UBFo5p 1681

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

UBFo5p 1681

Inlägg av Patrik E »

1681 har varit inne och fått sin beige/gröna färg utbytt till orange/gul. Jag tycker faktiskt att vagnarna är snyggare ovädrade i halvblankt utförande. Vädring? Kanske boggierna....

Bild
Bild
Bild
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: UBFo5p 1681

Inlägg av Lasse M »

Snyggt Patrik!

Mina egna Märstasläp och bussar har stått halvfärdiga allt för läääääääääänge, tyvärr. Har aldrig blivit klok på hur underkanten (den svarta) skall bockas där den blir bredare (svänger neråt) vid korgens krökning mot ändarna. Vad jag kunnat se på bilder och som också syns på dina bilder är att när man ser vagnen rakt från sidan så tycks inte underkanten vara insvängd alls vid kopplet så som den är utmed korgsidorna.

Avtar denna insvängning efter hand där underkanten blir bredare och korgen börjar krökas för att vid kopplet inte alls vara insvängd?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: UBFo5p 1681

Inlägg av Patrik E »

Hej. Insvängningen av korgen i nederkanten upphör där ändkrökningen av korgen börjar. D.v.s du skall inte bocka nederkanten runt om som på HC-stålsläp. Detta framgår ganska tydligt på många av de fotografier som finns på vagnarna. Jag har byggt upp boggierna i plasicardfrofiler på denna vagnen med gott resultat tycker jag. Ingen risk för kortis här inte. Som synes så har jag heller inte monterat dit kaminröret. Hur många plåtar har du? Jag kan tänka mig att byta till mig en plåt eller en del av en plåt mot något färdigbyggt.

Jag kan även bygga någon variant av rälsbussläp mot en stålsläpplåt. Sitter någon på en dammig plåt och vill förvandla till något färdigt kan du höra av dig.
(t95pater@midgard.liu.se)

Patrik
Skriv svar