Söker också ritning!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
quinte
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 12:34

Söker också ritning!

Inlägg av quinte »

Söker ritning på Smålands Annebergs stationshus, någon som kan ha "ramlat" på den ritningen?
Min lilla bana som jag precis börjat snickra på, är lite inspirerad av Annebergs-Ormaryds järnväg.
Och jag tänkte det kunde vara trevligt att bygga det stationshuset.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Söker också ritning!

Inlägg av zikkan »

Har varit på resande fot och inte haft tillgång till mitt "bibliotek" men trodde att det fanns en (enklare) ritning i boken om AOJ. Men jag mindes fel, det gjorde det inte tyvärr, bara några fotografier från olika årtal.

Mvh
zikkan
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Söker också ritning!

Inlägg av Micke Brane »

Smålands Annebergs stationshus

Hej quinte

Kollade lite i Welanders bok AOJ och de foton som finns på omslag och sid 22, 27, & 32 och mätte lite snabbt.
Jag har säkert byggt mellan 50-100 hus utifrån foton utan ritning under ca 55 år. Det har hänt att jag vid senare tillfälle har kommit över ritning och då ser att felmarginalerna varit under 10%

Jag skulle börja med att förstora upp bilderna i kopiator/scanner för att få mer exakthet i mätandet.

Om vi utgår från omslaget och beräknar stinsens höjd till ca 1,75 vilket troligen var medellängd för mer än 100 år sedan.
Han mäter ca 23mm. Förflyttar du hans mått till vänsterkant av dörren som i höjd mäter ca 32mm skulle det göra en total höjdskillnad på dörren i förhållande till stinsen. 23/32 = 71% x 175cm = 125cm. Dörrhöjden troligen 300cm.

Om vi fortsätter så är måttet från husgrund till underkant liggande bräda under fönster ca 9 mm bakom stinsen. 9mm/32mm = 28%. Dörrhöjden 300cm x 28% = 110cm.

Nedre bilden på sid 32 får jag husets bredd till ca 21mm, höjd nock ca 18mm och höjd på långvägg ca 12mm. Med gradskiva får jag då en taklutning på ca 25grader.
Om fönstren var 125 cm breda skulle jag uppskatta bredden på huset till ca 7m.

Den övre bilden sid 32 har ett fönster på nedervåningen som mäter b8mm x h12mm. 8/12 =66%
Vi hade dörrhöjd 300cm minus ytan under fönster till grund 110cm.
Det gör en fönsterhöjd på 190cm. Detta mått x 0,66 =125 cm som då blir bredden.
Från hörnet till vänsterkant av fönster på samma bild mäter 8 mm vilket då även det är 125 cm.

Om vi utgår från bild sid 22 så verkar måtten vara något bredare väggpartier mellan gavel och fönster, och fönster och fönster.
Om vi leker med tanken att den ytan är ca 10 cm ytterligare blir då måtten från vänster till höger:
135cm vägg
125 cm fönster
135cm vägg
125 cm fönster
kortare avstånd 110cm innan dörr?
Dörr något bredare än fönster ca 140cm ?
135cm vägg
125 cm fönster
135cm vägg

Skulle huset kunna vara ca 11,6-11,7 m långt?

Några snabba funderingar på 30 min.

Micke
En förvirrad återfalls rallare
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Söker också ritning!

Inlägg av PeO Helgesson »

Avser du skala 00? 175 cm blir 23 mm i 00, 20 mm i Ho. Mycket bra beskrivning i övrigt.
quinte
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 12:34

Re: Söker också ritning!

Inlägg av quinte »

Oj, tack för detta!
Jag är mycket förtjust i ritningar, jag har som landskapsarkitekt ritat otaliga.
Och jag var väl inne på en liknande lösning.
Men, lat som man är, så går man inte över ån efter vatten.
Jag ska se vad jag kan knåpa ihop.
quinte
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 12:34

Re: Söker också ritning!

Inlägg av quinte »

Jag bygger I 00
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Söker också ritning!

Inlägg av Micke Brane »

Hej Quinte

Har ingen koll på vem som gömmer sig bakom Quinte.
Har vi träffats någon gång?

Tiden att leta ritningar brukar ofta ta längre tid än att mäta och räkna är min erfarenhet.
Eftersom du gillar ritningar kanske detta nörd dokument roar dig.
Jag kom i kontakt med beräkningarna via Claes Mattisson på tidigt 90 tal då han byggt sitt bonngårdsdiorama i Evergreen plast.
Det var med i någon av Krister Brandts tidiga årsböcker.

Med vänlig hälsning,

Micke
Misstagen-du-kan-undvika.jpg
Misstagen-du-kan-undvika.jpg (677.86 KiB) Visad 2962 gånger
Misstagen-du-kan-undvika-1.jpg
Misstagen-du-kan-undvika-1.jpg (445.51 KiB) Visad 2962 gånger
En förvirrad återfalls rallare
quinte
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 12:34

Re: Söker också ritning!

Inlägg av quinte »

Hej, tack o bock.

Jag är också återfalssrallare. Vid millennieskiftet hände en massa saker som ändrade mitt liv ordentligt.
Mj-byggandet såldes av, bara lite egna byggen blev kvar i en
Björn Kalin är mitt namn, förresten..
Men jag har så sakta återupptagit byggandet igen, lite mindre projekt, provanläggningar i minimalistiska mått.
Pga cancer och dess behandlingar, har jag inte kvar min kapacitet, utan jag bygger när jag har ork o lust.
Oavsett vilket, så tycker jag det är roligt, och det blir nog mest lite "gladbyggarfilosofi" a la Hans Svensson med flera.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Söker också ritning!

Inlägg av Jan Frelin »

Micke, vad är det för dokument du hittat?
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Söker också ritning!

Inlägg av Micke Brane »

Hej Jan

Med en ålder av snart 70 år begär du att jag ska komma ihåg något från 90 talets första hälft.
Det var en gammal bok om byggnader i Stockholms skärgårdar. Mest text och svartvita bilder och bland annat dessa sidor jag kopierade på bibiloteket.
Det var det enda riktigt matnyttiga i boken för en modellbyggare av hus.
Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar