Fredag ! "Dalahästen"

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Mallet »

Färger????
Väldigt intressant!
Färgerna är svåra. Nog lutar det väl mot det brangula hållet som på de andra dieselloken. Jag inbillar mig att det var samma brandgula färg på alla DONJs dieslar.
DONJ 1-4.JPG
DONJ 1-4.JPG (110.91 KiB) Visad 6208 gånger
Detta är min egen tolkning av färgerna på Faluloken 1-4. Kanske lite för brandgula.
DONJ Zp.jpg
DONJ Zp.jpg (14.96 KiB) Visad 6208 gånger
Zp i lokstall ganska mörkt. Kanske inte riktigt från samma färgpyts. Eller...
DONJ Z4P.jpg
DONJ Z4P.jpg (264.96 KiB) Visad 6208 gånger
Z4p för några veckor sen, ute, en solig dag. Ljuset gör mycket på hur man uppfattar kulören.
Svårt att få rätt. Lite ljusare åt det gula hållet blir det ju i en ljus och solig omgivning.
DONJ 1-4 var ju även gröna åt british racing green-hållet men T2p går ju lite mer åt blått.
Jag såg ju dem ganska ofta när det begav sig och mitt intryck var och är blått åt blågrönt.
Det finns ju även en bild när de är lastad för transport till skrotning och där är ju färgen ganska urblekt liksom.
Det ska bli spännande att se hur du får till det och jag hoppas kunna ta rygg på dig.
Lycka till!

MvhLH
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Johan Winell »

Hej, du har säkert redan hittat en massa bilder på lok målade i denna färg.

Men om inte så kommer här ett gäng länkar:

Denna bild är från 1963

http://stiglundin.se/bilder/temp/T2p3526.jpg

Jämför med denna:

https://sv.wikipedia.org/wiki/T2p#/medi ... ädraås.png

Jag skulle vilja säga att ovan bild har fel färgtemperatur. Kolla ångvagnen och dess fönsterbågar.

Kolla också detta lok (1981):

https://jernbane.net/upload_18/1587581786_81192.JPG

Här är en sida med många bilder på DONJ-diesel

http://www.jtj.org/sista-persontaget-donj.html

Sist en bild på T2p x 2 på DONJ:

http://i224.photobucket.com/albums/dd92 ... erad-1.jpg

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Jackis »

Hej L-H!
Jag vet , jag har också haft den föreställningen om färgen tills nu.
Har du sett bilden på loket utanför fabrikslokalen, hela omgivningen säger att färgerna ligger hyfsat till.
Den färgsättningen känns mer naturlig, och stämmer med de flesta andra bilder på loket. Tänk på att flertalet av bilderna
är från 62-63 , de är lite solblekta , man kan ana de djupgula i hörnen.
De loken som finns , har en helt annan färg, den färgen kommer aldrig att bli gul när den åldras.
Leveransskick
Leveransskick
T2p SRJ.400.jpg (126.59 KiB) Visad 6165 gånger
Uppsala Östra 1963
Uppsala Östra 1963
T2p3526.700.jpg (251.64 KiB) Visad 6165 gånger
De här två bilderna stämmer med varan , Uppsala Ö.bild. Loket är solblekt men man anar grundtonen.
Tyvärr kan jag inte påstå att det här är rätt. För mig känns den här färgsättning mer logisk .
Jag tycker din guldgula färg inte är så tokig men hyttfärgen är nog lite för grön.
Intressant hur man tolkar saker och ting.
Det är lätt gjort att färgen blir lite för mörk. Vi får se när min modell är målad.
/Jackis
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Jackis »

Hej Johan!
Det går aldrig att helt lita på ett foto och från 60-talet dessutom.
Hytten kan inte vara mer grön en blå, så mycket kan man allt få ut.
Jag gör också en mer analytisk tolkning. Färgen ska passa in som modell också. det är som vanligt vissa saker stämmer inte i modell
fast det är rätt mått.
/Jackis
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Mallet »

Förrådsfynd!
Under dagen i Jädraås så kom färgerna upp på tal.
Nån fixade då raskt fram dessa färglikare som förvarats i förråd kanske sen DONJ-tiden och därmed inte utsatts för sol och dagsljus så mkt.
Kan vara lösningen på problemet.
DONJ grön.jpg
DONJ grön.jpg (27.42 KiB) Visad 6120 gånger
DONJ brandgul SJ 81.jpg
DONJ brandgul SJ 81.jpg (30.67 KiB) Visad 6120 gånger
Man hittar nåt nytt där varenda gång!!!

MvhLH
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Jackis »

Hej LH.
Jaja, SJ 81 är väl en rälsbussfärg. SJ 48 ser ut som Tp grönt?
Jag går på den solblekta färgen. Bild Uppsala Östra , en vacker sommardag 1963.
Vi får ta upp den här tråden när vi ses i sommar.
Ha en trevlig lördagsevening.
/Jackis
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Lasse M »

Den gröna av dessa färglikare känns inte korrekt. Dels är JTJ´s motorlok från DONJ inte målade i Grön 48 och dels alla bilder jag samlat på mig av DONJ´s 4 tvåaxliga ASJ dieslar där alla bilder visar en mer blåaktig färg, samma nyans som på T2p loken. Så Grön 48 kan inte stämma.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Mallet »

Njaeeeaaae!
Nog vill jag påstå att JTJs motorlok nr 5 är målad i denna färgen åtminstone om man får tro den som faktiskt målade maskinen senast på åttiotalet. Men likarna skall enligt uppgift vara äldre. Dock inte därmed sagt att SRJ maskinerna delade samma kulör.
Mvh LH
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av lenelg »

Efter 50 års äktenskap kan hustrun och jag fortfarande inte komma överens om en turkos nyans är mera ”blå” eller ”grön”. Att avgöra vad som är ”rätt” färg på en modell är en lika hopplös uppgift. Att matcha ett välbevarat prov av originalfärgen borde väl lösa problemet – åtminstone om min modell ska föreställa nylackerad? Det kan kanske åtminstone få tyst på någon niträknare?

Men att betrakta en HO-modell på en meters håll motsvarar att se prototypen på 87 meters håll, och då börjar ljusspridning i atmosfären att spela in. Dessutom betraktar vi förmodligen modellen i ett ljus med annan färgtemperatur, och vid en ljusstyrka som förmodligen är runt en tiondel av dagsljuset utomhus. Troligen kommer min modell i "korrekt originalfärg" att se väldigt mörk ut.

Ska vi dessutom jämföra med gamla färgfoton så blir det ännu mer komplicerat. Olika färgfilmer – vare sig vi talar om diafilm eller färgnegativ – återgav samma motiv olika. Detta var fotografen i bästa fall medveten om och valde film efter motiv, samma film lämpade sig bättre för porträtt eller landskap etc. Även idag kan du se skillnader mellan olika kamerasensorer, och kamerornas JPEG-konverterare – eller den avancerade fotografens råkonverterare – tolkar samma sensordata lite olika.

Gamla färgfoton bleknar också med tiden. Och det värsta är att olika färger bleknar olika snabbt. Min far tog diabilder redan i början av 1940-talet, och på en del bilder saknas helt information från vissa färger, de går inte att återskapa hur mycket jag än drar i reglagen i Photoshop (oftast finns mer färg kvar det röd-gröna dimensionen medan blått-gult försvunnit).
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Fredag ! "Dalahästen"

Inlägg av Per N »

Får jag för ett ögonblick spela djävulens advokat?! :twisted:

På bilderna av färgproverna står det ju tydligt "SJ grön 48" respektive "SJ röd 81".

JTJ startades ju 1961 under namnet 891-Järnvägarnas Museisällskap och det var först 1970 som verksamheten startade i Jädraås. Under årens lopp har föreningen ju samlat på sig mycket material inte bara från DONJ, utan från övriga 891-banor, och t.o.m från normalspårsdito. (låt vara att rälsbusskorgarna nu är avyttrade, däremot finns väl åtminstone en normalspårig godsvagn att visa upp på en överföringsvagn).

Kan det tänkas att under föreningens 59 åriga historia dessa färgprover har kommit från någonstans inom SJ´s organisation, utan att ha något som helst att göra med färgerna på några DONJ-fordon???? D.v.s. hur säkert är det att dessa färgprover över huvudtaget har något med DONJ- eller SRJ-fordon att göra??? :?:

Bara en undran från en JTJ-medlem i förskingringen sedan sent 1970-tal. ;)
Skriv svar