Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av pek54 »

Hej!

Så har jag då hittat hit också, till slut. Några kanske känner igen mitt alias från ett annat forum, som dock inte är lika fokuserat på just smalspår...

Hur som helst; Jag har egenhändigt byggt ihop en liten samling "stål-hildingar" i H0n3, där jag framställt byggdelarna med hjälp av min 3D-skrivare. Jag printar dock inte vagnskorgarna kompletta, eftersom jag inte alls är nöjd med det påtagligt randiga slutresultat som den tekniken tyvärr medför. Istället gör jag sidostycken, ändstycken, dörrpartier, tak och övergångsgrindar var för sig som "platta stycken", vilka jag sedan mödosamt finslipar och därefter limmar ihop. Mer jobb förvisso, men ett avsevärt mycket bättre resultat.

Hittills har jag fått ihop en trivsam liten vagnpark, som ofelbart leder tankarna tillbaks till den tid då det begav sig:
5v littera.jpg
5v littera.jpg (33.69 KiB) Visad 7299 gånger
Men nu har jag kört fast i mitt nästa projekt. Det blir en UDFo13p, alltså det matchande postsläpet. De för övrigt fullt användbara och måttsatta ritningar jag lyckats hitta, visar absolut inga som helst detaljer avseende takfönstren i postkupén. Det enda som framkommer är placeringen av dessa i vagnens längdled, men ingenting om bredd eller placering i sidled. Inte heller vet jag något om infästningen, d.v.s. i upphöjd ram eller platt längs med taket, med rundade eller helt fyrkantiga hörn, o.s.v.

Därav min efterlysning:
Finns det någon här inne som har (eller kan tipsa om) en bild där dessa specifika detaljer framgår, så tar jag tacksamt emot den informationen!

Det finns annars en helt suverän bild på två rälsbusståg, tagen uppifrån vid Åtvidaberg, på forumet 'Postvagnen' (rättad uppgift; hade tdigare fått för mig att det var på 'Samlingsportalen'). Där syns taken på ett flertal olika vagnstyper med all önskvärd tydlighet, men dessvärre ingår det inte något postsläp i de tågen.

Hälsningar, med hopp om framgång!

Pehr

PS: Nej, det är inte jag som försöker prångla ut de (i mitt tycke) mycket bristfälliga YP-vagnskorgar som har börjat dyka upp på Tradera på sista tiden! (Jag har nämligen fått den frågan förr.)

Inlägget redigerat: Felaktig källangivelse korrigerad i texten.
Senast redigerad av pek54 den tis 19 jun 2018, 19:32, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p

Inlägg av pek54 »

En liten bit på väg mot gåtans lösning...

Efter idogt letande och enträget detektivarbete (matchande av olika vagnstypers inredningsdetaljer) har jag nu på egen hand delvis fått mina tidigare frågor besvarade. Detta med hjälp av följande bild som jag till slut hittade på Samlingsportalen, där den tyvärr är felaktigt angiven som föreställande postkupén i en UDFo15. Men den avbildade inredningen matchar faktiskt bara EN enda vagnstyp, nämligen just UDFo13p. Till min stora glädje:
Källa: Samlingsportalen - Järnvägsmuseum bild KDBD10463
Källa: Samlingsportalen - Järnvägsmuseum bild KDBD10463
Samlingsportalen - Järnvägsmuseum bild KBDB10463.jpg (87.21 KiB) Visad 7219 gånger
Men jag skulle ändå behöva se en bild på vagnen "von oben", för att veta hur infattningen av fönstren ser ut där. Och hur de berörda sickingarna/rillorna är avslutade alldeles intill utskärningarna i plåten.

Så efterlysningen av en sådan bild kvarstår! - Hoppas verkligen att någon har något matnyttigt i gömmorna...

/Pehr
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p

Inlägg av pek54 »

"Case closed!"

Jag lyckades till slut hitta en fullt tillfredställande bild ute på nätet. (Visserligen föreställande en av de två omspårade 1067-vagnarna, men det var ju inte boggier och hjulaxlar som var av intresse i detta sammanhang.)

"Trägen vinner", sägs det...

;)
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av Ringe »

Vi som vill se den bilden, vad söker vi på?
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av pek54 »

Ringe skrev:Vi som vill se den bilden, vad söker vi på?
Den finns inne på "bildhinken" med följande adress: http://i1261.photobucket.com/albums/ii5 ... tsa9xn.jpg

Tyvärr har det ju nu för tiden blivit så fördömt svårt att länka direkt till bilder som ligger där. Så jag provar inte ens att lägga in "image"-länkar som leder dit längre. Men jag hoppas att länken ovan funkar!

Jag hittade den för övrigt via följande tråd inne på 'Postvagnen', bland en mängd övriga rälsbussbilder: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=995889

/Pehr
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av Tobias Ljung »

Skönt att bilden dök upp i tid : ) Annars brukar de ju dyka upp när man precis målat klart...
Snygga bussar, kanske möjligt att köra i nollan också?
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av pek54 »

Hmmm...

Visst vore det rent tekniskt görbart att skala upp alltihop till nollan, men...

Dubbel bredd, dubbel längd och dubbel höjd innebär: Materialvolym gånger 8 och tillika Utskriftstid gånger 8. Och bara ett rälsbusstak tar mig idag c:a 10 timmar att skriva ut, med den höga upplösning jag använder. Alltså skulle motsvarande tak i nollan ta runt 80(!) timmar att printa. Kanske inte så himla roligt att offra tid motsvarande två normala arbetsveckor bara på ett tak? Så lång tid tog det väl knappast ens för Hilding att svetsa ihop taken i skala 1:1 uppe i Umeå en gång i tiden. (Bilder på just sådana arbetsmoment finns för övrigt på 'Samlingsportalen'.)

Dessutom har min 3D-skrivare sina fysiska begränsningar, så jag skulle då bli tvungen att skriva ut vissa komponenter i två eller fler mindre stycken. Den användbara delen av själva "byggplattan" är nämligen bara 180 x 200 mm. (I och för sig ganska väl tilltagna mått, om man jämför med de nya "mini-3D-skrivare" som har dykt upp på marknaden de senaste åren.) Och ofrånkomligen skulle sådana utskrifter medföra en mängd merarbete i form av nödvändig limning, fogslipning och spackling efteråt.

Skulle nu någon ha en "överbliven" 3D-skrivare som klarar sådana storlekar som det blir fråga om, så skulle det kanske trots allt vara värt ett försök. Förutsatt att den skrivaren i övrigt inte har sämre specifikationer jämfört med vad jag nu är van vid. D.v.s. har ett munstycke på max 0,35 mm och stöd för skikttjocklek ner till 0,05 mm. Men tanken på att införskaffa den typen av utrustning till fullt marknadspris kan avskräcka vem som helst. Det torde göra rejält ont i plånboken!

Hela 3D-skrivartekniken går ju ut på att "bygga på" material. Vilket oftast ger en god detaljrikedom på objekt i H0-skala. Men inte alls lika bra i mindre skalor som ex-vis N, då de minsta detaljerna lätt faller bort. Pratar vi däremot om större skalor, så är oftast den rakt motsatta "ta bort"-tekniken istället att föredra. Innebärande etsning av metallplåt eller CNC-fräsning av valfritt material. Etsning har ju nackdelen att bara tillåta väldigt få "djup-nivåer", medan fräsmetoden har fördelen av att vara helt "steglös".

Men vem vet; En vacker dag kanske det dyker upp riktigt snabba 3D-skrivare som klarar av objekt ända upp till A4-format med lika hög precision, till ett mer överkomligt pris? Idag ligger definitivt prislappen på sådana grejor långt bortom min horisont. Och jag vågar faktiskt inte ens tänka tanken på vad 'Shapeways' skulle begära för att skriva ut så stora delar...

Så; Nä, jag skall nog inte ens prova att ta fram dessa delar i nollan. Tyvärr.

Jag känner mig rimligt nöjd med de resultat jag idag får fram i skala 1:87. Som ex-vis denna (nästan färdiga) UBo3yp:
Kvar att göra: Räcken vid dörrar, svart färg på ramen samt slutljusarmaturer.
Kvar att göra: Räcken vid dörrar, svart färg på ramen samt slutljusarmaturer.
UBo3yp - modell.jpg (98.26 KiB) Visad 6943 gånger
I mitt CAD-program ser för övrigt de separata byggdelarna ut så här:
UBo3yp CAD-ritningar, klara för utskrift.
UBo3yp CAD-ritningar, klara för utskrift.
UBo3yp - Byggdelar.jpg (197.37 KiB) Visad 6943 gånger
Måhända har jag härmed stillat någons nyfikenhet i alla fall? :shock:

/Pehr
Brsikon
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 15:14

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av Brsikon »

Snyggt Pehr! Min nyfikenhet är knappast stillad i och med denna tråd, tvärtom! :D
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av pek54 »

.
Jag får tacka för alla glada tillrop!

Och får väl om möjligt göra ytterligare försök att stilla nyfikenheten... ;)

Här är det aktuella UDFo13p-taket och lite lister som behövs för att fästa fönstren, som det ser ut i CAD-programmet:
Tak - CAD-ritning
Tak - CAD-ritning
UDFo13p tak med fönsterurtag och lister.jpg (35.58 KiB) Visad 6821 gånger
Och några delar som jag hittills har printat ut, men ännu så länge bara grovslipat:
Diverse grovslipade byggdelar
Diverse grovslipade byggdelar
UDFo13p byggdelar.jpg (148.7 KiB) Visad 6821 gånger
Det är alltså fortfarande lång väg kvar innan den vagnen är klar. - Men det går framåt nu när jag passerat det största hindret, d.v.s. taket!

/Pehr
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bild-efterlysning: Takfönstren på UDFo13p - [BILD NU HITTAD]

Inlägg av pek54 »

.
Det går framåt!

Jag kanske skulle ha startat en särskild "byggtråd" för detta projekt istället, men nu har ju den här redan fått lite mer innehåll än vad den ursprungligen var avsedd att få. Så jag fortsätter stilla/kittla (välj själv) nyfikenheten med lite uppdateringar.

Montering, finslipning och spackling är vad som pågår i skrivande stund:
UDFo13p - Montering, finslipning och spackling
UDFo13p - Montering, finslipning och spackling
UDFo13p - Montering och spackling.jpg (131.49 KiB) Visad 6725 gånger
Det är många små skavanker som skall "fixas till" innan jag blir helt nöjd!

Men man börjar väl i alla fall skönja vad det skall bli i sinom tid...

/Pehr
Skriv svar