NKlJ G-finka

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

Fasen, nu snackar vi Hi-Fi. Visste man inte att skalan var H0 så skulle man gissa på 1:45. Vackert.

En sån här detalj bygger man bäst genom att göra en detalj som viks till u-form, och som träs i bakifrån genom två slitsar i plåten. Detta blir buslätt att löda på plats, rent och snyggt, och dessutom starkt konstruktionsmässigt.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Göran T »

Riktigt trevligt initiativ Tomas!
/Göran T
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack för kommentarerna, det var väldigt kul att höra! Och Johan, det är förstås så den skall göras. Tack för det tipset.

Jag glömde tillägga igår att iläggsremsorna hade blivit en tiondel för breda. Detta orsakade en del filande av det mindre frivilliga slaget. Naturligtvis var ursparningarna i vagnssidorna motsvarande för smala, så hörnorna på ståndarbalkarna fick filas till... Enkelt skall det ju inte vara, iallafall inte från början...

Dörrarna är uppbyggda av fyra separata delar:

Bild

... och här sitter första "lagret" på plats. Jag vet inte hur det går till, men trots otaliga kontroller innan jag skickade filen, så kom inte nitmarkeringarna (de som skall tryckas ut från baksidan) med på den knutplåt som är uppe till vänster. Möjligen kan man ana att de är lite raggiga på bilden.

Bild

Jag har gjort ett anslag (kan det heta så?) som löds på vinkelrätt ut från sidan. Spår i vagnssidan säkerställer att de kommer rätt. Vid knutplåtarna hade det inte blivit djupt nog, så passformen blev inte den bästa (se glipan, här är det ändå filat och passat efter bästa förmåga - därav risporna i den nyss pålagda detaljen ovan). Jag använder flitigt häftmassa för att fixera smådelar som denna. OBS att det helst skall vara den lite blåaktiga typen. Den ljusgrå jag också provat klibbar mycket lättare fast vid plåten när den värms. Det går att "klibba" bort det (d v s dutta med häftmasseklumoen) men det kan ju sätta sig på jobbiga ställen förstås...

Bild

Imorgon är det kvällsjobb och onsdag heller ingen byggtid, så fler bilder blir först senare i veckan.

/Tomas
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av macn »

Grymt snyggt Tomas! Att det sedan är en NKlJ-förebild gör inte saken sämre ;-)
Tar du fram någon extra plåt har du en given spekulant.
Mvh
Magnus C
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack! (Pressen ökar… måtte jag inte slinta med lödkolven… Visst är den fin den lilla öglan till hänglåset som syns på sista bilden ovan. Jag blev förvånad själv hur bra den kom ut efter etsen. Men kort efter att bilden togs, så råkade jag stryka med fingret över vagnssidan, och vips var öglan ett minne blott. Förstärka den en aning kanske).

Dörren är färdig, se bilder nedan. Dörr med glidskena fastmonterad. Den är monterad i vagnsidan med ett järn bockat som ett U (eller kanske J snarare). Bockanvisningar finns på baksidan. Till er som uttryckt intresse för plåten: pillighetsvarning ÄR utfärdad!

Bild

Närbild på järnet.

Bild

Den yttre ramen på dörren görs i ett stycke.

Bild

De detaljer som skall sitta på den hänger fast, och bockas med hjälp av bockanvisningar så att de hamnar exakt i läge, och löds fast där.

Bild

Efter att ha klippt av det överflödiga materialet löds ramen fast på dörren.

Bild

Andra halvan av vagnen pågår. Underrede följer

/Tomas J
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Hej igen!

Veckan har varit full med jobb och andra aktiviteter, så jag har inte lagt ut nåt här, men bygget har i alla fall inte stått still! Bygget har fortsatt med underrede. Här fick jag lite problem. Som ses på första bilden nedan så består rambalken av först två separata delar, där den övre flänsen sticks in under den vinkelräta delen. Den observante lägger märke till att bilden faktiskt visar rambalk nr 2 (den första skymtar i övre vänstra hörnet). Jag blev lite ivrig, och missade ta bilder på de enskilda komponenterna. Ni kan möjligen lura ut från den första bilden i tråden på hela etsplåten hur det är tänkt.

Bild

I vilket fall så fick jag bekymmer när jag lödde fast de två ramdelarna i golvet. Värme/olämpligt tryck/allmän slarvighet gjorde att golvet efter operationen mest liknande en gul avlång frukt från Centralamerika. Lösningen blev att efter att åter ha tagit bort rambitarna, löda fast två längder 3x3 mm fyrkantstång på ovansidan (d v s vad som sedan blir inne i vagnen). Jag lödde fast det enligt signaturen Hauks spisplatterecept (minus fixtur) i jubileumsboken (så det berättar jag inte här hur det går till – köp boken om du inte har den, den är kanon! :-) Och spisplatta funkar utmärkt f ö!). Jag var lite rädd för ev bimetalleffekt, d v s att vitmetall och mässing har olika värmeutvidgningskoefficient, men det hela verkade gå bra och golvet var sedan rakt och fint.

Här har jag en direkt fråga, och det är om någon provat en byggsats där man fixerar rambalkarna på det sätt som visas i följande norska byggtråd?

http://www.norskmjforum.no/forum/topic. ... IC_ID=6902

Kanske t o m om ”tabbarna” som sticks upp har slitsar så man inte riskerar att deformera delen som sitter nedanför golvet? Det verkar väldigt fiffigt, men alla synpunkter mottages tacksamt…

På nästa bild är första rambalken lyckligtvis på plats, liksom ”halva” den U-balk som håller golvbrädorna (imiterad som en remsa med bultimitationer).

Bild

Den syns tillsammans med den ”kosmetiska” ytterramen i bilden nedan.

Bild

Här är också den pålagd, och stagjärnen tillbockade.

Bild

Som undre fläns kommer denna del, tillsammans med fjädernävar för tillbockning, stagstöd och bärstag (heter det väl..?) i ett stycke. Tanken att ha det i ett stycke är att fjädernävarna och stag kommer exakt där det är tänkt. Nu funkade det väl sådär med bärstaget kan jag väl säga… När man börjar bocka det så börjar alla delar ta i varandra (tänk kokt spaghetti som får ligga kvar i kastrullen i en halvtimma…).

Bild

Det redde sig dock och tillslut kom även det på plats. Anvisningar finns för alla bockningar så att de kommer precis där man vill ha dem.

Bild

Fjädernävarna sitter alltså fortfarande fast i långbalken, och löds bara i ena änden.

Bild

Till slut blev det så här.

Bild

I skrivande stund är även den andra balken på g, och nu börja det likna en vagn!

/Tomas J
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Johan Winell »

Att golvet blev "banan" beror med största säkerhet på att du bara har "plank-mönster" på ena sidan. Bräda även andra sidan förskjutet en halv planka så är nog problemet borta.

Viktigt då man monterar långa delar är att punktlöda och inte ha för bråttom. Tennet får inte flyta längs hela balken på en gång, då är plåten helt klart för upphettad.

Snyggt som sjutton med stagen under vagnen, pilligt men bra konstuerat, sånt gillar jag!

Jag antar att siktet är inställt på att ha den klar till 13/6...?

VH

/johan.
Vänliga hälsningar

Johan
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Johan Winell skrev: Att golvet blev "banan" beror med största säkerhet på att du bara har "plank-mönster" på ena sidan. Bräda även andra sidan förskjutet en halv planka så är nog problemet borta.


Det var ju en himla klok synpunkt. Så var det alldeles säkert. Vad tror Johan och andra kloka byggare om att köra enl den norska varianten i forumet ovan? Borde inte det låsa golvet i rakt läge?
Johan Winell skrev: Jag antar att siktet är inställt på att ha den klar till 13/6...?


Yes! Jag hade siktat på att även ha målat och dekalerat tills dess, men jag börjar tvivla på att jag riktigt hinner det. Vi får se!

Mvh/Tomas J
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack för kommentarer. Kommande design kommer definitivt att ha med de extra vikdetaljerna, skulle det inte räcka får man väl ta fram 3x3-profilen igen... Ang kirugitänger hade jag inga såna, men de klämmor jag också brukar använda var hopplösa eftersom balken inte var låst (m a o den vek sig hela tiden). Ännu ett skäl att införa tabbar som håller balken... Och brädmönster på båda sidor lär väl inte skada det heller.

/Tomas J
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Nu är korgen hoplödd:

Bild

Underredet är nu också klart, och för att nu fästa ihop korg och underrede har jag valt en lösning där underredet skruvas i korgen. Detta för att kunna löda fast taket (så att det smiter tätt ordentligt) och samtidigt komma åt innanmätet (om några vandaler i skala 1:87 skulle krossa rutorna så de behöver bytas :-) ). Dessutom kan delarna målas separat. Jag gjorde på följande vis. Ena gaveln har en innergavel med ett mothåll med M1,4 muttrar pålödda:

Bild

medan den andra har två tungor som går under golvet (i den andra gaveln ligger alltså mothållet ovanför golvet. Hänger ni med? Bilderna nedan förklarar bättre hoppas jag)

Bild

Här måste tungorna med skruvhålen göras så att de går mellan långbalkarna. På detta vis kan underredet sedan knixas in på följande sätt, med fördelen att man kan bocka "buffertbalken" i förväg, och ändå få in långbalkarna under dem.

Bild

Naturligtvis blev innergavlarna för stora på alla (ja faktiskt) håll och kanter så de fick filas till för att passa. Som tur var var iallafall hålen på rätt plats. Sen hade jag glömt lämna plats för långbalkarna i den innergavel som har tungor under golvet (när underredet knixas in), så miniborren med kapskiva fick plockas fram. Snyggt blev det inte men det syns ju inte när den blir klar (se ovan). I processen kom jag åt en av tungorna med kapskivan så tungan flög all världens väg. Efter en stunds letande (...) hittade jag den och kunde efter en något nervpirrande manöver löda fast den i läge (med underredet på plats - gällde att inte löda fast underredet i korgen... Där vill jag åter passa på att referera till de fiffiga norrmän i tråden ovan som föreslår spritpenna för att förhindra ofrivillig tennutbredning).

Här är underredet lite längre ner i läge och har snäppts in under "buffertbalken".

Bild

...och så här ser det ut inifrån när underredet är på plats. Notera förstärkningen av en remsa från etsarket ytterkant som jag lödde dit på ena innerväggen. Detta i tron att väggen skulle bli stabilare och rakare. Tror ni att det hjälpte på stabilitet och rakhet? Nej, det är riktigt, inte speciellt. Tror ni att den kom ivägen när undererdet skall knixas in i korgen? Jajemensan. Det går, men är precis... Tur jag inte gjorde det på båda väggarna i min tanklöshet...

Bild

Ovan syns också mina 3x3 förstärkningar, och hur långbalkarnas "tabbar" bara precis når upp till golvet ovankant.

Så här är det på plats och skruvat med två skruvar.

Bild

Fotsteg, hjulupphängning, gavelståndare, koppel hjul och tak. Nu kan det väl inte vara så mycket mer som kan krångla? (Famous last words...) Jag ser redan ett problem, men jag spar det till kommande avsnitt!

/Tomas J
Skriv svar