Igelkroken

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Igår var Igelkroken på besök hos Lundarallarna. Klubbkompisarna provkörde och jag fick mycken bra återkoppling och tips på saker som kan förbättras.

IMG_0932.jpg
IMG_0932.jpg (260.01 KiB) Visad 4243 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Till ett trafikspel behövs det fordon och fordonskort. Korten har jag gjort genom att fotografera fordonen och sedan skriva ut dem på samma format som ett visitkort. Efter utskrift har jag klistrat upp bilderna på gamla visitkort. Microsoft Publisher, en ofta bortglömd del av MS-Office, var utmärkt för att göra kort. Det följde med en mall för europeiska visitkort och stöd för att skriva ut flera kort på en sida.

För övrigt äntligen ett vettigt användningsområde för gamla visitkort. Har ni förslag på annat man kan ha dem till?

IMG_0937.jpg
IMG_0937.jpg (154.26 KiB) Visad 4044 gånger

När det är dags för spel får spelaren dra ett par vagnskort ur kortleken och sätta upp dem i den ordning de dragits på hållaren i anläggningens bakkant. Uppgiften är sedan att rangera ihop det tågsätt som är uppsatt. Genom att ha korten uppsatta på bakgrunden hoppas jag att det skall vara lätt både för spelaren och åskådarna att se vad uppgiften är.

Lokkorten är kanske lite onödigt, loket går alltid först, men jag tycker det är charmigt att kunna byta kort till det lok som är i trafik för ögonblicket.

IMG_0938.jpg
IMG_0938.jpg (147.67 KiB) Visad 4044 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Nu har jag gjort en sak jag aldrig gjort förut; jag har analogiserat ett lok!

DCC är numera så vanligt att man när man handlar begagnat får finna sig i att det sitter dekodrar i loken :)

Dekodern i det här loket var inställt så att det gick att köra analogt men i kombination med Pentrollern var det svårt att köra långsamt. Det blev att plocka bort dekodern och därmed göra loket analogt. Det var ganska lätt den här gången för dekodern var monterad med NMRA-kontakt och den tidigare ägaren hade sparat på "dummy"-pluggen som behövs för att köra analogt.

Före analogisering

IMG_0940.jpg
IMG_0940.jpg (128.58 KiB) Visad 3961 gånger

Och efter

IMG_0941.jpg
IMG_0941.jpg (513.33 KiB) Visad 3961 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

En av de saker som anmärktes på när jag lät några Lundarallare prova Igelkroken var att det behövdes en bättre indikation på hur växlarna låg. Man kunde löst det med några lysdioder men jag tyckte det var roligare att prova en display och en tolv år gammal mikrokontroller jag hade liggande.

Jag är lite ringrostig som C-programmerare och det har tagit lite tid att få koden att fungera. Jag har ännu inte löst hur jag skall göra för att mikrokontrollern skall släcka displayen och gå ner i ström-spar-läge om ingen slår om någon växel under en minut. Något jag vill göra för att spara batteri.

Varför använder jag då batteri; jo för att det gör att jag kan koppla in mikrokontrollern på samma strömbrytare som styr växlarna utan att ha separata poler eller galvanisk isolering.


IMG_0954.jpg
IMG_0954.jpg (246.21 KiB) Visad 3655 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

I ett växlingsspel är det viktigt med smidig ihop- och avkoppling. Kadee kopplen kopplar bra och för avkoppling hade jag från början tänkt använda underbordiska magneter. Den här lösningen dök dock upp i mitt flöde och den fungerar väldigt bra.

Det är en mellanrumsborste instucken i änden på en engångs-ätpinne. Jag kan bara rekommendera andra Kadee-användare att prova.

IMG_0981.jpg
IMG_0981.jpg (221.71 KiB) Visad 3016 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Igelkroken

Inlägg av HJP »

****
Intressant idé, som bör provas. Blompinne bör nog också funka.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Det behövs lite mer färg på sina ställen men nu finns, efter ganska lång tid, äntligen en display på plats som visar vilket av de tre spåren som växlarna ligger mot.

IMG_0984.jpg
IMG_0984.jpg (313.79 KiB) Visad 2916 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Modelljärnväg är en sommarhobby. Nu tillåter vädret att man sprutmålar utomhus. (Fast jag fick gå in i skuggan för att inte bränna nacken.)
Har målat slipers, tågen kommer aldrig att gå så bra som innan jag målade :(

IMG_0988.jpg
IMG_0988.jpg (229.46 KiB) Visad 2723 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Ballast är inte det bästa för drifsäkerhet men det är snyggt så jag lägger lite i alla fall. Eftersom det är USA och östkust som är förebild blir det mörk "cinder ballast" som jag limmar med latexfog upplöst i T-sprit som sedan fått sedimentera så att man kan urskilja den översta rena fasen som inte innehåller några vita delar.

IMG_0997.jpg
IMG_0997.jpg (228.3 KiB) Visad 2564 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

I lördags var Igelkroken på Bankalaset i Skövde. Det var roligt att låta besökarna växla samman tågsätt enligt de kort de dragit. Det var många som provade på och ännu fler som tittade på och funderade ut egna lösningar.

Jag hoppas att det finns fler arrangörer som vill att besökarna skall få köra tåg själva. I så fall är det bara att höra av sig.

IMG_1010.jpg
IMG_1010.jpg (305.95 KiB) Visad 2370 gånger

Med denna bild så är det dags att avsluta tråden. Banan är, nästan, färdig. Något man sällan kan skriva om modelljärnvägar och det är dags att gå vidare med nya projekt eller ta tag i något gammalt. Vi får se vad det blir. Jag hoppas ni haft nöje av läsningen och tack för era kommentarer.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar