DONJ på spåret.
Re: DONJ på spåret.
Så här då?
Med beaktande av alla mått så ska det då bli så här då. [/b]
Fick ett mail med tips om att typsnittet finns på WNJs hemsida.
Inte helt fel. Loknumret och littera blev ju bra.
Översta texten blir en aning för bred, kanske man kan lägga in bokstäverna en och en och flytta ihop dom. Det är inte WNJs typsnitt som då blev ännu bredare utan det är Ariel. Fler förslag?
Har kört upp all resin så det finns inget printat för än i mellandagarna.
Mvh LH
Med beaktande av alla mått så ska det då bli så här då. [/b]
Fick ett mail med tips om att typsnittet finns på WNJs hemsida.
Inte helt fel. Loknumret och littera blev ju bra.
Översta texten blir en aning för bred, kanske man kan lägga in bokstäverna en och en och flytta ihop dom. Det är inte WNJs typsnitt som då blev ännu bredare utan det är Ariel. Fler förslag?
Har kört upp all resin så det finns inget printat för än i mellandagarna.
Mvh LH
Re: DONJ på spåret.
Jag vet ju inte vilket program du använt men avståndet mellan bokstäver kan i många program justeras med en funktion som heter Kerning. Då behöver du inte lägga in bokstäverna en och en.
/Olof
/Olof
Re: DONJ på spåret.
Print i veckan.
Jag är inte nöjd med min nya maskin. Verkar som om den måste ut på marknaden lite för snabbt.
Svår att ställa in med en markant tendens att göra som den vill.
Utskrifterna blir inte bättre än med den gamla, felprocenten mkt högre osv.
Dock skriver den ut fortare.
Utskrifterna har lätt för att bli skeva av sig själv och det kan kanske bero på hastigheten.
Så här ser det ut just nu.
Närbilder är lite obarmhärtiga, det blir lite randigt liksom. Modellen är sprutad med Stålplast sprutspackel och slipad flera gånger så ränderna syns nog inte efter målning.
Att maskinen har svårt att hålla höjder syns dock bra, gångborden är nästan 2 mm tjocka.
Det finns många frågor.
Jag tror nog att 3d-print är intressant för ganska många ock kommer att bli en vanlig/vanligaste metod.
Det kanske kunde vara bra med en egen Avdelning/tråd för utbyte av erfarenheter och ideer här på forumet, eller....
Mvh LH
Ps Roco av exakt samma åsikt!
Jag är inte nöjd med min nya maskin. Verkar som om den måste ut på marknaden lite för snabbt.
Svår att ställa in med en markant tendens att göra som den vill.
Utskrifterna blir inte bättre än med den gamla, felprocenten mkt högre osv.
Dock skriver den ut fortare.
Utskrifterna har lätt för att bli skeva av sig själv och det kan kanske bero på hastigheten.
Så här ser det ut just nu.
Närbilder är lite obarmhärtiga, det blir lite randigt liksom. Modellen är sprutad med Stålplast sprutspackel och slipad flera gånger så ränderna syns nog inte efter målning.
Att maskinen har svårt att hålla höjder syns dock bra, gångborden är nästan 2 mm tjocka.
Det finns många frågor.
Jag tror nog att 3d-print är intressant för ganska många ock kommer att bli en vanlig/vanligaste metod.
Det kanske kunde vara bra med en egen Avdelning/tråd för utbyte av erfarenheter och ideer här på forumet, eller....
Mvh LH
Ps Roco av exakt samma åsikt!
Re: DONJ på spåret.
Nyårshälsning
En nyårshälsning från verkstan där bla denna blev färdig i år. Fritt tolkat från en bild på Samlingsportalen.
Få se om världsläget kan medge ett årsmöte i Jädraås.
Med förhoppning om en tillfrisknande värld.
Gott nytt år!
Mvh LH
Ps Roco hälsar även han.
En nyårshälsning från verkstan där bla denna blev färdig i år. Fritt tolkat från en bild på Samlingsportalen.
Få se om världsläget kan medge ett årsmöte i Jädraås.
Med förhoppning om en tillfrisknande värld.
Gott nytt år!
Mvh LH
Ps Roco hälsar även han.
-
- Inlägg: 267
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: DONJ på spåret.
Det där ger onekligen mer småbanekaraktär än mina fyrsågade lindgrensslipers, eller kretskortslaminat. Gott slut, gott nytt.
Re: DONJ på spåret.
Tillbaka till nitbordet.
Det är ju lite trökiga tider men det ger ju många hobbytimmar i alla fall.
Ritade en plåt föreställande DONJ:s vagnserie 221-300, ni vet den med lite längre hjulbas. Mycket intressant vagnstyp!
De byggdes i Falun i början av 1900 och fick en förlängning 1911 om 1500 mm.
Pga den något större hjulbasen så stämmer inte måtten för att få till bromsupphängningen och just detta har jag inte listat ut hur det var.
En tveksam ritning finns i Jädraås men den är daterad 1921. 7 vagnar fick golv varav 256 finns kvar dock numera med timmerbankar men jag fotade den innan ombyggnaden. Plåten ser ju lite svår ut men det är 5 vagnar, 3 med bankar och 2 med flak, bara copy/paste liksom.
Etsad av PPD i 0.25 mm nickelsilver som dom kallar kvaliten. Postnord skötte sitt och det kostade 75 kr extra. Inga problem, frakten tog dock närmare 3 veckor.
Att nita sen är ganska kul, det blir nåt hela tiden. En timmes arbete ser ut så här och efter en kväll så kommer man så här långt. Efter ytterligare 10 dagars så blev det två vagnschassien. Här saknas genomgångsledning för bromsar.
Det har bara insmugit sig ett litet fel så vitt jag förstår och det är ju uppenbart ju.
Flakvagnen har en 1.5 mm mässingplåt och den väger då 88 gram men den med timmerbankar bara runt 25. Det lär ju inte bli några tomtåg precis.
Lastade kan man ju tynga dom lite.
Mvh LH
Ps Roco mår inte så bra. Hjärtat! Dock fortfarande ointresserad av slikt pyvel.
Det är ju lite trökiga tider men det ger ju många hobbytimmar i alla fall.
Ritade en plåt föreställande DONJ:s vagnserie 221-300, ni vet den med lite längre hjulbas. Mycket intressant vagnstyp!
De byggdes i Falun i början av 1900 och fick en förlängning 1911 om 1500 mm.
Pga den något större hjulbasen så stämmer inte måtten för att få till bromsupphängningen och just detta har jag inte listat ut hur det var.
En tveksam ritning finns i Jädraås men den är daterad 1921. 7 vagnar fick golv varav 256 finns kvar dock numera med timmerbankar men jag fotade den innan ombyggnaden. Plåten ser ju lite svår ut men det är 5 vagnar, 3 med bankar och 2 med flak, bara copy/paste liksom.
Etsad av PPD i 0.25 mm nickelsilver som dom kallar kvaliten. Postnord skötte sitt och det kostade 75 kr extra. Inga problem, frakten tog dock närmare 3 veckor.
Att nita sen är ganska kul, det blir nåt hela tiden. En timmes arbete ser ut så här och efter en kväll så kommer man så här långt. Efter ytterligare 10 dagars så blev det två vagnschassien. Här saknas genomgångsledning för bromsar.
Det har bara insmugit sig ett litet fel så vitt jag förstår och det är ju uppenbart ju.
Flakvagnen har en 1.5 mm mässingplåt och den väger då 88 gram men den med timmerbankar bara runt 25. Det lär ju inte bli några tomtåg precis.
Lastade kan man ju tynga dom lite.
Mvh LH
Ps Roco mår inte så bra. Hjärtat! Dock fortfarande ointresserad av slikt pyvel.
Re: DONJ på spåret.
Imponerende produksjon!
Blir der en masterclass i ekte nitning på årsmøtet? Dette er en teknikk jeg gjerne skulle lært meg.
Blir der en masterclass i ekte nitning på årsmøtet? Dette er en teknikk jeg gjerne skulle lært meg.
Re: DONJ på spåret.
Tråkigt att höra om Roco.
/Olof
/Olof
Re: DONJ på spåret.
När andan börjar falla på
En ny plåt har kommit från PPD. Leveransen funka hur bra som helst. Det är modeller av de vagnar som DONJ lät bygga mellan 1903 o 1909. Väldigt speciell typ med lååånga fjädernävar.
Åg-banan lät också bygga 13 vagnar som DONJ så småningom övertog.
2 finns bevarade i Jädraås , 203, orginal DONJ och Åg-banans 510. En rätt av förkortad variant. Kan byggas både bromsad och obromsad och med delvis riven bromsutrustning.
En oerhört intressant vagnstyp!
Mvh LH
Ps Roco mycket gladare igen. Han har sörjt sin packleader!
En ny plåt har kommit från PPD. Leveransen funka hur bra som helst. Det är modeller av de vagnar som DONJ lät bygga mellan 1903 o 1909. Väldigt speciell typ med lååånga fjädernävar.
Åg-banan lät också bygga 13 vagnar som DONJ så småningom övertog.
2 finns bevarade i Jädraås , 203, orginal DONJ och Åg-banans 510. En rätt av förkortad variant. Kan byggas både bromsad och obromsad och med delvis riven bromsutrustning.
En oerhört intressant vagnstyp!
Mvh LH
Ps Roco mycket gladare igen. Han har sörjt sin packleader!
Re: DONJ på spåret.
Da har du litt å pyssle med utover våren!
Hvilken tykkelse etser du vagnsplåtarne i, forresten?
Hvilken tykkelse etser du vagnsplåtarne i, forresten?