Brandbil i Navy utförande :-D

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Brandbil i Navy utförande :-D

Inlägg av Graffen »

Jag har ju en del favorit-hatobjekt när det gäller modelljärnvägar. Bland annat när det gäller klyschor.... :-D.
Till exempel; jag skulle inte vilja ha en kyrka på banan, då det finns en sådan i varenda tysk spårplansbok!
Detsamma gäller brandbilar.... Scener med brinnande hus med rökgenerator och brandbilar med blinkande ljus..... Inte för mig tack :-D .
Jag såg däremot en byggsats som nästan omvände mig!
En (till) Jordan-sats! En Ahrens Fox brandbil !?!.
Jag var ju bara tvungen att köpa den..... Men jag kunde däremot inte tillåta mig själv att måla den röd!
Eftersom min bana föreställer en storstad i New England i USA under andra världskriget så kan man ju tänka sig att det förekom varianter på temat.
Då kom jag på en bra idé, för då dels själva årsmodellen på brandbilen var lite gammal, samt att det var krigstid, så var det ju "vanligt" att man använde äldre materiel som beredskapsfordon.
I mitt fall så kollade jag runt lite och såg en hel del referenser till äldre materiel som målats om och tjänstgjorde under kriget. Bl.a. flera som användes av US Navy, och då målades intermediate blue!
Sagt och gjort! Så blev det. En US Navy-brandbil, stationerad i Hamnen som beredskapsfordon i händelse av bombanfall eller annat sabotage (eller rent av en explosion i det närbelägna "Hughes Industries" ;-) ).
Så här blev resultatet:
Bild

Bild

Bild
Helt okej enligt mig :-D .
Deo adjuvante labor proficit
Bild
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Brandbil i Navy utförande :-D

Inlägg av zikkan »

Riktigt snyggt. Passar fin-fint in i miljön!! En härlig hamnkänsla i bilderna! :-)

Mvh
zikkan
Skriv svar