Egger-Bahn spår från Minitrains

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Egger-Bahn spår från Minitrains

Inlägg av Björn D »

Jag tror att en hel del av oss som har varit med ett tag en gång i tiden (i mitten av 60-talet) blev smalspårsbyggare för att vi charmades av Egger-Bahn H09 eller H0e, när det kom fanns det ju inget namn för spår/skala varianten.

Tyvärr lämnade driftsegenskaperna en del övrigt att önska och ledde lite till att H09/H0e kom lite i vanrykte.

Sedan ett antal år tillbaka säljer tyska Minitrains nytillverkade Egger-Bahn modeller samt även helt nya H0e modeller, bl.a. en modell av Ohsabanans Emsfors. Dessa nytillverkade modeller har enormt mycket bättre driftsegenskaper än originalmodellerna.

Vad jag har saknat är Egger-Bahns spårsystem, som var baserat på en kurvradie på bara 140 mm. PECO hade en gång i tiden växlar för 9" (229 mm) radie som försvann och ersattes med 12" (304 mm) radie. Roco har lite snävare växlar med 195 mm radie, dock med en korsning av plast, vilket är en styggelse när man kör med små tvåaxliga "Egger-Bahn lok".
Japanska Shinohare har H0e växlar med 150 mm radie och elektriskt ledande korsningar i code 65, gediget byggda men tyvärr avviker spårstandarden från NEM vilket gör att antingen spårvidden på modellerna måste justeras eller att växlarna måste justeras.

Men i senaste nyhetsbladet från Minitrains:
http://schmalspurfan.com/wp-content/upl ... 16-HOe.pdf
annonserar de att de ska komma ut med "Egger-Bahn" spår och växlar (att de inte kan skriva "Egger-Bahn" beror på att detta namn ägs av ett annat företag som gör mycket exklusiva mässings Egger-Bahn lok).

Så nu blir det lättare för alla som vill bygga en "Miesenbergare". Jag hoppas att det blir elektriska växelkorsningar och att man använder en lite klenare rälprofil än den för H0e förhärskande Code 80 (2,0 mm). Shinohara tror jag har Code 65 och gamla Egger-Bahn hade något liknande.

Sedan finns det ju lite andra trevliga nyheter i bladet.

/Björn D