DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev: fre 11 sep 2020, 12:01 Kanske inte är nån tävling precis....
Ta det helt lungt, jag bara skämtar!
Men man borde ju komma i gång med något bygge snart.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

Tävling eller inte, ni båda är till stor lärdom och inspiration för oss andra, som inte kommit lika långt. :)
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Nybakad surdeg
Inspirerad av alla roliga byggtrådar på forumet så tog jag mig i kragen och gjorde nåt färdigt!
Donj 336.jpg
Donj 336.jpg (210.6 KiB) Visad 5788 gånger
Kanske DONJs allra intressantaste vagn!
6 st byggdes på egen verkstad 1910 enl.uppg. Enda vagnarna med 7,5 meters oskarvad långbalk varav tre med skåp och dessa littererades F.
Skåpen revs av nån gång på 50-talet och ramarna försågs med 6 stycken timmerbankar, vilket var för DONJ unikt.
Märkligt va?

Mvh LH

Ps Roco den stackarn har ett blåsljud på hjärtat. Men glad ändå.
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av folke »

Som i levande livet!

och spikar i alla syllarna...

mvh Folke
Gladbyggande skalahoppare
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Trevlig förebild och mycket snyggt bygge.

Tobbe H
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Snyggt bygge! Alltid kul att se när någon fått alla huvuden på vagnsbultarna i ståndarna på rätt höjd.
Nu en samvetsfråga - har du rätt gänga på det som sticker ut efter muttern?
:)
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Nya projekt
Som en del anat så har jag sneglat på SRJ:s T2p som i många år gick på DONJ. De skrotades väl nån gång tidigt 70-tal efter att man tagit ut det bästa av maskinerna med tung trafik. De var kanske inte så intressanta i min barndom, man blev väl lite besviken när man hörde deras ganska egna ljud efter att kutat som bara den de 300 metrarna ner till norra bommarna i Ockelbo.
Men nu är det nya tider!
Inspirerad som jag blev av andra trådar på forumet så satt jag igång och ritade. Och här är den första provprintningen:
T2p Boggi delar.jpg
T2p Boggi delar.jpg (232.02 KiB) Visad 5425 gånger
Det är allt en makalös manick den lilla skrivaren, till och med fjäderpaketet lyckas den åstadkomma.
Hela överdelen är också mer eller mindre färdig men som alltid så ska det ju justeras här och där efter provprintning.
T2p boggi hopsatt.jpg
T2p boggi hopsatt.jpg (128.33 KiB) Visad 5425 gånger
Som exempel bland annat ramen som inte har riktiga mått.
Iden är att göra hela modellen printad så kanske man blir klar nångång.

Mvh LH

Ps Roco längtar till leveransdagen av den nya skrivaren, en Anycubic Photon Mono X. Större, exaktare, snabbare och starkare.
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Jackis »

Hej LH.
Jag tycker det ser bra ut, bra skärpa , jag förstår vad du menar, behöver inte skicka till etsfirmor så fort man behöver en del till modellen.
Frågan är hur tunt man kan komma, en etsplåt 0.15-0,3 och ändå stabil. De delar som ska gjutas kommer det att fungera perfekt till.
Jag har en vapendragare här i storstan , som har köpt en liknade skrivare. Jag ska försöka rita något . Undrar om det går att rita i Sketchup.
/Jackis
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Angående Sketchup

Sketchup är ett utmärkt CAD-program men sättet man ritar på avviker från nästan alla andra CAD-program så om man skall börja med CAD så föreslår jag att man investerar lärotiden i ett annat program. Då lär man sig ett sätt att tänka som fungerar också i andra program.

Sketchup, och sättet man konstruerar modeller i Sketchup är ganska rätlinjigt och det blir problem när man kommer till dubbelkrökta ytor.
Själv har jag en gång lärt mig Sketchup och det är hela tiden enklare att fortsätta med det än att lägga ner tiden som krävs att lära om och lära rätt.

Om man trots allt vill använda Sketchup till något som skall skrivas ut på 3D skrivare så rekommenderar jag en plugg-in som fixar alla "fel" som Sketchup skapar. Saker som inte har någon betydelse så länge man bara gör ritningar men som programmen som gör om modellen till något som skrivarna förstår har svårt att hantera. Jag använder en plugin som heter Solid Inspector 2 och den hanterar problem som ej slutna ytor och felvända ytor. Den har räddat mig många gånger.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Jackis »

Hej Olof!
Jag vet det där med ytor i Sketch. kan ställa till problem, Jag är ganska van med SKetch. cirka 15 år.
Har ritat en del möbler och landskap i modell. I dag ritar jag mest moduler för laserskärare. Kan det räcka med sandboxen tro. Det kanske går åt ett plugin. Det där plugin ska jag titta på. Tack för tippset.
Ska titta på YouTube. går att hitta bra tipps där. Det är dumt att börja om med ett nytt pro.
Ha det gott.
/Jackis
Skriv svar