NAEJ motorlok
NAEJ motorlok
Har undrat länge hur NAEJ:s motorlok var målat vid leverans. Den rådande uppfattningen är att det var grönt som NAEJ:s person vagnar. Fick tips att på Ekevings hemsida fanns uppgifter på hur loket var målat vid leverans nämnligen målat med svart färg inte grönt..
https://ekeving.se/b/NAEJ/Lok_2_1937-1938.pdf
Mats Dahlström
https://ekeving.se/b/NAEJ/Lok_2_1937-1938.pdf
Mats Dahlström
- Micke Brane
- Inlägg: 657
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: NAEJ motorlok
Tackar för informationen Mats.
Undrar hur länge det fick vara svart på NAEJ.
Har ett lok där drivningen är klar i skala 1:35 på 16,5 mm spårvidd.
En etsplåt ligger obyggd till kåpan i 1:35 från Kai Nilsson.
Hittade en Ford sidventils V8 i skala 1:35 i resin från Ungern också.
Har fått reda på att den låda över transmission/växellåda som nu finns
i hytten tillkommit efter ombyggnad till nuvarande motor.
När loket hade 2 Ford Sidventils V8:or låg de tillsammans med växellådor
djupare i chassiet än nuvarande motor.
//Micke
Undrar hur länge det fick vara svart på NAEJ.
Har ett lok där drivningen är klar i skala 1:35 på 16,5 mm spårvidd.
En etsplåt ligger obyggd till kåpan i 1:35 från Kai Nilsson.
Hittade en Ford sidventils V8 i skala 1:35 i resin från Ungern också.
Har fått reda på att den låda över transmission/växellåda som nu finns
i hytten tillkommit efter ombyggnad till nuvarande motor.
När loket hade 2 Ford Sidventils V8:or låg de tillsammans med växellådor
djupare i chassiet än nuvarande motor.
//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Re: NAEJ motorlok
Loket var nog svart ända till det byggdes om på OBJ då den fick rälsbusshjul och koppelstänger monteras bort. Målades då i bilspedition grön. Inte i NAEJ grön
Re: NAEJ motorlok
Er det denne godsaken det er snakk om?
Re: NAEJ motorlok
På denna bild ser man att loket är mörkare än vagnarna
https://digitaltmuseum.se/021018461911/ ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021018461911/ ... ia?slide=0
Re: NAEJ motorlok
Hej!
Helt riktigt Håvard!
Foto från leveransen efter ombyggnaden från ånglok på KVAB (Kalmar Verkstad) 1938.
Lite kul att loket är upplastat på en MÅJ-vagn (spårvidd 891 mm). Troligen gick leveransen via Tosås, där loket sedan har lastats över på en motsvarande 1067-mm vagn för transporten till Nättraby.
Notera att den överblivna löpaxeln är upplastad bakom loket!
MVH / Per N
Helt riktigt Håvard!
Foto från leveransen efter ombyggnaden från ånglok på KVAB (Kalmar Verkstad) 1938.
Lite kul att loket är upplastat på en MÅJ-vagn (spårvidd 891 mm). Troligen gick leveransen via Tosås, där loket sedan har lastats över på en motsvarande 1067-mm vagn för transporten till Nättraby.
Notera att den överblivna löpaxeln är upplastad bakom loket!
MVH / Per N
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: NAEJ motorlok
Oj då var loket svart vid leverans, spännande.
Själv så målade jag det grönt (oklar vilken sorts grön) men som KLJ 1 kan det då stämma rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=swV0hrbeNJQ
Tobbe H
Själv så målade jag det grönt (oklar vilken sorts grön) men som KLJ 1 kan det då stämma rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=swV0hrbeNJQ
Tobbe H
Re: NAEJ motorlok
NAEJ lades helt ner 1946 efter ringa trafik på slutet. Loket kom till KLJ 1946 och till Ohs bruk 1948. Både NAEJ och KLJ hade dålig ekonomi tror inte att de målade om loket. När loket kom till Ohs var det i dåligt skick skickades till Kalmar Verkstad där det gick reviderad med helt ny drivning dvs rälsbusshjul kedjedrift istället koppelstänger. Motorerna byttes mot en . Troligt att loket målades om i samband med revisionen.
Mats
Mats