Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
-
Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Hej,
Jag har plitat ihop en artikel om överföringstrafik på svensk MJ-wiki. Kolla gärna om jag missat något.
http://www.svenskmjwiki.se/Överföringstrafik
Jag har plitat ihop en artikel om överföringstrafik på svensk MJ-wiki. Kolla gärna om jag missat något.
http://www.svenskmjwiki.se/Överföringstrafik
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Det skulle väl i så fall möjligen vara två (mindre betydelsefulla) saker:Jan Frelin skrev: ...
Kolla gärna om jag missat något.
...
1 - Att de små obromsade överföringstrallorna även var allmänt kända som "rullbockar".
2 - Att överföringsvagnarna av typen Q37p ofta kallades för "grodor".
Annars en väldigt utförlig beskrivning! - Tack för den!
/Pehr
Grodor var nytt, har jag aldrig hört. Har däremot hört ordet "transportörer" för överföringsvagnar.
-
Överföringstrallor heter "Rollböcke" på tyska, så det är inte så konstigt. BKB kallade sina första överföringsvagnar för "transportörer" 1911, jag tror de kallas "transporters" på engelska.
Jan!
En för övrigt mycket djupgående och saklig artikel om överföringsvagnarnas historia!:)
En för övrigt mycket djupgående och saklig artikel om överföringsvagnarnas historia!:)
Trevlig sammanfattning. Tack för den
Olof
Olof
-
En liten kuriositet som jag tror att jag hittade i Teknisk Tidskrift för många år sedan, var att det i Tyskland förekom normalspåriga rullbockar för överföring av normalspåriga vagnar på normalspåriga spårvägar. Det var spårvägens snäva kurvor som påkallade detta förfarande. Nu ska man ibland ta det som stod i Teknisk Tidskrift med en nypa salt. En del av de tekniska innovationer som presterades realiserades aldrig.
/Björn D
/Björn D