den nya utbyggnaden bredvid det nya ställverket till Hjo. Eftersom Ebbetorp blir genomgångsstation så kommer inte växlingen att bli lika intensiv där som om den hade varit en ändstation. Således får den som är Tkl i Ebbetorp även sköta Hjo. Det kommer att bli en utmaning!
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej på er i sommarhettan.
Det var svettigt att sitta vid datorn idag men det är i alla fall svalare inomhus än ute (just nu +33 grader).
Denna uppdatering av min VWJ-blogg handlar om ettor och nollor. Alltså digital teknik. Håll till godo!
https://vestrawettern.blogspot.com/
Hälsningar
Göran Tholin
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Olof »

Intressant läsning.

Mitt råd är att röra så lite som möjligt i det gamla. Ibland kan det vara bättre att låsa omkopplare i rätt läge med smältlim istället för att löda och koppla om under bordet.
Ett annat råd är att montera "stay-alives" i alla lok när du sätter in dekoder. De är väldigt små numera och kommer att göra att du kan dra ner på hur ofta du gör rent spåren.
Fortsatt trevlig sommar
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej Olof.
Tack för dina synpunkter. Faktum är att banan nu är till största delen digitaliserad! Och det utan att riva för mycket i det befintliga ställverket. Sektionsbrytarna är dock kvar och jag vill inte limma fast dem. Det kan vara bra att behöva bryta strömmen någon gång. Om inte annat vid felsökning.
Återstår att koppla in lokstationen i Rödesund (som har varit en egen analog enhet) samt SJ-slingan i underspåret med vändslinga. Men igår rullade det första tåget hela vägen från Rödesund till Hjo via stationerna Snärtan och Ebbetorp, med endast en körkontroll och med samma förare hela vägen. Ett historiskt ögonblick!

Det tog alltså ett dygn i runda slängar att konvertera en 26 år gammal analog bana till digital. Men utan kamraterna Tobbe Holmberg och Peter Nelander, samt Mika Thörning (support via telefon) hade det inte gått på så kort tid. En heroisk och mycket systematisk insats för vilken jag bugar mig djupt och ödmjukt.

/Göran T
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Olof »

Imponerande
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Tomas Jansson »

Trevligt! Det kanske också blir ljud...? 😊

Vari består exakt konverteringen...? I min värld borde väl alla brytare kunna läggas "till" och så var det klart...? Eller har det något att göra med att växlarna skall kopplas för att bli "DCC-friendly"? Eller är det liksom att kopplar ihop de olika sektionerna Rödesund/Snärtan etc så att de "hänger ihop"?

Mvh/Tomas J
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej Tomas.
Det hade inget med DCC-säkrade växlar att göra, det fungerar utan den konverteringen. Problemet bestod i att VWJ och SJ har olika strömkällor som dessutom inte är helt separerade från varandra. De möts i ett spårkors samt i hamnens treskenspår. Dessa två ställen gjorde att EIö Holmberg fick klura en hel del med spänningsprovaren i ständig beredskap. När detta problem slutligen var löst så fungerade det på övriga stationer som det ska: alla brytare i läge till och de gamla anslutningskablarna till anläggningen klipptes och anslöts till de två digitala huvudledningarna (FK 1,5m2). Och då minsann, fungerade det!
/Göran
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Micke Brane »

Kul att läsa om digitaliseringen.
Är nästa ställe att umgås på nere i Peters källare härnäst?
Där blir det väl enklare att digitalisera? Inga felkällor ännu. :lol:

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Tomas Jansson »

Aha,OK! Bra jobbat 😊

/Tomas
Skriv svar