Ny 3D-printad YBo5p för H0n3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Ny 3D-printad YBo5p för H0n3

Inlägg av pek54 »

Lite färg gör underverk! :D

Rätt hyggligt resultat, men lackering skall man ju hellre göra i dagsljus, när man ser lite bättre vad man håller på med...
.
YBo5p Målad 02.jpg
YBo5p Målad 02.jpg (170.27 KiB) Visad 1469 gånger
.
Kameran är ju som bekant alltid väldigt avslöjande, men modellen ser faktiskt bättre ut i verkligheten.

Och visst är det kul att bygga! I synnerhet sådana modeller som kittlar "nostalgi-nerven" rejält.

/Pehr
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny 3D-printad YBo5p för H0n3

Inlägg av henrix72se »

Ser helt fantastiskt ut !! Både modell o målning.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Ny 3D-printad YBo5p för H0n3

Inlägg av pek54 »

Tack för det omdömet Henrik!

Igår glasade jag modellen också. Intill fönstren är väggtjockleken bara 0,4 mm, så det ser ut att fungera tillfredsställande med vanlig fönsterplast limmad på insidan. Och observera att det självfallet är PLANA glas i hyttfönstren, så man får den där rätta "facett-effekten" när ljuset ligger på:

YBo5p lackad och glasad.jpg
YBo5p lackad och glasad.jpg (297.13 KiB) Visad 1315 gånger

Det återstår förvisso fortfarande en hel del pyssel med modellen, för jag vill ha öppningsbara gavelgrindar, fällbara gångbryggor, inredning med innerbelysning som även lyser upp destinationsrullarna, fungerande strålkastare samt sido-/slutljus, räcken, handtag i gaveldörrarna, etc. Samt naturligtvis även ett komplett underrede med drivning och koppel. Så själva korgen är ju egentligen bara början...

/Pehr
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Ny 3D-printad YBo5p för H0n3

Inlägg av Jan Frelin »

Det blir väldigt fint!
Skriv svar