En lyckad lördag i Karlskrona

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Blekingedagarna fortsätter

Inlägg av Olof »

Ola Ahlström skrev: Bild
/Ola

Till smågrenar har jag använt vanligt snöre som jag klippt i ca två cm långa bitar och sedan tvinnat upp. Enklare än det låter eftersom fibrerna sprätter iväg av sig själv om man klipper snett. Jag vet inte om det är sisal eller någon annan naturfiber. Eftersom fibrerna varit tvinnade är de också lite krokiga.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Olof skrev: Till smågrenar har jag använt vanligt snöre som jag klippt i ca två cm långa bitar och sedan tvinnat upp. Enklare än det låter eftersom fibrerna sprätter iväg av sig själv om man klipper snett. Jag vet inte om det är sisal eller någon annan naturfiber. Eftersom fibrerna varit tvinnade är de också lite krokiga.

Olof


Det låter som en toppen ide. För min del har jag gott om "holländska" fiber så det räcker en livstid :-).
Det skulle vara roligt att se några bilder på dina träd!
Lasse M skrev: Tack för tipset Håkan, är gräsfibren också av WS sortiment?


Det är lite olika jag använder både Heki och Nochs fabrikat.

Egentligen kanske skulle denna tråd fortsätta under en annan rubrik.
Ola, ledsen om tråden spårat ut lite.

mvh Håkan
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Blekingarna fortsätter att visa...

Inlägg av Ola Ahlström »

I tisdags träffades de lödintresserade Blekingarna igen för sin andra lödkväll...

Bild

gruppen hade utökats med en nionde deltagare men mer om detta senare.

Bild

På dagordningen stod att löda färdigt vågkurarna ..

Bild

vilket manngrant tycktes först ske.

Bild

Men så noterades plötsligen...

Bild

nämligen att värden hade något annat än en vågkur på sin arbetsplatta!

Bild

Nämligen en spårrensare! Tänk att vissa skall alltid försöka glänsa. Värden ursäktade sig dock snabbt med orden; "kunde inte låta bli att bygga färdigt min vågkur i förra veckan". Ett skäl kanske gott som något.

Men titta!

Bild

Två till som löder något annat än vågkurar!

Bild

1891 års boggier till en sekelskiftes boggievagn ut HNJ:verkstads digra produktion och...

Bild

en smalspårig personvagn från GOSVV/HNJ:verkstad.

Och som om detta inte skulle räcka....

Bild

en svensk stolpvagn i N-skalan medförd av vår nyaste deltagare!

Total anarki tycks råde redan efter två lödkvällar men det är väl så det skall vara. Säger det igen; "Blekingar kan!"

Åter till ordningen och den sedan tidigare utlovade bilden;

Bild

Titta! Åtta vågkurar - nu återstår bara att komma ihåg vems var vems, undrar om jag fick rätt med mig hem?

/Ola
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Peter Andersson »

Jag får höja ett varningens finger. Ni är väl medvetna om att lödning är starkt beroendeframkallande! :)

Det ser verkligen ut som om ni har trevligt.

/Peter A
Mässingsjunta Växjö
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av mikath »

Ja, det är en oerhört beroendeframkallande drog.
När man väl har börjat finns det ingen återvändo.

Jag avundas er på era juntor, sådär trevligt får ni inte ha utan mig för jag vill ockås vara med... =)

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

Efter att glömt kameran hemma vid förra tillfället (då vi primärt målade våra vågkurar) var de så dags förra tisdagen för fjärde lödtillfället. Gruppen är numera mogen att ge sig i kast med valfria modeller även om en och annan vill "glänsa".

Bild

Nåväl, några uppfattade min rekomendation om att ge sig på något enklare, mer om detta senare, medan någon skulle "glä.....

Bild

En av oss hade svårt att välja, "aftonbladet eller expressen", och valde att fullborda sin vägkur..

Bild

Ett klokt val! HNJ:verkstads NN3 vagn - en lättbyggd och sånär som på hjul, hjulaxlar, koppel och dekaler, en komplett byggsats...

Bild

En garanterat kortslutningsfri modell från Rimbo Grande, men - mattmonstret höll på att ta sin tribut - "varför alla dessa små bokstäver?"

Bild

Värden skulle förstås vara värst! Men till min besvikelse lyckades han utmärkt med sitt bygge - och jag som sa....

Bild

Och så var det han som skulle "glänsa"....

Bild

skall bli spännade att följa fortsättningen.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

Blekingarna hade en "storsamling" förra måndagen. Jag hade med min kamera och dokumenterade mötet men större och mindre framgång;

Bild

Inte ett möte utan kaffe. Denna gång var MC-klubbens lokal i Jämjö platsen.

Och en HOe bana under uppbyggnad medfördes av en av deltagarna..

Bild

anmärkningsbart är att byggare är en inbiten Märklinist som uppenbarligen sett ljuset i 2R smalspår, eller?

Bild

I alla fall är det Österrike som gäller här.

För att spinna vidare på temat "smalspår" hade undertecknad med lite av sin "pensionsparande" i form av några Bemo-modeller.

Bild

Ärligt talat förstår jag inte varför dessa modeller inhandlades en gång i tiden - kanske var det ett infall av en tänkt RhB-bana?

Så tog kvällens stora nummer sin start...

Bild

här skulle det informeras för inbitna hemmarallare om FREMO-modulers förträfflighet...

Bild

församligen satt tyst. Om det var i förvåning eller tveksamhet vet jag inte.

Bild

I alla fall fick vi se ett bildspel med tillhörande filmsekvenser...

Bild

Föreläsningen övergick i mer praktisk förevisning...

Bild

i detta fall ett par kurvmoduler i N-skalan...

Bild

nyfikenheten krävde även att "undersidan" fick studeras...

Bild

modulerna var "generella", alltså såväl med nordamerikanskt landskap som svenskt?

Bild

Föreläsaran gick in i "trans" (?) och visade en intressant men troligen fullständigt förbildsvidrig teknisk lösning....

Bild

nämligen en uppkörningsbar, egentligen av ett lok, omläggningsbar växel...

Bild

en kul teknisk lösning som syns på bilden nedan!

Bild

Apropå teknik. Detta är något som blekingarna är intresserade av.

Bild

En medhavd väska visade sig innehålla allt (?) som behövs för programering...

Bild

Bild

Annars var det installation av dekoder i ett Fleischmann Rc-lok som gällde....

Bild

Fyra händer är mer än....

Bild

Hur svårt kan det vara?

Bild

För den som undrar - jo, det fungerade...

Bild

även om det blev några delar över...

Så till sist. Här är en som uppenbarligen har något att fundera över, eller?

Bild

"Hur f-n skall jag övertyga frugan att jag skall bygga DONJ i nollan i vardagsrummet?"

Var var det jag sa? Jo, Blekingar kan!

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

Lördagen den 16 juni rullade en mindre buss från Karlskrona norröver;

Bild

resans mål var bankalaset i Skövde och strax före lunch ramlade en samling blekingar förväntansfullt ut ur bussen..

Bild

jo jag vet, bilden är inte tagen i Skövde utan på väg tillbaka och i Hjo, men illusterar det resande sällskapet.

Besöket i Skövde var det första för några, andra var garvade besökare. Bekant var dock det faktum att det förväntades att modeller skulle medföras för uppvisning, vilket skedde. Exempel på detta nedan;

Bild

Så över till tisdagens lödträff;

Bild

Efter en våt sommar var gänget återsamlat, med endast ett återbud, för att återuppta den trevliga sammankomsten. Snabbt var vi alla igång och efter erfarenheten med vågkursbygget har nu så gott som alla kastat sig över HNJ:verkstads NN3:a

Bild

Bild

Någon hade hunnit påbörja bygget före sommaruppehållet, ....

Bild

andra inte...

Bild

och så hade vi de som tjuvbyggt på semestern..

Bild

Att löda och bygga modeller är inte ofarligt vilket en av oss fick lära sig...

Bild

men detta hidrar inte en riktig karl att fortsätta löda...

Bild

Är det inte så att lödvatten dödar alla bakterier?

Jovisst, alla byggde inte på NN3:or, Per kämpar vidare med sin Mönsteråsvagn. Målet är nu att visa upp den - mässingsklar i alla fall - till Norra Sandbyträffen...

Bild

Och så var det undertecknad som fortsätter med vagnar från 1856...

Bild

Blekingar kan....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

Efter bara en veckas uppehåll var det åter dags för blekingarna att träffas igen med lödkolvarna i högsta hugg. Väl framme på gården där vi funnit vår lokal, möttes vi av värdens två hundar...

Bild

först framme att välkomna oss var Roco och kamraten....

Bild

var inte sämre utan njöt oxså av klapparna. Namnet på den andra jycken är jag inte säker på men det kan varit Märklin eller Fleischmann....

Nåväl, plötsligt plockar värden fram en riktig raritet...

Bild

Hobbytekniks gamla D-loksplåt säger ni säkert, men...

Bild

inte alls! Här handlar det om något så unikt som ett rent hemmabygge från tidigt 80-tal...

Bild

och inte bara en utan två! Modellbygge av gamla plåtburkar har jag bara sett en gång tidigare och då i form av en Hilding Carlsson rälsbuss, även den byggd av en mj-rallare från sydöstra Sverige.

Så var det dagds för kvällens aktiviteter...

Bild

efter bara ett halvårs lödande börjar byggarna redan skapa ett ansenligt lager av delar och verktyg...

Bild

inga bestämda platser här men - här sitter jag!

De flesta av oss fortsätter med våra NN3:or...

Bild

och nu med läkt fingerskada, men några skall göra det mer komplicerat...

Bild

"såg en bild på en NN3:a med lämmar - en sådan skall jag bygga!"

Bild

medan Per fortsatte med sin smalspåriga personvagn från Mönsterås.

När jag äntligen trodde att jag fått in byggarna på mässingens smala väg så dök detta upp..

Bild

trämodell, på en mässingsjunta!

Och inte bara en utan två...

Bild

fast här handlade det om en N-skalemodul så ok...

Bild

men den drog till sig intresse som en sockerbit...

Bild

medan Per fortsatte på sin Mönsteråsvagn som plötsligt förklardes för - färdig!

Bild

i alla fall som färdiglödd. Men det pratades redan om målning i helgen....

Undertecknad däremot ägnade sig helt och hållet med 1850-tals vagnar...

Bild

Lödning två tisdagar på raken, det blir 52 gånger på ett år, 520 gånger på 10 år och 5200 gånger på 100 år - säg inte att Blekingar inte kan....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Ola Ahlström »

I måndags drogs hösten första större mj-träff igång igen i Blekinge efter sommaruppehållet. Denna gång samlades vi i Jämjö öster om Karlskrona och igen var det den lokala MC-klubben som stor för lokalen. Tema denna gång skulle vara "digitalt" och, dessvärre med ett färre antal deltagare än vanligt, startade vi planenligt kl 18.

Tanken var att "temat digitalt" skulle ske på två täter och inledningsvis såg tvårälsbordet ut så här;

Bild

Desstu mer folk var samlade runt "märklinbordet"....

Bild

Tillbaka till 2-rälsbordet....

Bild

var det, trots flera intressanta modeller på bordet, fortsatta bistra miner.

Bild

Fler modeller på bordet och deltagarna började komma...

Bild

så var plötslit "alla" där, även den mest inbitne märklinisten. Det var uppenbarligen något som plötsligen lockade...

Bild

och där var den! Heljans F1200, med ljud och allt - och som en dröm på spåret. Säger det igen - mycket lok för pengarna, och min, även den välfungerande, finns hemma.

Avslutningsvis försökte jag, med tanke på att detta blir mitt sista deltagande i de Blekingska mj-träffarna (återstår bara en rapport från gårdagens lödträff), ett försök från min sida att knyta ihop säcken genom att visa hur jag med "sprayburkar" fixar till mina målningsjobb...

Bild

spritfalskorna i bakgrunden ingår inte i målningsarnbetet, men det kan underlätta.

Som vanligt - Blekingar kan.

/Ola
Skriv svar