Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Jeg ser til min store undring at jeg ikke har opprettet en egen tråd på mitt Westinghousebygge.

Her er et lite sammedrag til glede for nye lesere:
Loket ble bygd for Thamshavnbanen i 1908.

Modellen er i etset messing (Chempix)
Bild

Hjul og drivverk er lagd av Erik Olsen:
Bild

En og annen del er støpt hos Korea Brass:
Bild

Fra egenproduserte mastere:
Bild

I skrivende stund ser den ut som dette:
Bild

Håper på hyppige oppdateringer!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Ny strategi for progresjon

Jeg prøver en ny strategi for å få litt progresjon på mitt kjære westinghouseprosjekt.

Siden Madammen begynner på jobb 1-2 timer før jeg trenger å være på universitet er planen å få inn minst 1 time bygging om morran forutsatt at jeg står opp samtidig med Madammen.

I dag greide jeg å gjennomføre dette. På en time fikk jeg dreid endene på 16 gjengestenger som inngår i strekkfisker på bremseopplegget.

Slik ser de ut:

Bild

Det er 1mm gjengestang der endene er dreid ned til 0,5mm.

Så kommer mutteren og festebeslaget:
Bild

Så får vi se om morgonskiftet blir mer enn en engangsforeteelse!


Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tobias Ljung »

Det här är verkligen ett mästerbygge!

Mina förväntningar är skyhöga:
Jag ser fram emot att köpa en DVD med ditt lok där man ser det höja strömavtagaren, starta kompressorn, lossa de pneumatiska bromsarna (de fungerar väl?) tända belysningen och köra iväg pa din modul (bana?) med strömupptagaren fint vickande mot kontaktledningen och en räcka vagnar slamrande bakom...

Lite mer närliggande: När far vi se loket malat?
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Det här är verkligen ett mästerbygge!

Mina förväntningar är skyhöga:
Jag ser fram emot att köpa en DVD med ditt lok där man ser det höja strömavtagaren, starta kompressorn, lossa de pneumatiska bromsarna (de fungerar väl?) tända belysningen och köra iväg pa din modul (bana?) med strömupptagaren fint vickande mot kontaktledningen och en räcka vagnar slamrande bakom...

Lite mer närliggande: När far vi se loket malat?


Det er alltid hyggelig med kompliment, men når de kommer fra en av de viktigste inspiratörene til hele prosjektet kjenns det ekstra bra!

Angående maling, det hadde jo vært fantastisk å kunne presentert en helt ferdig modell till Thamshavnbanens 100 årsjubileum sommeren 2008!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tomas Jansson »

Ni är båda verkligen stora inspiratörer! Din kompromisslöshet och vilja att bokstavligen till minsta nit återge en bit av Thamshavnsbanen är mycket, mycket, just, insprirerande.

Jag tänkte på det du skrev om tid, för det är väl den riktigt knappa resursen, speciellt med barn också. Gå upp tidigt är inte riktigt min melodi, utan jag försöker klämma in en timma då och då på kvällstid. En hotande vattenläcka i källaren har gjort att hobbyprylarna varit nerpackade ett par månaders tid nu. I dagarna blev äntligen rören bytta, så nu skall det bara putsas, kaklas och målas om i spåren av de gamla rören... Man börjar få lite abstinens. Hur har det gått med dina morgonpass?

Mvh/Tomas J
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Ni är båda verkligen stora inspiratörer! Din kompromisslöshet och vilja att bokstavligen till minsta nit återge en bit av Thamshavnsbanen är mycket, mycket, just, insprirerande.

Jag tänkte på det du skrev om tid, för det är väl den riktigt knappa resursen, speciellt med barn också. Gå upp tidigt är inte riktigt min melodi, utan jag försöker klämma in en timma då och då på kvällstid. En hotande vattenläcka i källaren har gjort att hobbyprylarna varit nerpackade ett par månaders tid nu. I dagarna blev äntligen rören bytta, så nu skall det bara putsas, kaklas och målas om i spåren av de gamla rören... Man börjar få lite abstinens. Hur har det gått med dina morgonpass?


Takk for hyggelige ord!
Morgonpassene har dessverre gått dårlig i det siste. Er i innspurten på et større prosjekt i mitt arkitektstudie, så tiden og energoen har rett og slett ikke vært der. Morgonpassene er fylt av CAD-tegning, men dessverre ikke av modeller!

Men det må kommet et lite rykk oppunder jul!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Hauk skrev: Men det må kommet et lite rykk oppunder jul!


Optimist som alltid, ingenting skjedde i jula, men her er noen små fremskritt:

Bild

Strekkfisk til bremseopplegget, dreid "for hand", frest litt med CNC og pusset mye i efterkant. Ikke perfekt, men godt nok.

Pantografer er det siste store hinderet, så det er kanskje litt ulogisk å starte en serieproduksjon på fire stykker:

Bild

Pantografene skal bli seende omtrent slik ut:

Bild

Ikke så mye, men framgang er framgang!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Et lite steg fremover for prosjektet:

Bild

Det ser mest ut som om det sitter en liten skorpion i messing på pantografen, men det er festeanordning for å holde pantografen nede når den ikke er i bruk. Om du leter godt på bildet av forbildet i forrige innlegg vil du kunne skimte den nede ved taket.

En liten rackare å få loddet sammen. Fire etsedeler, en bit 1mm messingrør og en snutt 0,5mm messingtråd.

Det er ikke farlig når man ikke trenger mere for å sysselsette seg en eftermiddag!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Jeg lovte et billedessay om å kutte tynne messingrør i like lengder.

Her ser vi ett av mine favorittverktøy:
Bild
Det er en filjigg i herdet stål som gjør at man kan sage og file helt inn "flush" mot jiggen, og dermed få helt rake kutt.
Her ser vi biter av 1,5mm messingrør som er blitt kappet i jiggen. Benytter en gullsmedsag, og filer rent etter saging.
Bild

Nøkkelen til like store biter er å benytte et avstandsstykke. Jiggen legges på et plant og hardt underlag, først settes avstandsstykket på plass, så kommer røret som skal kappes.
Bild

Bild

God is in the details!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tobias Ljung »

Intressant verktyg, var har du köpt det?

Ska det bli en blomkruksfabrik i H0?
Skriv svar