3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.

Vilken spårvidd kör du idag?

0-16.5
6
50%
0n3
3
25%
0s3
3
25%
 
Antal röster: 12

Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Inlägg av Anders Östlund »

I helgen som gick så var jag på modulträff i Vegby och där dök begreppet 0s3 upp, en för mig ny spårvidd. Den kom från Växjös mässingsjunta där 2-3 byggare är igång och bygger på den spårvidden. Tidigare har jag försökt med 0n3 men då ingen annan (vid den tiden) byggde 0n3 och ingen ville hänga på så bytte jag till "mainstream" 0-16.5. Några år senare inser jag att många av de som en gång körde 0-16.5 hade bytt till 0n3, och nu dyker 0s3 upp...

Jag är ensambyggare, dvs jag känner inte till många i min omgivning som bygger 3 eller 2 fot i nollan och jag har försökt att välja det som andra bygger för att kunna provköra på deras banor och hänga på om något händer. Men nu finns 3 alternativ och allt verkar väldigt skakigt och dynamiskt, med dynamiskt menar jag att en del verkar ha bytt under resans gång.

Jag är nu lite frustrerad och känner att jag tappar energi på min hobby snarare än att jag får ut något positivt av den, vet inte om jag kommer orka bygga något av de ca 5-6 lokprojekt som jag ändå har liggande och tidigare har sett fram emot eftersom jag inte vet vilken spårvidd det är som gäller... Just nu känns det som jag vill ge upp helt...

Min önskan är självklart att vi alla som bygger 3-fot i nollan kan ena oss och jag inser att det också troligen innebär att majoriteten (om vi ens är så många... ;) ) kan behöva justera sina spårvidder för att anpassa sig.

Om vi inte kan enas, då vore det åtminstone intressant att veta vilka spårvidder ni andra bygger på...

Samma problematik gäller för 2-fot, men där känner jag att 0n2, dvs 12.7 mm är det som det talas om mest. Även om jag vet att några byggt på 12 mm oich någon har väl kikat på 13.3.

Jag kommer troligen aldrig att bygga någon anläggning, därför tycker jag det är viktigt att mina modeller kan gå att köra på någon annans bana OM det nu skulle vara så att jag kommer iväg på någon träff någon dag.

Att modulbyggande i denna skala ska komma igång är ju också en dröm, men den är avlägasen om det finns 3 olika spårvidder som idag verkar vara ganska jämt fördelade på antalet byggare.

Vi är så få så jag undrar om vi har råd att inte försöka ena oss och åtminstone rekommendera något, det går ju inte att tvinga någon... Kontrollfrågan är väl ungefär så här; Om det kommer en nybörjare som bor långt från dig och frågar "Vilken spårvidd ska jag bygga i om jag vill bygga 3-fot i nollan?" vad svarar du då?

Jag vet sen innan att föreningen inte gärna vill ge ut rekommendationer, men här känner jag att det vore bra, och även om föreningen inte kan/bör/vill så hoppas jag ändå att den lilla skara som bygger skulle kunna enas om något och kanske vi kan göra en liten insats idag för att få något stabilt i framtiden. Det underlättar ju även för de som till äventyrs tar fram byggsatser åt oss. OM de vet exakt vilken skala vi bygger så blir det enklare även för dom... ;)

Mitt förslag är samma som Tobias Ljung brukar lämna och även det han använder:

- 3-fot körs på 0n3
- 2-fot körs på 0n2

Följer vi NMRA normerna så är vi bara några tiondelar fel, men det finns en uppsjö med axlar, räls och annat som går att använda rakt av. Det finns t.ex. felxräls och växlar. Man kan utan att få problem köpa växeljiggar från Fast Tracks (även om slipersen hamnar fel...) och massor med andra fördelar som jag ser det. Den främsta är att vi alla kan köra på samma spårvidd!

Hälsar en numera ganska desperat och frustrerad,
Anders Ö

Hoppas på en givande diskussion.
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: 3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Inlägg av Peter Andersson »

Jag förstår din frustration över de olika spårvidderna. När jag själv skulle välja så föll avgörandet på att både Stig Bergström i Malmö samt Tobbe Holmberg/Anders Bondesson i norra Skåne bygger flyttbara moduler med spårvidd 19,8mm, som dom emellanåt visar upp på diverse träffar. Vi har vid några tillfällen disskuterat att det vore trevligt att någon gång i någon form kunna samköra med varandras moduler. Det känns det helt klart som att 19,8mm dominerar i södra Sverige.

Argumentet med färdiga produkter såsom hjul och växlar är givetvis till 0n3´s fördel, och skulle absolut underlätta för nytillkomna rallare.

/Peter
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: 3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Inlägg av Anders Östlund »

Är det någon som jämfört 0s3 och 0n3? Hur är det med flänsrännor m.m. i växlar?

0n3 har som maximalt tillåten spårvidd 19.8 mm så det KAN ju funka... Men jag gissar att 0s3 har ett maxmått uppåt 20.5 eller så...?

Nej, det håller nog inte...

0s3 verkar leda i södra Sverige, har fått mail fårn några som även de kör 0s3, också "söderöver"...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: 3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Inlägg av zikkan »

Jag får väl sent omsider bidra.... :-) Har varit på resande fot några dagar.
Jag hade från början tänkt köra på 16.5mm spårvidd men domino-effekten och enträget "tjat" :-) har fått mig att bredda mig (!). En anledning är väl att jag tänker "bygga något" som innehåller 2-fot också. Att jag hamnar på 19.8 och inte 19.08 beror på mig närstående kamraters tjat.

Men jag håller med om att tillgänglighten på spårmaterial i On3 är ett argument. Jag har dock för mig att någon har specialbeställt växeljiggar i någon HO-spårvidd? Vore kanske ett möjlig väg att gå!?

Hursom jag kommer nog att hålla mig till 19.8mm om det det inte blir någon stor konsensus om annat. Apropå själva "standardnamnet" så går väl On3s lika bra som Os3? "s" för "Svensk". Eller grumlar jag vattnen nu, med tanke på Daniels tidigare insats med en "standardtabell"?

Mvh
zikkan
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: 3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Inlägg av lenelg »

En filosofisk utläggning:

1) En modell är en förenklad avbildning av verkligheten: Vi avbildar noga de delar vi tycker är viktiga, och tar genvägar i andra avseenden - få av oss kör live steam inomhus eller 16 kV växelström, och vi måste alla fuska med avstånden om vi nån gång bygger en anläggning.

2) En järnväg är ett komplext system, där vi kan lägga modellerarkrutet på olika nivåer - men de flesta av oss tvingas välja, eftersom livet är kort: Är det viktigaste för mig att bygga en trogen modell av loket XX som det såg ut 3 november 1937 på morgonen, vill jag återskapa en miljö som jag minns den eller sett den på gamla foton, eller vill jag ge en bild av järnvägens roll för gruvorna i Bergslagen?

Lutar jag åt det första hållet så kanske 19.8 mm blir det naturliga valet, eftersom man annars själv kommer att veta om kompromisserna (även om ingen annan kan se dem), i det sista fallet kan O16.5 innebära att man kommer till skott någon gång..

Sen är det ju också så att standarder får ett eget liv. Vad andra väljer spelar roll, både för möjligheter att samköra och för utbudet av framtida modeller. Betamax var tekniskt en bättre standard än VHS, men de tidiga Betamax-bandspelarna klarade bara en timmes speltid: När Sony insåg att folk ville hyra film var det för sent.. Sen Bachmann introducerade sina On30-modeller i USA är det fler som kör smalspår än som någonsin byggde vare sig On2 eller On3 på korrekt spårvidd. On2 finns knappast längre men det byggs trevliga banor med tydlig Maine-atmosfär på "fel" spårvidd. Nya trefotsmodeller släpps numera regelmässigt för både On3 och On30 - och du kan få de klassiska loken från Colorado pressgjutna i metall till en bråkdel av vad en mässingmodell kostar ..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: 3-fota smalspår i nollan, ska/behöver vi ena oss?

Inlägg av Anders Östlund »

Filosofin stämmer bra, min poäng för(!) att köra på bredare spårvidd än 16.5 är att tillsammans med 12,7 så ger det ett bättre visuellt intryck om spårvidderna har en mer tydlig skillnad. 16.5 och 12.7 ser lite sämre ut tillsammans än 12.7 och 19.8 (jag har testat...).

Det som jag ser som viktigt är att vi borde kanske bestämma oss för att underlätta för konstruktörer, det frågas efter "nybörjarlok" och ska sådana fram och göras för både 16.5 och 19.8 så är det nästan två olika konstruktioner som måste göras, provas och konstrueras om (när det gäller drivet) och det till en marknad på en knapp handfull personer... Kunde man enas om att denna handfull kör på samma spårvidd (eller ungefär samma0n3 och 0s3 borde gå att åstadkomma på samma drivning) så kanske chanserna ökar... Gäller det diesellok likt Zp, Z4p eller varför inte Tp så är problemet inte så tydligt, men på ånglok med innerramar så är det en annan femma...

Men jag ser och känner att det lutar åt 19.8 mm mer och mer... Åtminstone i det jag skulle kunna se som min omgivning, dvs söderöver...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Skriv svar